• Ssi

Symptom innan BIM

Hej! Vet att det kanske redan finns liknande trådar men vill gärna skapa en endå. Jag har BIM enligt periodtracker den 16 Maj men hade en stegring på ägglossningsstickan den 4 maj. Så tror att min BIM kanske är något senare. Har i övrigt en väldigt synkad menscykel med periodtracker, sist var det bara +1 dag. 

Skulle gärna vilja dela upplevelsen med någon som också har BIM snart. Samt även höra lite från människor som är eller har varit gravida, gällande symptom innan BIM.

Mina symptom just nu är att jag känner på sidan av brösten. En väldigt uppblåst och gasig "tjejmage". Har känt mensvärk väldigt kort någon enstaka gång. Känner mig väldigt lätt irriterad men samtidigt också glad.

Som person brukar jag få väldigt mycket PMS, nästan så att man blir skengravid. Brukar även känna av ångest och oro till och frpv, men har inte gjort det just nu.

• Svar på tråden Symptom innan BIM
  • Dilisen

Hej!

sitter du och jag i exakt samma sits😁 jag har BIM idag (19 maj) och enligt app och tester hade jag ägglossning 4 maj. Jag plussade på stickan BIM-5 och har sedan dess varit otroligt gasig magen (alltså onormalt mycket), molvärk, lite ryggont, ömma bröst (som släppt lite nu). Har även haft ljusrosa flytningar sedan i tisdags som avtagit helt nu (tror jag).

Jag fick ett MF förra månaden och känner inte alls igen dessa symptom. Så jag hoppas och håller alla tummar att är positivt!☺️

• Ssi
    Dilisen skrev 2023-05-19 10:04:44 följande:

Hej!

sitter du och jag i exakt samma sits😁 jag har BIM idag (19 maj) och enligt app och tester hade jag ägglossning 4 maj. Jag plussade på stickan BIM-5 och har sedan dess varit otroligt gasig magen (alltså onormalt mycket), molvärk, lite ryggont, ömma bröst (som släppt lite nu). Har även haft ljusrosa flytningar sedan i tisdags som avtagit helt nu (tror jag).

Jag fick ett MF förra månaden och känner inte alls igen dessa symptom. Så jag hoppas och håller alla tummar att är positivt!☺️

Hoppas verkligen det går vägen för dig! Själv så fick jag min mens så det är bara att fortsätta försöka för min del. Hur länge har ni försökt?
  • Dilisen
    Ssi skrev 2023-05-20 13:36:06 följande:
    Hoppas verkligen det går vägen för dig! Själv så fick jag min mens så det är bara att fortsätta försöka för min del. Hur länge har ni försökt?
    åh nej vad tråkigt att höra! Hoppas det går vägen för er nästa gång❤️ 

vi började försöka ?påriktigt? december-januari i år. Lite naiva vi var som trodde att det skulle ta sig på en gång (många i vår närhet blev tydligen gravida på första försöket, eller oplanerat). Nu är jag i vecka 4+4 (om jag räknat rätt), första barnet om allt går som det ska 🤞🏼 hur har er resa sett ut?
  • Ssi

Vi började i Jan men det har inte varit helt ordentligt om man säger så, kanske kört på en av de fertila dagarna. Denna månad är nog den månaden vi verkligen satsat och kört på alla fertila dagar. Trodde väl också lite som er att det går snabbt, men det gör det inte 😅. Har du använt ägglossningstickor?

• Dilisen

Jag har använt ägglossningstest vid två olika cyklar, men finner mest att de är stressande. Man får ju liksom bara se själva hormon stegringen sen kan ägget släppa inom 48 h.. så det är fortfarande inte självklart att man prickar rätt tyckte jag. 

om du funderar på att köra på ägglossningtest så skulle jag i vart fall rekommendera CB digitala test. Den är väldigt enkel att tolka och man slipper sitta och leta starka och svaga streck för att avgöra 😅

• Emiz

Hej tjejer! Nu ska ni få höra. Vi har ju försökt i flera månader. Flera gånger har jag trott att nu har det hänt nåt men icke. Flera olika symtom varje månad när det närmade sig bim. Till slut svårt att tyda vad som är vad. Det som jag alltid vetat är 100 %pms är att jag får ont i övre delen av magen o på sidorna under revbenen. Obehag, lite kramp aktigt o extremt uppblåst och gasig. När detta symtom kommit har jag bara tappat hoppet direkt redan 1 vecka innan bim o det har alltid stämt. Alltid. Sa till min sambo imorse att ja nu kommer mensen 100% o nu ska jag testa bidrottninggele 1 gång till fast starkare i några månader.

Så, idag fick jag positivt gravtest med clearblue med veckoindikator vecka 1-2 tog 2 st o båda var positiva inte ens morgon urin. Denna är ju extra känslig och det är inte bim förrän till helgen. Borde vara äl+11 typ (trodde inte ens detta var möjligt). Igår kväll testade jag med rfsu o den var total blank inte ens antydan till ens ett spökstreck. 

Så vad har skillnaden varit denna månad? Mycket bubblande äggstocksområdet vid ägglossning och ev befruktning, en del hugg i mitten på magen, molvärk men absolut mest likt min äckliga pms den där "unika" smärtan/obehag/uppkördhet/gasig jag har i uppe magen under revben o maggropen innan mens. Just detta symtom som är ett av mina absolut säkraste mens symtom. Har också haft Lite värk i nedre magen, strålning ner i benen. Så uppblåst att jag knappt kunde gå på jobbet kändes som magen var full av helium o snart lyfter jagifrån golvet såg ut o va i 14 månaden. Andfådd. Känslig. Lite bubbel o aktivitet i nedre magen. Så nu har jag förstått att det kan vara just ens säkraste och egna unika pms symtom o faktiskt vara gravid!! Vill tillägga att jag också spolade äggledarna för 1-2 månader sedan samt rumpan högt upp i luften efter sex. Haft rumpan upp mot säng gaveln legat kvar ca 30+ minuter, visst saknar vetenskap o man får tro vad man vill men jag tror faktiskt att det kan öka chansen. Sex så fort mensen var över varannan till var tredje dag samt den dag jag misstänkte ägglossning, första månad jag struntade i ägglossningstest. Nu blev det jätte långt men ville dela med mig då jag själv googlat ihjäl mig i månader efter detta med pms/gravid/symtom. 

• Ssi
    Emiz skrev 2023-05-24 23:53:04 följande:

Hej tjejer! Nu ska ni få höra. Vi har ju försökt i flera månader. Flera gånger har jag trott att nu har det hänt nåt men icke. Flera olika symtom varje månad när det närmade sig bim. Till slut svårt att tyda vad som är vad. Det som jag alltid vetat är 100 %pms är att jag får ont i övre delen av magen o på sidorna under revbenen. Obehag, lite kramp aktigt o extremt uppblåst och gasig. När detta symtom kommit har jag bara tappat hoppet direkt redan 1 vecka innan bim o det har alltid stämt. Alltid. Sa till min sambo imorse att ja nu kommer mensen 100% o nu ska jag testa bidrottninggele 1 gång till fast starkare i några månader.

Så, idag fick jag positivt gravtest med clearblue med veckoindikator vecka 1-2 tog 2 st o båda var positiva inte ens morgon urin. Denna är ju extra känslig och det är inte bim förrän till helgen. Borde vara äl+11 typ (trodde inte ens detta var möjligt). Igår kväll testade jag med rfsu o den var total blank inte ens antydan till ens ett spökstreck. 

Så vad har skillnaden varit denna månad? Mycket bubblande äggstocksområdet vid ägglossning och ev befruktning, en del hugg i mitten på magen, molvärk men absolut mest likt min äckliga pms den där "unika" smärtan/obehag/uppkördhet/gasig jag har i uppe magen under revben o maggropen innan mens. Just detta symtom som är ett av mina absolut säkraste mens symtom. Har också haft Lite värk i nedre magen, strålning ner i benen. Så uppblåst att jag knappt kunde gå på jobbet kändes som magen var full av helium o snart lyfter jagifrån golvet såg ut o va i 14 månaden. Andfådd. Känslig. Lite bubbel o aktivitet i nedre magen. Så nu har jag förstått att det kan vara just ens säkraste och egna unika pms symtom o faktiskt vara gravid!! Vill tillägga att jag också spolade äggledarna för 1-2 månader sedan samt rumpan högt upp i luften efter sex. Haft rumpan upp mot säng gaveln legat kvar ca 30+ minuter, visst saknar vetenskap o man får tro vad man vill men jag tror faktiskt att det kan öka chansen. Sex så fort mensen var över varannan till var tredje dag samt den dag jag misstänkte ägglossning, första månad jag struntade i ägglossningstest. Nu blev det jätte långt men ville dela med mig då jag själv googlat ihjäl mig i månader efter detta med pms/gravid/symtom. 

Gud vad kul att höra! Så glad för din skull och äntligen! Det ger ju hopp. Det här med symptom känns katastrof och jag ska bara försöka strunta och inte läsa in i det.  Stort grattis! 
  • Ssi

Håller med dilisen det här med ägglossningstester känns bara dumt. Speciellt när man inte vet var man befinner sig inom dessa 24-48h.

• Emiz
    Ssi skrev 2023-05-25 20:42:33 följande:
    Gud vad kul att höra! Så glad för din skull och äntligen! Det ger ju hopp. Det här med symptom känns katastrof och jag ska bara försöka strunta och inte läsa in i det.  Stort grattis! 
    Tack så jättemycket fina! Ja det har du rätt i, katastrof med symtom, som sagt hade exakt det symtomet som jag vet är lika med 100% mens, har inte ens att göra med nedre delen av magen liksom. Och alla andra ggr jag fått "ovanliga" nya symtom så har det vart negativt. Nej ingen idé att du läser om det där försök undvika. Det har jag insett nu efter långa och många månader av läsande sent in på natten. Testa att börja ha sex direkt när mens är slut o sedan varannan/var tredje dag. Sen när du tror du har ägglossning varannan/varje dag. Ligg kvar o rumpan upp i luften en bra stund, duscha ej hett vid underlivet första veckan. Spola äggledarna om du har möjlighet. Vet ej om allt detta hjälpt mig, är ju bara min egna tro men blev gravid. Gjort 3e clearblue testet nu positivt. Rfsu fortfarande negativt men är ju ej bim ännu. Lycka till fina och det kommer tillslut ska du se <3 ge absolut inte upp!! 
  • Emiz

Sedan tror jag verkligen på att även om man har regelbunden mens och ägglossning så har man inte ägglossning varje månad trots LH ökning och flytningar. Tror heller inte att ägget alla månader har bra kvalité. Tror ett dunderägg släpps då och då

Svar på tråden Symptom innan BIM