• Yonnnn

Massvis med symptom. Släpper aldrig

Hej, ska försöka hålla det kort, men lär bli svårt.

Har under 8 månade inte känt igen mig själv, tex hade jag aldrig varit på en vårdcentral sen jag blev vuxen.

Är i bra form och idrottar på relativt hög nivå i fotboll.

Från ingenstans började jag få hälsoånges, orolig för hälsan, stressad tror jag, började få yrsel, stel nacke, inte ont, men en känsla svår att förklara, spänd/tryckkänsla över nacke, bakhuvud över bihålor/näsa. Lutar jag huvudet åt sidorna kan det knacka ibland, stel vid nyckelbenet osv.

Även trött och en tung/tryckande känsla över huvudet. Klumpkänsla i halsen, trång över hals.

Känns även som något är på högvarv i kroppen, har då kollat puls och den är för det mesta låg. Tryck över bröst. Värk/mör i kroppen, framförallt morgon och kväll. Känner mig tät och ofta snor i hals på morgonen. Trött i ögonen.

Dessa symptom kommer och går, men dyker upp minst 2-3 ggr per dag.

Allt bröt ut i samband med att idrottssäsongen drog igång plus en stund efter en känslomässig situation hände.

Uppsökte läkare, psykolog och fysio. Visade inga större fel, fysio sa stelhet och lite hållning, psykolog sa lite tendens på utmattning, läkare hitta inget förutom järnbrist.

Så vad kan det vara? Det släpper inte. Det har varit bra i nån period, när jag hade andra arbetsuppgifter, plus tog tag i rehab och träning igen efter att inte ?vågat? träna.

Men det ger sig aldrig riktigt. Har aldrig fått tid till sjukskrivning heller, bara 25% och 50% en kort period.

Vad ska jag göra? Någon som känner igen sig? Aldrig haft denna problematik förut.

• Svar på tråden Massvis med symptom. Släpper aldrig
  • Anonym (En snorgärs till)
    Yonnnn skrev 2023-05-28 23:51:56 följande:
    Ja, bara en gång dock. Men varför kom det här långt efter? Var typ två år sen jag hade covid.
    Jag beskrev ju mina symptom här ovan, som i mångt och mycket liknar dina. Berättar man för folk så tänker de antingen post-covid eller vaccin-skadad. Har ju visat sig att både covid och vaccin kan ge gräsliga konsekvenser, långt efteråt!
    Jag har varken haft covid eller är vaccinerad, så här tror vi stenhårt på pollen då jag har en sambo som gått igenom i princip samma sak!
    Sitter ditt bara i kroppen? Eller även i skallen? Hjärntrött, nån förändring i minnet, tappar ord, känner du dig "flummig", seg liksom?
  • Yonnnn
    Anonym (En snorgärs till) skrev 2023-05-29 00:01:28 följande:
    Jag beskrev ju mina symptom här ovan, som i mångt och mycket liknar dina. Berättar man för folk så tänker de antingen post-covid eller vaccin-skadad. Har ju visat sig att både covid och vaccin kan ge gräsliga konsekvenser, långt efteråt!
    Jag har varken haft covid eller är vaccinerad, så här tror vi stenhårt på pollen då jag har en sambo som gått igenom i princip samma sak!
    Sitter ditt bara i kroppen? Eller även i skallen? Hjärntrött, nån förändring i minnet, tappar ord, känner du dig "flummig", seg liksom?
    Jag förstår, visst har jag tänkt lite i dom banorna. 

Jag har svårt med koncentrationen, ibland känns det som jag är där men ändå inte där, om ni förstår vad jag menar? Blir lite trött i sociala sammanhang, men utsätter mig för det ändå.

Orolig och rastlös också. Känner mig lite stressad också, tror jag iallafall.
  • Anonym (B)

Spontant tänker jag borrelia.

Man kan få det utan att ha sett en fästing, mitt barn fick det, dock inga symtom mer än rodnad, utan att vi sett fästingen. En del av dem är pyttesmå.

Be läkarna kolla upp det i alla fall.

• Yonnnn
    Anonym (B) skrev 2023-05-29 00:10:25 följande:

Spontant tänker jag borrelia.

Man kan få det utan att ha sett en fästing, mitt barn fick det, dock inga symtom mer än rodnad, utan att vi sett fästingen. En del av dem är pyttesmå.

Be läkarna kolla upp det i alla fall.

Okej, samma symtom som mig? Men ska jag ha haft det i 8 månader då menar du? De tog blodprov på mig i november och i april tog jag ett blodprov för att se om järnet gått upp. Borde inte det synts då?

Har ingen rodnad eller något på kroppen.
  • Yonnnn

Sedan har jag kunnat träna rätt bra. Under passen känner jag mig ganska opåverkad, hade jag kunnat göra det med borrelia?

• MallaL

Ja post-covid och tbe kan vara aktuellt.
    slänger även in ännu ett allergikort:
    Jag har varit pollen- och pälsdjursallergiker sedan barnsben med klassiska snuv-och klisymptom. På äldre dar har detta övergått till tryck över bihålorna och trötthet!
    Jag har även blivit känslig mot luftburna kemikalier, dvs parfymer, med samma symptom plus huvudvärk.

• camli

Har du kollat upp sköldkörteln?

Hormoner som produceras där kan ge liknande symtom. Antingen kan man få hypotyreos eller hypotyreos. Dvs underproduktion eller överproduktion av tyroideahormoner. 
    Vaccinet kan också vara en möjlig förklaring pga spikproteiner som produceras o ansamlas i olika organ. Hoppas du inte tar fler sprutor. Man har sett en ökning av autoommuna sjukdomar efter vaccinerna.

• Yonnnn
    MallaL skrev 2023-05-29 05:59:21 följande:

Ja post-covid och tbe kan vara aktuellt.
    slänger även in ännu ett allergikort:
    Jag har varit pollen- och pälsdjursallergiker sedan barnsben med klassiska snuv-och klisymptom. På äldre dar har detta övergått till tryck över bihålorna och trötthet!
    Jag har även blivit känslig mot luftburna kemikalier, dvs parfymer, med samma symptom plus huvudvärk.

Uppskattar alla inputs, har inte tänkt i vissa banor. Men skulle jag ha gått med borrelia och symptom i 8-9 mån utan att blivit sämre? Har ändå tränat och jobbat på!
  • Yonnnn
    camli skrev 2023-05-29 06:10:40 följande:

Hormoner som produceras där kan ge liknande symtom. Antingen kan man få hypotyreos eller hypotyreos. Dvs underproduktion eller överproduktion av tyroideahormoner. 
    Vaccinet kan också vara en möjlig förklaring pga spikproteiner som produceras o ansamlas i olika organ. Hoppas du inte tar fler sprutor. Man har sett en ökning av autoommuna sjukdomar efter vaccinerna.

Sköldkörteln är ingen dum idé. Snarare överproduktion då? Har lätt att gå ner i vikt. Dålig aptit ibland. Men dom ville typ inte kolla det? Tydligen var p-tsh värdet bra? Men jag har läst att det kan se bra ut och man kan ändå ha det?

Har hört att t3 och t4 ska kollas? Vården verkar inte ta mig på allvar, säkert för att jag inte upplever smärta eller något starkt. Ibland känner jag att jag skulle behövt få vila, framförallt i huvudet? Kroppen verkar bra. 
  • camli

Ja läkarna på vårdcentralen har ju inte spetskompetens inom endokrinologi så lätt att det missas. Finns ett antikroppstest man kan göra för att kontrollera sköldkörteln 

Sten Ekberg endokrinologi (på engelska) är en fena på sköldkörteln! Se klippet.

• Yonnnn
    camli skrev 2023-05-29 06:53:35 följande:

Ja läkarna på vårdcentralen har ju inte spetskompetens inom endokrinologi så lätt att det missas. Finns ett antikroppstest man kan göra för att kontrollera sköldkörteln 

Sten Ekberg endokrinologi (på engelska) är en fena på sköldkörteln! Se klippet.

Exakt. Jag läste på om det på Google och nämnde detta. Men hon menade att p-tsh eller vad det heter såg normalt ut så det fanns ingen anledning.

Men då läste jag på om det och att man just behöver ta antikroppar för att första testet kan visa sig bra ändå.

Jag får ringa idag och boka en läkartid för att kolla dessa sista grejer!
  • Tow2Mater

Har du köpt antihistaminer än? Lätt och billigt att prova.

Låter som allergi mot nåt, och stress.

• Anonym (Cilla)

I mina ögon är det solklart, utmattning och ångest. Jag ser liksom inget som tyder på nåt annat. Men jag kan givetvis inte ge medicinska råd här. Det hjälper inte att pausa fotbollen lite grann då. Jag skulle i ditt fall testa avslappningsövningar och nån att prata med.

• Anonym (Nej)
    camli skrev 2023-05-29 06:10:40 följande:

Nej på det senaste du skrev, det där med spikproteinerna blev väl avfärdat för 2 år sen av alla utom konspirationsteoretikerna.

Vad är din källa på autoimmuna sjukdomar? Sluta släng ur dig skrämselpropaganda.
  • Anonym (Anonym)

Hur mår du idag TS? Känner igen mig i väldigt mycket, med tillägg för en massa huvudvärk i olika former.

• Triillian

Hur har det gått? Har liknande symtom nu som kom pang bom, misstänker starkt stress och ångest i mitt fall.

Svar på tråden Massvis med symptom. Släpper aldrig