EnAnonumius skrev 2024-10-18 07:31:36 följande:
Du duckar helt vad jag skrev, och jag har heller aldrig sagt att det är svartvitt. Vad från du det ifrån att det skulle vara ens i närheten av passande med denna inledning?
Du skriver bara det "det är".. Ja ni säger detta, läs ordentligt så ser du ju att jag noterat detta att det ÄR det ni säger.
Men av någon märklig anledning så har det flugit dig mycket högt över huvudet...
Det du ignorerar(?), att jag noterade att ingen av er har intresse av att förklara på vilket sätt det är rätt osäkert.
Jag skrev detta citerar mig själv:
"Men märkligt att ingen av dem som bjäbbar om det kan förklara på vilket sätt det skulle vara rättssäkert."
(slut på citatet)
PS:
Jag lade in en rättelse i inlägg #916 då jag såg att ett litet "o" hade försvunnit.
klyban skrev 2024-10-18 00:53:58 följande:
Ta bara en del av gängens advokater som är anställda av dom, de kommer ju berätta vem som är vittnet.
Hur kan du inte se problemet, eller gör du och bara skiter i det?
Och du har ju bevisligen skitit i att läsa vad jag faktiskt skriver. Så du har inget att komma med med denna direkt dumma kommentar som är bara en tramsigt personpåhopp från din sida..
Då det går att bevisa i texten du citerade att du har fel med din tes i din fråga här. Det hade du sett om du läste ordentligt..
Och du, med mitt förslag (andra stycket) så innefattar det även att advokaterna inte får "skvallra" till sin klient heller om vittnenas namn och adress etc.. Så det är en direkt kontraproduktiv kommentar du kommer med där om att "advokaten kommer ju att berätta"...
Om du inte är intresserad av att svara på vad jag faktiskt skriver och undrar över min text så kan du bespara dig med att svara alls.
För inget i ditt långa inlägg här (som jag kortade ned ) ger en endaste förklaring "på vilket sätt" det skulle vara rättsosäkert.
Det jag säger att frågan är komplex, och vi sett en del svartvitt i de som diskuterat frågan.
Och det finns inget fel i med att påpeka att det finns en rättsosäkerhet med också i detta.
Eller försöker du förneka en sådan finns, och du berättar ju själv hur den sen uppstår ändå och när de inblandade i rättegången ska veta alla vem som är vem.
Personligen vet jag inte hur man löser såna här frågor, för ser det som mot omöjligt göra det rättssäkert, och mot omöjligt att skydda vittnet till fullo.
EnAnonumius skrev 2024-10-18 07:45:19 följande:
Tja i mitt inlägg #915 så skrev jag en idé på hur det skulle kunna lösas.
Men av någon märklig anledning så valde du att hoppa över det (ignorera det med flit?), när du svarade mig i din helhet i ditt inlägg #918...
Och jag berättade problemet för dig att vittnet är då inte längre anonymt.
Kan du inte se detta, eller är det något som hindrar dig?
För vi står här med en situation att vittnen faktiskt hotas, och vi står här med en idé som gör det rättsosäkert.(Om man nu inte har inställningen att skyldig innan bevisat skyldig.)
Detta är ett klassiskt rävsaxproblem, och problem uppstår på andra områden direkt och om man förändrar något.
Varför detta gör dig så svårt upprörd att frågan är svårt komplex, kan du beskriva varför?
För jag är perplexad över att du inte klarar av se problemen som uppstår med anonyma vittnen och/eller att de inblandade ska veta vem vittnet är.
Och jag står här själv och tänker, ja, såklart man ska skydda vittnen, och sen med de lösningar som finns så uppstår andra problem.
Såklart skiter man i andra problem, ja, då låter väl det som en fantastiskt lösning