Inlägg från: Yonnnn |Visa alla inlägg
  • Yonnnn

Massvis med symptom. Släpper aldrig

Hej, ska försöka hålla det kort, men lär bli svårt.

Har under 8 månade inte känt igen mig själv, tex hade jag aldrig varit på en vårdcentral sen jag blev vuxen.

Är i bra form och idrottar på relativt hög nivå i fotboll.

Från ingenstans började jag få hälsoånges, orolig för hälsan, stressad tror jag, började få yrsel, stel nacke, inte ont, men en känsla svår att förklara, spänd/tryckkänsla över nacke, bakhuvud över bihålor/näsa. Lutar jag huvudet åt sidorna kan det knacka ibland, stel vid nyckelbenet osv.

Även trött och en tung/tryckande känsla över huvudet. Klumpkänsla i halsen, trång över hals.

Känns även som något är på högvarv i kroppen, har då kollat puls och den är för det mesta låg. Tryck över bröst. Värk/mör i kroppen, framförallt morgon och kväll. Känner mig tät och ofta snor i hals på morgonen. Trött i ögonen.

Dessa symptom kommer och går, men dyker upp minst 2-3 ggr per dag.

Allt bröt ut i samband med att idrottssäsongen drog igång plus en stund efter en känslomässig situation hände.

Uppsökte läkare, psykolog och fysio. Visade inga större fel, fysio sa stelhet och lite hållning, psykolog sa lite tendens på utmattning, läkare hitta inget förutom järnbrist.

Så vad kan det vara? Det släpper inte. Det har varit bra i nån period, när jag hade andra arbetsuppgifter, plus tog tag i rehab och träning igen efter att inte ?vågat? träna.

Men det ger sig aldrig riktigt. Har aldrig fått tid till sjukskrivning heller, bara 25% och 50% en kort period.

Vad ska jag göra? Någon som känner igen sig? Aldrig haft denna problematik förut.

• Svar på tråden Massvis med symptom. Släpper aldrig
  • Yonnnn
    Anonym (Ff) skrev 2023-05-28 22:52:18 följande:

Är du kollad för allergier? Fick själv pollenallergi i vuxen ålder, helt otippat. Tryckkänslan och symtomen i näsa/ögon känns igen. Även mycket huvudvärk under säsong. Man gör inga allergitester under säsong men du kan köpa antihistaminer (t.ex. desloratadin eller fexofenadin) receptfritt. Blir det bättre är det ett tecken på att det kan vara allergi du lider av.

Tack för tipset. Kanske kan vara det? Men kände även detta under vintertid. Var en del med djur under perioden också, men inte nu. Så känns inte som allergi.

Är ju betydligt fler symptom än allergi? Men det kanske kan vara värt att kolla upp.
  • Yonnnn
    Anonym (väggen?) skrev 2023-05-28 23:03:34 följande:

Spontant tänker jag att du är utmattad och på väg in i väggen. När du startar upp din träning igen vill du direkt prestera och kroppen reagerar. 

I kombination med det känslomässiga så kan kroppen helt klart reagera. 

Hitta träning för att det är kul - dvs gör något annat än fotboll och se hur det känns. Naturpasset finns ju på flera orter där man kan gå ut och orientera. Yoga kan också funka. 

LEK fotboll med ett gäng kompisar och se hur det känns. Dvs en grillkväll med kompisar och lite fotbollsskoj bara. 

Om det bröt ut för 8 månader sedan tror jag inte på pollen. 

Bor du kvar på samma ställe sedan detta började eller har du flyttat? Tänker mögel i bostaden. Har du bott längre tid på samma ställe lär det inte vara detta heller. För att bara hitta en annan väg tänkte jag. 

Tack för dina tips! Har bott länge i samma bostad. Som du säger pollen kan det nog inte vara.

Grejen är att jag tog paus från fotbollen, men det gav sig inte. Vet inte om det är mer jobbet som påverkar mig.

Nu har jag kommit igång med gym och lite rehab, det går bra. Man blir tokig när det inte släpper, får aldrig känna mig 100%.

Ibland rycker musklerna och jag kan vara lätt skakis. Upplever ingen smärta. Men väldigt många diffusa symto.

• Yonnnn
    Anonym (väggen?) skrev 2023-05-28 23:24:11 följande:

Vi kör ett allergikort till  som kan blomma upp efter ett tag. 

Har du husdjur? 

Eller duntäcke/kuddar? Har du sovit på annan plats än hemma med syntet där du mått bättre? 

Jag tror ändå inte på allergikortet, men i alla fall.

Började träffa en med katt, men det smög sig på innan det också. Och nu var det över en månad sen med djur och det sitter kvar.

Så det har blivit att jag sovit på annan plats, men likadant överallt. Känns det inte för mycket symptom för allergi?

Jag är inte snuvig, rinnig eller irriterad i ögon. Mer trött i ögonen, tung i huvudet, stel, yrsel, tung över bröst, skakis ibland osv osv.
  • Yonnnn
    Anonym (väggen?) skrev 2023-05-28 23:41:10 följande:

Har faktiskt en tanke till (faktiskt lite därför jag ville kolla djuren). 

Har du bett att få testa dig för borelia eller TBE? Det finns faktiskt symptom som påminner mycket om det du har. Dock inte slem i halsen kanske. 

Även långtidscovid skulle kunna passa in. 
    www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/753029/haggblom_ann-sofi_wasstrom_anna.pdf&isAllowed=y

sidan 7:
    Post-covid har rapporterats vara en multisystemisk sjukdom vilket innebär att tillståndet påverkar flera organsystem i kroppen (Raveendran et al., 2021; Pavli et al., 2021). Vanliga symptom vid post-covid är långvarig trötthet, dyspné, förlust av lukt- och smaksinne, bröstsmärta, svettningar, muskelvärk, torrhosta, halsont, feber, huvudvärk och hjärntrötthet. Även den mentala hälsan och sömncykeln har rapporterats påverkade efter avslutad SARS-CoV-2-infektion (Pierce et al., 2022; Sykes et al., 2021). Symptomen verkar vara cykliska, det vill säga regelbundet återkommande, men varierar från person till person. Även 7 en kombination av olika symtom har rapporterats. Symtomen uppkommer vanligen 12 veckor efter avslutad SARS-CoV-19-infektion. Dock är det ännu okänt exakt hur länge symtomen kvarstår (Graham et al., 2021; Pavli et al., 2021, Menges et al., 2021). 

Du tänker att djuren gett mig det? Jag började faktiskt träffa en tjej med djur i samma veva. Men nu har jag varit ifrån det och känner samma.

Kan jag haft det så länge? Har varken halsont, feber eller infektion.

Läkaren tog EKG, blodtryck, syremättnad i blod var 100%, tog blodprov för vitaminer/mineraler, sänkan osv. Järnbrist hittade man, inget annat. Kollade hals, näsa med ficklampa osv. Nu var det typ 6 månader sen det kollades.

Kände på muskler, nacke osv.
  • Yonnnn
    Anonym (Ff) skrev 2023-05-28 23:34:13 följande:
    Jag menar inte att det är just pollenallergi du lider av; det skulle kunna vara någon annan form av allergi (alternativt att det inte är allergi alls, såklart!) som t.ex. kvalsterallergi (som "väggen" antyder), som i så fall skulle kunna generera samma symtom efter en natts sömn.

Blir dock fundersam över den allmänna stelheten i nacke du talar om...
    Jag förstår dig. Det är bra ni tar upp såna grejer jag inte tänkt på. Men kvalster vet jag inte? Många symptom jag inte har av den allergin. Plus att jag haft lite olika sovplatser och det är samma sak oavsett var jag är.

Stelheten i nacken är bara diffus stel, är relativt rörlig och har inte ont.
  • Yonnnn
    Polyrytm skrev 2023-05-28 23:46:01 följande:

Men vid närmare eftertanke så kan det absolut vara allergi elller post-covid också, som många skrivit.

Jag funderar också i dom banorna, men kan det hänga i så länge och ge symtom? Känns inte som någon riktigt tar mig på allvar. Har aldrig varit sjukskriven förut, eller besökt vårdcentral. Så hur kan dom inte göra det då?

Känner att jobbet tar på, blir lätt stressad, irriterad osv. Ibland känns det bra att jobba dock, ibland inte. Och ibland är det sämre att vara ledig.
  • Yonnnn
    Anonym (En snorgärs till) skrev 2023-05-28 23:46:52 följande:
    Känner du dig någonsin "bättre"? Att det lättat när du gjort någonting eller varit nånstans?
    Vi kan nog kanske stryka just pollen från dig men mitt tog vi på att det blev bättre nattetid (till skillnad från förkylning), att sängkläderna hängde inne istället för ute.
    Lättar ditt nån gång eller är det "jämna plågor"?
    Skulle säga att det är rätt jämna plågor, eller väldigt upp och ner under dagen. Tycker mig uppleva bättra känsla när jag tränar på en lagom nivå och inte har så mycket andra måsten.

Ibland bättre när jag jobbar, ibland sämre. Går inte riktigt att säga att just då är det värst, morgnar känner jag mig mör och kvällen kan jag känna mer ett allmänt ?tryck? påfrestning i kroppen.
  • Yonnnn
    Anonym (En snorgärs till) skrev 2023-05-28 23:48:21 följande:

Sen måste väl någon fråga: Är du vaccinerad?

Ja, bara en gång dock. Men varför kom det här långt efter? Var typ två år sen jag hade covid.
  • Yonnnn

Någon förkylningssymtom kan jag inte heller säga att jag har, förutom slem/snor i halsen på morgonen och ibland kvällen.

• Yonnnn
    Anonym (En snorgärs till) skrev 2023-05-29 00:01:28 följande:
    Jag beskrev ju mina symptom här ovan, som i mångt och mycket liknar dina. Berättar man för folk så tänker de antingen post-covid eller vaccin-skadad. Har ju visat sig att både covid och vaccin kan ge gräsliga konsekvenser, långt efteråt!
    Jag har varken haft covid eller är vaccinerad, så här tror vi stenhårt på pollen då jag har en sambo som gått igenom i princip samma sak!
    Sitter ditt bara i kroppen? Eller även i skallen? Hjärntrött, nån förändring i minnet, tappar ord, känner du dig "flummig", seg liksom?
    Jag förstår, visst har jag tänkt lite i dom banorna. 

Jag har svårt med koncentrationen, ibland känns det som jag är där men ändå inte där, om ni förstår vad jag menar? Blir lite trött i sociala sammanhang, men utsätter mig för det ändå.

Orolig och rastlös också. Känner mig lite stressad också, tror jag iallafall.
  • Yonnnn
    Anonym (B) skrev 2023-05-29 00:10:25 följande:

Spontant tänker jag borrelia.

Man kan få det utan att ha sett en fästing, mitt barn fick det, dock inga symtom mer än rodnad, utan att vi sett fästingen. En del av dem är pyttesmå.

Be läkarna kolla upp det i alla fall.

Okej, samma symtom som mig? Men ska jag ha haft det i 8 månader då menar du? De tog blodprov på mig i november och i april tog jag ett blodprov för att se om järnet gått upp. Borde inte det synts då?

Har ingen rodnad eller något på kroppen.
  • Yonnnn

Sedan har jag kunnat träna rätt bra. Under passen känner jag mig ganska opåverkad, hade jag kunnat göra det med borrelia?

• Yonnnn
    MallaL skrev 2023-05-29 05:59:21 följande:

Ja post-covid och tbe kan vara aktuellt.
    slänger även in ännu ett allergikort:
    Jag har varit pollen- och pälsdjursallergiker sedan barnsben med klassiska snuv-och klisymptom. På äldre dar har detta övergått till tryck över bihålorna och trötthet!
    Jag har även blivit känslig mot luftburna kemikalier, dvs parfymer, med samma symptom plus huvudvärk.

Uppskattar alla inputs, har inte tänkt i vissa banor. Men skulle jag ha gått med borrelia och symptom i 8-9 mån utan att blivit sämre? Har ändå tränat och jobbat på!
  • Yonnnn
    camli skrev 2023-05-29 06:10:40 följande:

Har du kollat upp sköldkörteln?

Hormoner som produceras där kan ge liknande symtom. Antingen kan man få hypotyreos eller hypotyreos. Dvs underproduktion eller överproduktion av tyroideahormoner. 
    Vaccinet kan också vara en möjlig förklaring pga spikproteiner som produceras o ansamlas i olika organ. Hoppas du inte tar fler sprutor. Man har sett en ökning av autoommuna sjukdomar efter vaccinerna.

Sköldkörteln är ingen dum idé. Snarare överproduktion då? Har lätt att gå ner i vikt. Dålig aptit ibland. Men dom ville typ inte kolla det? Tydligen var p-tsh värdet bra? Men jag har läst att det kan se bra ut och man kan ändå ha det?

Har hört att t3 och t4 ska kollas? Vården verkar inte ta mig på allvar, säkert för att jag inte upplever smärta eller något starkt. Ibland känner jag att jag skulle behövt få vila, framförallt i huvudet? Kroppen verkar bra. 
  • Yonnnn
    camli skrev 2023-05-29 06:53:35 följande:

Ja läkarna på vårdcentralen har ju inte spetskompetens inom endokrinologi så lätt att det missas. Finns ett antikroppstest man kan göra för att kontrollera sköldkörteln 

Sten Ekberg endokrinologi (på engelska) är en fena på sköldkörteln! Se klippet.

Exakt. Jag läste på om det på Google och nämnde detta. Men hon menade att p-tsh eller vad det heter såg normalt ut så det fanns ingen anledning.

Men då läste jag på om det och att man just behöver ta antikroppar för att första testet kan visa sig bra ändå.

Jag får ringa idag och boka en läkartid för att kolla dessa sista grejer!
Svar på tråden Massvis med symptom. Släpper aldrig