• Anonym (Hur gör man som förälder..)

Tvinga barn leka med klasskompisar?

Ska försöka skriva kort. 

Mitt barn mår bra i skolan (lågstadiet) har en superfin kompiskrets. Dom umgås mkt på fritiden med. 

Ibland som idag får jag sms från mammor som undrar om mitt barn vill hem till dem och leka. Idag vägrade hon. När jag frågar varför säger hon att de leker olika. Inte att klasskompisen är dum eller nåt sånt.

Vet av andra mammor att det är några tjejer (bla den här) som behöver komma mer in i stora gruppen. 

Nu gjorde jag så att jag sa att veckodag gick inte men erbjöd att klasskompisen kan komma hit hem fredag.  Vill förstå vad problemet är nu när hon tvärvägrat flera ggr. Min dotter storgrinade för hon vill bara leka med sin bästa kompis eller någon av tjejerna hon alltid leker med. Jag fick lova hitta på nåt kul lördag för att lugna ner henne.

Gjorde jag fel som bjöd in ändå? Känns jättekobstigt allt.. Börjar nästan fundera på om min dotter fryser ut andra i skolan nu för sååå hemskt är det ju inte att umgås en stund.. eller? Har nån varit med om samma?

• Svar på tråden Tvinga barn leka med klasskompisar?
  • Anonym (4-mamma)

Jag tycker du gjorde fel. Låt barnet få välja själv. Skulle du uppskatta om någon annan valde ut vem du ska umgås med? 

• Anonym (4-mamma)

Stackars tjejer....Risken finns att det blir en märklig stämning de träffas.

Anonym (4-mamma) skrev 2023-05-04 05:17:31 följande:

Jag tycker du gjorde fel. Låt barnet få välja själv. Skulle du uppskatta om någon annan valde ut vem du ska umgås med? 

• Anonym (Gnng)

Ja det var taskigt.

• Anonym (Anna)

Men inte kan man väl tvinga barn till att umgås med någon.. vill flickan inte så är det så. Man måste få välja sitt sällskap själv. En annan sak är givetvis i grupp, då bör alla barn få vara med. men att tvinga barn att umgås på tumanhand, nej det är inte särskilt snällt. 

• Yllop

Varför kan du inte respektera att din dotter inte vill umgås med den andra flickan?

• Fiona M

Ja, jag tycker du gjorde fel.
    Hade du gillat om din partner bjöd hem en av dina kollegor som du inte hade nåt gemensamt med, och förväntade sig att ni skulle umgås?

• Elin P

Ja det blev tokigt. Nu får du väl göra det bästa av situationen men nästa gång, bjud inte hem någon som ditt barn inte vill umgås med. Man får uppmana sitt barn att vara schysst i skolan men att umgås hemma med någon man inte vill är inte ok.

• Anonym (Hur gör man som förälder..)

Ok. Ser att alla tyckte de var fel. Får börja komma på ursäkter kanske då till andra veckor. Eller va rak mot mamman säga att hon inte vill???

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Hur gör man som förälder..) skrev 2023-05-04 12:10:24 följande:

Ok. Ser att alla tyckte de var fel. Får börja komma på ursäkter kanske då till andra veckor. Eller va rak mot mamman säga att hon inte vill???

Man kan säga att det verkar som att flickorna inte umgås så mycket just nu så att hembesök får vänta till senare. Börjar du med ursäkter om varför det inte går just den eller den dagen finns risken att de fortsätter tjata eller så framstår man själv som en idiot om de förstår att det bara är undanflykter.
  • Anonym (Leah)
    Anonym (Hur gör man som förälder..) skrev 2023-05-04 12:10:24 följande:

Jag känner igen mig! Har också tyckt det varit jobbigt att säga nej när kompisars föräldrar frågat och mitt barn inte vill. Men jag har rannsakat mig själv och insett att det är en ängslan hos mig, att jag vill vara alla till lags osv. Men det är inte min dotters jobb att fixa det. Vill hon inte så vill hon inte. Jag vill heller inte bli tvingad till umgänge med nån jag inte vill hänga med. Jag tänker att det är viktigt att visa din dotter att hennes åsikter räknas, att hennes vilja respekteras. Risken är ju annars att hon lär sig att hennes vilja är oviktig, och att det är viktigare vad andra vill, tyvärr det finns gott om människor som gärna utnyttjar detta. Stå upp för henne!

Sen tycker jag fortfarande det är jobbigt att säga nej, det blir lätt att man vill komma på ursäkter, men jag jobbar på saken. Jag säger att hon inte kan eller ibland att hon faktiskt inte känner för det just nu. 
Svar på tråden Tvinga barn leka med klasskompisar?