• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Pehrmedh
    slirren skrev 2023-09-24 07:24:27 följande:
    Det är väl ganska klassiskt att det alltid är opinionsmässigt bättre att sitta i opposition och klaga på allt än att styra själv. Hur som helst så är det en bit kvar till 2026.
    Så är det. Taktiken att klaga på allt och motsätta sig de förslag som skulle göra Sverige bättre har hittills fungerat bra.

S kan få konkurrens av Partiet Nyans om de spetsar till organisationen lite. Båda slåss om rösterna i invandrarghettona, det som varit särskilt utsatta socialdemokratiska områden.

Arbetare har lämnat S för SD då de upptäckt att det är muslimernas intressen de tillgodoser och inte vanliga svenskars.

Tror att fler och fler upptäcker Socialdemokraternas lögner och förhoppningsvis påverkar det opinionen.
  • KillBill
    nattuw skrev 2023-10-05 23:58:57 följande:
    Om Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna röstar för ett förslag om strafftullar så riskerar de att starta ett handelskrig. Det är så pass grundläggande kunskap att även du borde veta det.

Intressant att du anser att att regeringspartiernas agerande riskerar att leda till ett handelskrig.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • nattuw
    KillBill skrev 2023-10-06 07:06:40 följande:

Intressant att du anser att att regeringspartiernas agerande riskerar att leda till ett handelskrig.

Att protektionism riskerar att utlösa ett handelskrig är inget som jag "anser". Det är så verkligheten ser ut.
  • KillBill
    nattuw skrev 2023-10-06 20:46:31 följande:
    Att protektionism riskerar att utlösa ett handelskrig är inget som jag "anser". Det är så verkligheten ser ut.
    Ok. jag noterar att du pekar på att M/KD/L-regeringens agerande riskerar att utlösa ett handelskrig.
  • nattuw
    KillBill skrev 2023-10-07 08:29:26 följande:
    Ok. jag noterar att du pekar på att M/KD/L-regeringens agerande riskerar att utlösa ett handelskrig.
    Tillsammans med övriga partier som står bakom förslaget.
  • KillBill
    nattuw skrev 2023-10-09 08:03:18 följande:
    Tillsammans med övriga partier som står bakom förslaget.
    Eftersom det är ett beslut i EU så står alla medlemsstater bakom beslutet. 

Var du även kritisk när den förra regeringen förbjöd produkter från
    Kinesiska Huawei i svenska 5G nätet?

Som enskild aktivitet förbudet mot Huawei en mycket större inskränkning för den den kinesiska staten än att Sverige ställer sig bakom högre miljökrav. 
  • Mentat
    KillBill skrev 2023-10-15 10:39:03 följande:

EU och våra grannländer ökar det humanitära stödet till Palestina. Sverige gör tvärt om. Den tidigare moderata utrikesministern Carl Bildt pekar på att det svenska beslutet kommer att gynna Hamas. 

www.tv4.se/artikel/3zNxPgLtWVBJdKcNyTGV75/bildt-om-att-stoppa-utvecklingsbistandet-till-palestina-glaeder-saekert

Fast det skulle inte skada om du tog reda på fakta först: Sveriges bistånd till Palestina pausas - Regeringen.se
    C
    itat: "Det humanitära biståndet kommer inte att påverkas av pausen"
  • KillBill
    Mentat skrev 2023-10-15 11:26:45 följande:
    Fast det skulle inte skada om du tog reda på fakta först: Sveriges bistånd till Palestina pausas - Regeringen.se
    C
    itat: "Det humanitära biståndet kommer inte att påverkas av pausen"
    Jag menade förstås utvecklingsbiståndet. Här kan du läsa med om Sveriges bistånd till Palestina. Det är bra saker som inte går till Hamas. Moderaten Carl Bildt har självklart rätt när han påpekar att regeringens politik snarare spelare Hamas i händerna. 

www.sida.se/om-sida/nyheter/hit-gar-sidas-bistand-i-palestina

• Mentat
    KillBill skrev 2023-10-15 13:19:24 följande:
    Jag menade förstås utvecklingsbiståndet. Här kan du läsa med om Sveriges bistånd till Palestina. Det är bra saker som inte går till Hamas. Moderaten Carl Bildt har självklart rätt när han påpekar att regeringens politik snarare spelare Hamas i händerna. 

www.sida.se/om-sida/nyheter/hit-gar-sidas-bistand-i-palestina
    Det var ju bra att vi redde ut att både du och rubriksättaren på TV4 bara råkade skriva fel, trots att du uttryckligen skrev "humanitära biståndet". Carl Bildt säger ju dessutom, för att nyansera det hela litet, att "...det är väl bra att man tar en liten tankepaus ? innan man kommer fram till rätt slutsats" och en paus är exakt vad regeringen skriver att man gör.
    Palestinska myndigheten är annars allmänt ökänd för korruption så det kan definitivt vara bra att se över formerna för biståndet så att man minimerar risken för att biståndet försvinner ner i fel fickor.
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026