• fultextad användarhandbok

Rituella inlägg och subliminala budskap

Sangvinisk palaver författade av flyhänta skribenter. Jag insuper njutningsfullt frågetecknen, de interrogativa satsernas särskilda krumelurer. Gåtfulla, hemlighetsfulla, sfnixlika. Besvärjelser, magiska formler och ockulta riter förklädda till triviala inlägg. Didaktiska rader som ger mig tid att kontemplera över de mytiska och paranta namn som skribenterna gagnar. Ibland impertinenta, bombastiska formuleringar och utgjutelser, ibland verserade, såta och  hjärtinnerliga. 

Förtälj era tolkningar av forumets inlägg.
  • Svar på tråden Rituella inlägg och subliminala budskap
  • Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2025-03-01 21:52:06 följande:
    Så är det också, men om vi tar normala exempel som referenspunkter är jag nog feg, sådant som är självklart eller trevligt för många andra, kan jag vara eller bli rädd för. Att vara modig är kanske att våga sådant som man är rädd för? Stormar har jag varit i några stycken, och hårt väder många gånger. Där finns ändå något bekant, läsa av, förstå och agera. Kontroll över havet går inte att ha, så att kämpa emot är lönlöst, alltså får man kämpa med. Men då jag inte har varit rädd, har där inte heller funnits något mod? Jag börjar luta åt att jag helt enkelt inte har förmågan att reagera enligt normala referenspunkter. Kanske inte att resonera heller. Finns inga bra lösningar att tillgå, kanske man får nöja sig med de minst dåliga? Fast ja, det är riktigt, det blir ju också ett steg i rätt riktning. Som i sin tur leder till ännu ett steg i samma riktning, och till slut kanske det kan bli bra.
    Detta var intressant! Jag tänker att mod kan ses på båda sätten. Dels som att man vågar sådant som man är rädd för, dels att det finns gemensamma referenspunkter. Var vi båda passar in i pusslet kan man fundera på. Precis som du skriver är du rädd för vissa saker som andra ser som självklara eller trevliga, samtidigt vågar du sådant som andra ser som otäckt eller skrämmande. Att segla ensam till Island i storm är bara ett exempel på det. Många skulle nog se en potentiellt livshotande situation som skrämmande och i deras ögon är du då modig. Du ser inte den typen av situation som skrämmande och är i dina ögon feg. Om det finns en allmän uppfattning om att det är modigt att möta en eventuellt livshotande situation, då måste du ses som modig. Samtidigt är det andra påståendet också logiskt. Att man är modig när man vågar sådant som man är rädd för. Beroende på hur man ser det är både du och jag fega och modiga på samma gång. Det påminner nästan lite om vårt kära dubbelspaltsexperiment, fast inte med platser utan med egenskaper. Vi kanske är modiga och fega samtidigt.
  • Eurydike

Fler svar är på G så småningom! 😊

• Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2025-03-01 21:45:46 följande:
    Ja, ibland, eller ofta, är det ju själva idéerna bakom som gör det till konst. Saker eller händelser i ett sammanhang de inte passar in i egentligen, det vill säga funktionellt eller associationsmässigt. Jag kan tänka mig att det kan vara utlämnande att vara konstnär med. Blotta sina idéer, sina talanger och bli granskad av både intresserade och kritiska blickar. Kräver ett gott självförtroende och styrka! Men det där är ändå ett gott betyg, att få en intresserad journalist bland betraktarna, som dessutom ville följa upp det. Hon såg något, potentialer och möjligheter, kanske kombinerat med något annorlunda, något som var värt att investera tid och arbete i. Såg i efterhand att mitt råd nog vad väldigt naivt, en sådan låsning övervinner man nog inte bara så där rakt av, då hade man talat om något lättare problem kanske. Du har rätt, vad är egentligen statiskt? Konstnärsskap är väl också ett begrepp som omfattar mycket mer än enkom måleri. Jag har besökt Kiasma ibland, bland annat, ett museum. Konst är ett intressant ämne, tror att jag har boken Dada är allt, av Tristan Tzara, någonstans också. Läste den med välbehag, dadaismen var väl något av en antikonst kanske i och för sig. Du kan det där bättre än jag.
    Innan min tavla förstörde sig själv så ägnade jag mig åt självförstörande konst. Det var bara en kort period, i ett speciellt syfte. Jag hade en utställning som handlade om kvinnomisshandel. På väggarna hade jag satt upp tidningsutklipp som handlade om våld i nära relationer. Texten var så liten att man behövde gå in i rummet för att se vad som stod, men golvet hade jag täckt med små sköra gipsfigurer. För att ta del av utställningen behövde man trampa sönder mina skulpturer. Utställningen förändrades under utställningens gång. Den gick i tusen bitar, precis som kvinnorna. Tanken var att tvinga in besökarna i en förövarroll, vilket inte alla tyckte om. Vissa ville inte ens gå in i rummet. Jag tyckte att ditt råd var riktigt bra! Om jag känner för att måla igen så ska jag absolut testa att göra det i mörker. Till dess får jag ägna mig åt mina skulpturer och varför inte läsa den där boken om dadaism. Tack så mycket för tipset! 🤩
    Eurydike skrev 2025-03-09 21:26:21 följande:
    Ja, äntligen fick jag en chans att säga det! Smart att leta i sådana miljöer och lite fusk är helt okej i blompoker, så länge vi inte spelar om pengar 😉 Jag var nog lika fuskig jag, för jag strök omkring i en stadspark och råkade hitta mina blommor där 😆
    Det kan nog kallas taktiskt blomsökande, eller spelstrategi, och vittnar om uppfinningsförmåga! Ska just inte klotta ner hela kedjan, men tussilago har redan kommit lite, samt en liten blå blomma, en Scilla månntro.

Eurydike skrev 2025-03-09 21:33:44 följande:
    Kan tänka mig att det finns flera skäl till att färdas på det viset och att det är perfekt om man ska på blomsafari 🌸 Hade du bott närmare hade jag kunnat skjutsa dig med min elcykel, men du hade nog inte velat det för jag kör gärna i maxfart och ropar: Se upp i backen fyra hål i nacken! Konstigt uttryck förresten 😅 Jag kom tyvärr inte iväg på någon cykeltur då, men det blev en bergstur till fots idag 🏔️
    Ja, det är en fördel när benen inte är i så bra skick. Det hade säkert varit trevligt! Det kan vara fint att färdas i lite hastighet med, nog hade det varit riktigt muntert! Backarnas härskarinna, krönt med hjälm, visslandes efter vind i ryggen. Ja, en del uttryck kanske helt enkelt uppstår på grund av improvisatoriska rim som fungerar, där uttryckens glädje trumfar förnuftets innehåll. En bergstur? Det låter spännande! Utsikt och vyer kanske, och en trevlig utmaning, som kan vara avslappnande i sin ansträngning med.
    Eurydike skrev 2025-03-09 21:47:54 följande:
    Detta var intressant! Jag tänker att mod kan ses på båda sätten. Dels som att man vågar sådant som man är rädd för, dels att det finns gemensamma referenspunkter. Var vi båda passar in i pusslet kan man fundera på. Precis som du skriver är du rädd för vissa saker som andra ser som självklara eller trevliga, samtidigt vågar du sådant som andra ser som otäckt eller skrämmande. Att segla ensam till Island i storm är bara ett exempel på det. Många skulle nog se en potentiellt livshotande situation som skrämmande och i deras ögon är du då modig. Du ser inte den typen av situation som skrämmande och är i dina ögon feg. Om det finns en allmän uppfattning om att det är modigt att möta en eventuellt livshotande situation, då måste du ses som modig. Samtidigt är det andra påståendet också logiskt. Att man är modig när man vågar sådant som man är rädd för. Beroende på hur man ser det är både du och jag fega och modiga på samma gång. Det påminner nästan lite om vårt kära dubbelspaltsexperiment, fast inte med platser utan med egenskaper. Vi kanske är modiga och fega samtidigt.
    Riktigt bra formulerat. Mitt påstående utgick från att mod är en subjektsberoende egenskap. Om vi har en egenskap som vi betecknar som E, är den subjektsberoende om och endast om E8x)<->S(x, E), där S(x,E) innebär att egenskapen E endast existerar i relation till x, alltså beroende av subjektets uppfattning. Om mod är subjektsberoende, är då övriga egenskaper det med, så som vikt, avstånd med mera? Är det något vi skapar eller upptäcker? Om vi kallar upplevelser för A och en subjektsoberoende värld för B, så är sannolikheten då av nödvändighet lägre eller lika stor som sannolikheten är för antingen A eller B. Det leder alltså till P(A&B)<P(A), där A är givet och B är en teori. Man skulle förstås kunna förklara A som en produkt av B, vilket bara innebär att vi inte kan förklara B, vilket leder oss vidare till att både A och B inte kan förklaras. Men hittills har B inte kunnat förklara A. Jag tar gärna den debatten med, vad vi skapar respektive upptäcker.

Skulle detta innebära att du hänvisar till mod som en subjektsoberoende, rent av objektiv egenskap? Nej, inte då, istället hänvisar du till en intersubjektivitet. Ett leende är alltid ett leende, vi delar samma grundförståelse för många företeelser, eftersom vi har ett likadant, vad vi skulle kunna beteckna som användargränssnitt. Mod tarvar alltså en referenspunkt i form av subjekt och kan alltså, som du skrev, vara både mod och feghet samtidigt, utifrån ovan givna premisser. Snyggt balanserat!

Jag blev sugen på att spinna vidare på ovanstående resonemang. Intersubjektiv subjektsberoende. Om man skulle befinna sig på savannen och en sabeltandad tiger skulle dyka upp och ryta, då hade vi reagerat genom spända muskler, ökad puls och smalare synfält och tagit till flykten. Upplevelserna och reaktionerna hade lett till ett adaptivt beteende, något som hade gynnat oss. Hade man befunnit sig hemma i lugn och ro och samma, eller liknande rekationer hade uppstått, hade de varit ogynnsamma och kunnat betecknas som ångestproblematik. Kanske samma sak då, vad vi kanske kan kalla för feltolkningar, uppstår. Man ska göra något som egentligen kan gynna en, men kanske upplever en instinktiv rädsla för det. I mitt fall kanske jag helt enkelt är för enkelspårig eller dum för att förstå det farliga med havet alla gånger, samtidigt som jag tydligen kan bli rädd för sådant jag inte borde bli det för, som till och med kan gynna mig. Ja, du märker kanske på mina resonemang att jag är lite, så där som jag är. Förlåt långrandigheten, bara att hoppa över om det blev tradigt.
    Eurydike skrev 2025-03-12 00:53:54 följande:
    Innan min tavla förstörde sig själv så ägnade jag mig åt självförstörande konst. Det var bara en kort period, i ett speciellt syfte. Jag hade en utställning som handlade om kvinnomisshandel. På väggarna hade jag satt upp tidningsutklipp som handlade om våld i nära relationer. Texten var så liten att man behövde gå in i rummet för att se vad som stod, men golvet hade jag täckt med små sköra gipsfigurer. För att ta del av utställningen behövde man trampa sönder mina skulpturer. Utställningen förändrades under utställningens gång. Den gick i tusen bitar, precis som kvinnorna. Tanken var att tvinga in besökarna i en förövarroll, vilket inte alla tyckte om. Vissa ville inte ens gå in i rummet. Jag tyckte att ditt råd var riktigt bra! Om jag känner för att måla igen så ska jag absolut testa att göra det i mörker. Till dess får jag ägna mig åt mina skulpturer och varför inte läsa den där boken om dadaism. Tack så mycket för tipset! 🤩
    Konst uppstår i och med en betraktare, som antingen kan vara utomstående eller konstens skapare. Men i det här fallet uppstod konstens förändringar och dess materiella tillstånd, i och med besökarna. Därmed ändrades även representationerna. De hela gipsfigurerna kontra de söndersmulade representerar två olika företeelser. Tankeväckande verk må jag säga! Fast temat är självklart tråkigt som sådant, men det är medtaget i beräkningen, och reaktionerna från en del av besökarna berättar ju det också. Du är uppenbart påhittig, eftersom du kom på idén och lyckades nå fram till besökarna med den!

Ibland kan man resonera sig runt svårigheter, eller så leder de till nya uppfinningar.Solig
    fultextad användarhandbok skrev 2025-03-12 12:41:26 följande:
    E8x)<->S(x, E), där S(x,E)
    Kom åt siffran åtta istället för parentes. Ska givetvis stå E(x)<->S(x, E) i början där.
  • Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2025-03-12 12:27:59 följande:
    Ja, det är en fördel när benen inte är i så bra skick. Det hade säkert varit trevligt! Det kan vara fint att färdas i lite hastighet med, nog hade det varit riktigt muntert! Backarnas härskarinna, krönt med hjälm, visslandes efter vind i ryggen. Ja, en del uttryck kanske helt enkelt uppstår på grund av improvisatoriska rim som fungerar, där uttryckens glädje trumfar förnuftets innehåll. En bergstur? Det låter spännande! Utsikt och vyer kanske, och en trevlig utmaning, som kan vara avslappnande i sin ansträngning med.
    Det var väldigt tråkigt att höra att benen inte är i så bra skick! Jag hoppas att det går åt rätt håll med det.

Att slå samman en bergstur och en cykeltur hade varit ett sätt att pröva vårt mod. Vi startar längst upp på toppen med lådcykeln med elassistans och bromsar inte en enda gång på vägen ner. Det kan tänkas att vi hade fått se en och annan vacker vy, även om det mesta hade smält ihop till enbart färger i den svindlade hastigheten 😅 Nåväl, det är nog roligare i fantasin än i verkligheten! 🚲
  • Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2025-03-12 21:28:53 följande:
    Kom åt siffran åtta istället för parentes. Ska givetvis stå E(x)<->S(x, E) i början där.
    Jag processar fortfarande detta och återkommer när jag är färdig 😎
Svar på tråden Rituella inlägg och subliminala budskap