Inlägg från: Anonym (Hur gör man som förälder..) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur gör man som förälder..)

Tvinga barn leka med klasskompisar?

Ska försöka skriva kort. 

Mitt barn mår bra i skolan (lågstadiet) har en superfin kompiskrets. Dom umgås mkt på fritiden med. 

Ibland som idag får jag sms från mammor som undrar om mitt barn vill hem till dem och leka. Idag vägrade hon. När jag frågar varför säger hon att de leker olika. Inte att klasskompisen är dum eller nåt sånt.

Vet av andra mammor att det är några tjejer (bla den här) som behöver komma mer in i stora gruppen. 

Nu gjorde jag så att jag sa att veckodag gick inte men erbjöd att klasskompisen kan komma hit hem fredag.  Vill förstå vad problemet är nu när hon tvärvägrat flera ggr. Min dotter storgrinade för hon vill bara leka med sin bästa kompis eller någon av tjejerna hon alltid leker med. Jag fick lova hitta på nåt kul lördag för att lugna ner henne.

Gjorde jag fel som bjöd in ändå? Känns jättekobstigt allt.. Börjar nästan fundera på om min dotter fryser ut andra i skolan nu för sååå hemskt är det ju inte att umgås en stund.. eller? Har nån varit med om samma?

• Svar på tråden Tvinga barn leka med klasskompisar?

Ok. Ser att alla tyckte de var fel. Får börja komma på ursäkter kanske då till andra veckor. Eller va rak mot mamman säga att hon inte vill???

Anonym (Leah) skrev 2023-05-04 12:21:22 följande:
    Jag känner igen mig! Har också tyckt det varit jobbigt att säga nej när kompisars föräldrar frågat och mitt barn inte vill. Men jag har rannsakat mig själv och insett att det är en ängslan hos mig, att jag vill vara alla till lags osv. Men det är inte min dotters jobb att fixa det. Vill hon inte så vill hon inte. Jag vill heller inte bli tvingad till umgänge med nån jag inte vill hänga med. Jag tänker att det är viktigt att visa din dotter att hennes åsikter räknas, att hennes vilja respekteras. Risken är ju annars att hon lär sig att hennes vilja är oviktig, och att det är viktigare vad andra vill, tyvärr det finns gott om människor som gärna utnyttjar detta. Stå upp för henne!

Sen tycker jag fortfarande det är jobbigt att säga nej, det blir lätt att man vill komma på ursäkter, men jag jobbar på saken. Jag säger att hon inte kan eller ibland att hon faktiskt inte känner för det just nu. 
    Jo så e de kanske. Det skulle varit 4e ggn hon sa nej nu ifall hon sagt nej. Men sen tänkte jag lite, om alla säger nej kommer dom ju inte lära känna de här tjejerna bra heller... 

Min tanke va inte att bara släppa allt åt min dotter när tjejen kommer hit hade tänkt styra upp saker de kunde göra tillsammans.. Men a, fick mig en tankeställare när jag såg  alla svaren nu. Det kanske inte var så bra idé efter allt.... 
    Anonym (Jenny) skrev 2023-05-04 12:42:21 följande:

För att gå lite mot strömmen så har vi för små barn ordnat lekträffar även med barn som de inte kom överens med. Alltså det här gäller i åldern när man fortfarande är närvarande som förälder och har koll så att man kan få en inblick i dynamiken och kanske hjälpa dem reda ut några fnurror.

Typ, Kalle och Putte, som brukar vara bästa vänner, har bråkat och tjafsat under den senaste veckan på förskolan. Vi tar dem till lekplatsen någon timme och ser hur det verkar ligga till.

Eller att den nya eleven inte verkar komma in i klassen så vi föräldrar ordnar lite lekträffar i mindre sammanhang för att ge dem en chans att bygga upp en relation.

Du behöver inte köra över ditt barns vilja och känslor, men kanske se om det finns lite flexibilitet och utrymme för förhandling. Glass kan hjälpa.

Ja lite det var tanken att jag erbjöd att det kunde vara hemma den här ggn. Så jag kunde vara delaktig, se vad som är problemet och se om det finns en lösning eller lägga ner. På nåt sätt känns det som skolor bara kan göra viss insats för att få in barn i grupper. 

Men a ska nog tänka några varv till innan jag gör så igen tror jag. 
    Anonym (Leah) skrev 2023-05-04 12:58:11 följande:
    Om de behöver komma in mer i gruppen får de föräldrarna ta det med skola/fritids, det är inte din dotters ansvar att fixa på fritiden. Risken är att det får motsatt effekt. 
    A jag ser att det är linjen alla är på så får nog tänka om kring framtida träffar märker jag. 

Tack för inputs. Hjälper att se hur andra föräldrar tänker.
    Fiona M skrev 2023-05-04 11:27:20 följande:

Ja, jag tycker du gjorde fel.
    Hade du gillat om din partner bjöd hem en av dina kollegor som du inte hade nåt gemensamt med, och förväntade sig att ni skulle umgås?

Nej det hade jag såklart inte gillat. Hade inte tänkt i de banorna. men du har nog en poäng där.
    Anonym (Anna) skrev 2023-05-04 10:40:31 följande:

Men inte kan man väl tvinga barn till att umgås med någon.. vill flickan inte så är det så. Man måste få välja sitt sällskap själv. En annan sak är givetvis i grupp, då bör alla barn få vara med. men att tvinga barn att umgås på tumanhand, nej det är inte särskilt snällt. 

Fick komma på en lösning. Tar med tjejen plus bästa kompisen till lekland. Mer avslappnat i grupp säkert rätt tänk.. 
    Anonym (Ö) skrev 2023-05-04 20:31:33 följande:

Hade du uppskattat om någon gjorde så mot dig, TS?

Vet inte om du har läst hela tråden. Fick flera svar, tänkte om, saken är löst, alla inblandade glada över nya planen. 

Tack alla för svaren!

Tror nån ville veta hur det gick. 
    Jätte jätte bra!! Noll problem! Lekland men sen hem en sväng med. 

Min slutsats, Ibland vet man bättre än sitt barn faktiskt. Jag är jätteglad att jag inte gav med mig.

Tror det kan bli en fin kontakt mellan dom. Kommer absolut uppmuntra till mer umgänge mellan dom! Men inte tvinga, även om det denna gång blev jätte bra, så skrev nån nåt om att lära barnen att deras vilja är viktig, det är ju en ganska viktig punkt.  

Anonym (Snäll) skrev 2023-05-04 21:18:02 följande:

Men vad förvånad jag blir över alla svar. Jag tycker du gjorde helt rätt. Ibland får man bjuda till och ge det en chans till. Det är ganska annorlunda att leka en och en  hemma ju jämfört med att leka i skolan. Sen behöver du inte göra det ofta men nån gång då och då. Finns chans att dom kommer närmre varandra. Och om man hämtar vid 4 och barnet får hem igen halv 6 så hinner man ju bara vara hemma typ en timme. Hur farligt är det? 

Med facit i hand hade du så rätt. 

Gruppdynamiken i skolan e en sak. Där leker dom aldrig. Men hemma såg jag att dom delar massor av intressen. Leker samma äventyrslekar experiment osv osv.. det var min dotter som bara låst sig. Bestämt sig vilka hon kan och inte kan leka med. 

Nu säger hon att de är absolut inte bästa kompisar men hon är en kompis. 
    Anonym (Hel) skrev 2023-06-10 22:29:57 följande:

Oj, ja nu vågar man ju inte fråga någon. Jag är i den sitsen som har en dotter som inte riktigt kommit in i klassen. Har därför tänkt fråga någon i klassens förälder om deras vill leka.
    Hemskt om man inte ska kunna göra det.

Nej men gör det, absolut! Här blev det jättebra! Förra veckan hörde jag att de lekt i skolan med så det hjälper att engagera sig som förälder (är iaf min erfarenhet)!

Mitt barn vänjer sig vid att leka mest med de som är "tryggast" = de hon känt längst. Plus kan va ganska dramatisk för att få sin vilja igenom märkte jag, men öppnar man upp lite blev det bra för alla märkte jag.
    Anonym (Hel) skrev 2023-06-10 22:29:57 följande:

Oj, ja nu vågar man ju inte fråga någon. Jag är i den sitsen som har en dotter som inte riktigt kommit in i klassen. Har därför tänkt fråga någon i klassens förälder om deras vill leka.
    Hemskt om man inte ska kunna göra det.

Och kan säga med att när det kommer ett "nej funkar inte idag" -sms som svar är det värt att testa igen senare. Plus inte förstora upp om det blir mkt nej i början för asså, verkligen, lågstadiebarn kan vara dramatiska och det är svårt att veta varför ens egna barn tvärvägrar och hur man ska göra för att det ska bli bra för alla. Lycka till!! 

Svar på tråden Tvinga barn leka med klasskompisar?