Eurydike skrev 2025-03-09 21:47:54 följande:
Detta var intressant! Jag tänker att mod kan ses på båda sätten. Dels som att man vågar sådant som man är rädd för, dels att det finns gemensamma referenspunkter. Var vi båda passar in i pusslet kan man fundera på. Precis som du skriver är du rädd för vissa saker som andra ser som självklara eller trevliga, samtidigt vågar du sådant som andra ser som otäckt eller skrämmande. Att segla ensam till Island i storm är bara ett exempel på det. Många skulle nog se en potentiellt livshotande situation som skrämmande och i deras ögon är du då modig. Du ser inte den typen av situation som skrämmande och är i dina ögon feg. Om det finns en allmän uppfattning om att det är modigt att möta en eventuellt livshotande situation, då måste du ses som modig. Samtidigt är det andra påståendet också logiskt. Att man är modig när man vågar sådant som man är rädd för. Beroende på hur man ser det är både du och jag fega och modiga på samma gång. Det påminner nästan lite om vårt kära dubbelspaltsexperiment, fast inte med platser utan med egenskaper. Vi kanske är modiga och fega samtidigt.
Riktigt bra formulerat. Mitt påstående utgick från att mod är en subjektsberoende egenskap. Om vi har en egenskap som vi betecknar som E, är den subjektsberoende om och endast om E8x)<->S(x, E), där S(x,E) innebär att egenskapen E endast existerar i relation till x, alltså beroende av subjektets uppfattning. Om mod är subjektsberoende, är då övriga egenskaper det med, så som vikt, avstånd med mera? Är det något vi skapar eller upptäcker? Om vi kallar upplevelser för A och en subjektsoberoende värld för B, så är sannolikheten då av nödvändighet lägre eller lika stor som sannolikheten är för antingen A eller B. Det leder alltså till P(A&B)<P(A), där A är givet och B är en teori. Man skulle förstås kunna förklara A som en produkt av B, vilket bara innebär att vi inte kan förklara B, vilket leder oss vidare till att både A och B inte kan förklaras. Men hittills har B inte kunnat förklara A. Jag tar gärna den debatten med, vad vi skapar respektive upptäcker.
Skulle detta innebära att du hänvisar till mod som en subjektsoberoende, rent av objektiv egenskap? Nej, inte då, istället hänvisar du till en intersubjektivitet. Ett leende är alltid ett leende, vi delar samma grundförståelse för många företeelser, eftersom vi har ett likadant, vad vi skulle kunna beteckna som användargränssnitt. Mod tarvar alltså en referenspunkt i form av subjekt och kan alltså, som du skrev, vara både mod och feghet samtidigt, utifrån ovan givna premisser. Snyggt balanserat!
Jag blev sugen på att spinna vidare på ovanstående resonemang. Intersubjektiv subjektsberoende. Om man skulle befinna sig på savannen och en sabeltandad tiger skulle dyka upp och ryta, då hade vi reagerat genom spända muskler, ökad puls och smalare synfält och tagit till flykten. Upplevelserna och reaktionerna hade lett till ett adaptivt beteende, något som hade gynnat oss. Hade man befunnit sig hemma i lugn och ro och samma, eller liknande rekationer hade uppstått, hade de varit ogynnsamma och kunnat betecknas som ångestproblematik. Kanske samma sak då, vad vi kanske kan kalla för feltolkningar, uppstår. Man ska göra något som egentligen kan gynna en, men kanske upplever en instinktiv rädsla för det. I mitt fall kanske jag helt enkelt är för enkelspårig eller dum för att förstå det farliga med havet alla gånger, samtidigt som jag tydligen kan bli rädd för sådant jag inte borde bli det för, som till och med kan gynna mig. Ja, du märker kanske på mina resonemang att jag är lite, så där som jag är. Förlåt långrandigheten, bara att hoppa över om det blev tradigt.