• Anonym (Kajsa)

Varför uppfostrar folk inte sina barn till att bli ordentliga och artiga?

Jag är 40+ och verkar vara den enda som är lite sträng mot mina barn. Men mina barn är också väldigt välartade, artiga, vilket jag hör från andra. Det har varit mitt mål. Välmående, artiga barn som har såväl självrespekt som respekt för andra. Men barnens kompisar är alla utom 1 (!) ouppfostrade. De tar för sig vid fikat så att andra blir utan, de kommer och tigger godsaker och klagar när jag säger nej till kakor på en måndag. De spiller och kladdar vårdslöst trots att de är för stora för det. Och sen säger de inte till utan fläckarna torkar in. De beter sig illa, är som smånarcissister och hotar och utpressar. Och de slåss om de inte får som de vill, detta handlar alltså om tjejer. Det är inget socialt samspel utan de ska bara ha sin vilja igenom. De har också en otrevlig attityd mot mig, speciellt om jag säger nej. Jag är trött på att ALLTID behöva säga till på skarpen till andras barn. 

• Svar på tråden Varför uppfostrar folk inte sina barn till att bli ordentliga och artiga?
  • AndreaBD
    Anonym (suck) skrev 2023-04-22 09:16:20 följande:
    Detta är helt klart olika i olika sammanhang. Jag har en särbo som har barn i samma ålder som jag (slutet av gymnasiet). Det är milsvid skillnad på hur de uttrycker sig i sina gäng mot min son med sina kompisar. Så det kan vara rätt för din son, men är absolut inte så överallt i Sverige och inte ens i hans sola antagligen. Det beror på vilket sammanhang man befinner sig i.
    Precis! Min man t.ex. är världens snällaste, men ingen sätter sig på honom på jobbet, numera. Han har med åren lärt sig att säga ifrån just dem få gångerna som det verkligen behövs. 
  • Anonym (Q)
    Tukt skrev 2023-04-22 10:19:17 följande:
    I min värld använder man rätt ord för rätt sak, annars kan det vara svårt att bli förstådd. 
    Ja, i den perfekta världen fungerar det så. I verkligheten är det inte så, därför har folk problem med att kommunicera. 
  • Anonym (Q)
    I min värld använder man rätt ord för rätt sak, annars kan det vara svårt att bli förstådd. 
    Läser man hela TS inlägg så inser man tydligt att hon inte menar att hon är kall, hård och barsk. 
  • Anonym (Äldre mamma)
    AndreaBD skrev 2023-04-22 10:16:36 följande:
    Så lösningen är att vara hänsynslös och otrevlig? Det kan du väl inte tro på allvar! Jag blir häpen! "Äldre mamma" dessutom! Vad tror du hur ett samhälle se ut som följer den principen? I bästa fall blir det kanske som i Ryssland, eller som Nordkorea, eller så blir det värre. Typ som i Mongoliet under Dschingis Khan - man dödar alla som är i vägen.

Du borde verkligen lägga tid på att prata med din son! Det är stor skillnad mellan att vara väluppfostrad och snäll och att vara lättlurad och passiv. 

Din son är uppenbarligen inte bara tuff mot folk som utmanar honom och där man kan behöva säga ifrån, utan han är otrevlig mot sina vänner! Det är den avgörande skillnaden här. ALLA människor behöver kunna säga ifrån. Det brukar vara det stora problemet när något händer som är helt fel - att ingen vågar säga ifrån. Det är dock människor som mycket väl kan vara snälla och hänsynsfulla för övrigt. Det hänger ju helt och hållet på om det är en situation där man bör säga ifrån!

Det som kan hända är att ungdomar har en jargong med varandra och att det inte är elakt menat. Det har alltid funnits, och det behöver inte vara så farligt, om man inte vänjer sig att prata så. Men din son försvarar ju detta med att man måste vara så nyförtiden. Inte mot sina vänner, verkligen inte.

Min son kan använda hela registret och han vet när han skall vara snäll och när han skall vara tuff. Tror du att tonårspojkar alltid och hela tiden är snälla mot sina vänner? Då tror du fel. Jag tror i och för sig att det är en bra utveckling, för vi var lite för snälla och väluppfostrade och välvilliga i Sverige förr. Jag kan se det i det interntionella företag där jag jobbar, svenskar blir oftast utmanövrerade, för de är inte tillräckligt tuffa, har inte tillräckligt vassa armbågar.
    Vi kommer ju fram till hela tiden nu att vi har varit naiva och det har vi varit. Mot kriminella, mot immigrationen, mot Ryssland och Kina. 

Själv är jag född i medelklassfamilj i slutet av  på sextiotalet och jag blev väldigt väl uppfostrad enligt den tidens sed, detta har hämmat mig  mycket i yrkeslivet. Jag gick hos en terapeut som lärde mig säga ifrån och nu är ja mycket tuffare. Och det gav effekt, jag har fått mycket mer respekt  på jobbet. 

• Tukt
    Anonym (Q) skrev 2023-04-22 10:44:11 följande:
    Läser man hela TS inlägg så inser man tydligt att hon inte menar att hon är kall, hård och barsk. 
    Håller inte med att det är så tydligt. Det räknas upp som en faktor. Sedan har ordet förekommit några gånger i tråden, varför jag ställt mig frågande till hur folk faktiskt menar.
    Problemet är också att ordet "sträng" är lite negativt laddat. När man då bemöts på den punkten, är det lätt att man backar och säger att det är något annat man menar, trots att det kanske är just sträng man är.
  • AndreaBD
    Anonym (Äldre mamma) skrev 2023-04-22 10:48:13 följande:

Min son kan använda hela registret och han vet när han skall vara snäll och när han skall vara tuff. Tror du att tonårspojkar alltid och hela tiden är snälla mot sina vänner? Då tror du fel. Jag tror i och för sig att det är en bra utveckling, för vi var lite för snälla och väluppfostrade och välvilliga i Sverige förr. Jag kan se det i det interntionella företag där jag jobbar, svenskar blir oftast utmanövrerade, för de är inte tillräckligt tuffa, har inte tillräckligt vassa armbågar.
    Vi kommer ju fram till hela tiden nu att vi har varit naiva och det har vi varit. Mot kriminella, mot immigrationen, mot Ryssland och Kina. 

Själv är jag född i medelklassfamilj i slutet av  på sextiotalet och jag blev väldigt väl uppfostrad enligt den tidens sed, detta har hämmat mig  mycket i yrkeslivet. Jag gick hos en terapeut som lärde mig säga ifrån och nu är ja mycket tuffare. Och det gav effekt, jag har fått mycket mer respekt  på jobbet. 

Jag har själv haft två vuxna söner (varav en har svår ADHD) och vet hur de var i tonåren. Som sagt, det kan ju vara jargong, de säger en del saker. Men din son försvarade ju detta med att man måste göra så nuförtiden!

Jag förstår precis. Jag är själv född på 60-talet och fick också gå i terapi för att kunna säga ifrån. Så jag vet precis vad du pratar om. Men jag jobbar också som lärare på högstadiet och jag ser där att dagens ungdomar ju i regel inte har de problemen som vi hade. I stället kan man oftare se det  andra extremet - att de är lite väl narcistiska och ser bara sig själva.

Att ha det som allmän livskoncept - jag kör över andra innan de hinner köra över mig - är ett ännu sämre koncept än att inte våga säga ifrån. Själv far man kanske inte så illa, men många andra gör det. 

Och du kan inte dra kriminella, immigration, Ryssland och Kina över en kam.!Alla dessa ämnen kräver att någon kompetent person tittar på situationen och FÖRSTÅR vad som ligger bakom och tar i det därifrån. Det är kunskapen som har funnits för lite av. Att gå fram som en ångvält och köra hårt mot hårt kommer inte att ge något positivt. Antagligen skulle det bli värre av det. 
  • Anonym (Äldre mamma)
    AndreaBD skrev 2023-04-22 12:45:30 följande:
    Jag har själv haft två vuxna söner (varav en har svår ADHD) och vet hur de var i tonåren. Som sagt, det kan ju vara jargong, de säger en del saker. Men din son försvarade ju detta med att man måste göra så nuförtiden!

Jag förstår precis. Jag är själv född på 60-talet och fick också gå i terapi för att kunna säga ifrån. Så jag vet precis vad du pratar om. Men jag jobbar också som lärare på högstadiet och jag ser där att dagens ungdomar ju i regel inte har de problemen som vi hade. I stället kan man oftare se det  andra extremet - att de är lite väl narcistiska och ser bara sig själva.

Att ha det som allmän livskoncept - jag kör över andra innan de hinner köra över mig - är ett ännu sämre koncept än att inte våga säga ifrån. Själv far man kanske inte så illa, men många andra gör det. 

Och du kan inte dra kriminella, immigration, Ryssland och Kina över en kam.!Alla dessa ämnen kräver att någon kompetent person tittar på situationen och FÖRSTÅR vad som ligger bakom och tar i det därifrån. Det är kunskapen som har funnits för lite av. Att gå fram som en ångvält och köra hårt mot hårt kommer inte att ge något positivt. Antagligen skulle det bli värre av det. 

Men om de flesta , åtminstone allt fler, ungdomar är narcissistiska och bara ser sig själva kan jag ju inte uppfostra min son till för mycket hänsynstagande? Min son är snäll av naturen och jag är glad över att han genom att tex spela mycket Counterstrike också lärt sig att vara tuff och hård när det behövs. Jag började med att uppfostra min son lite på samma sätt som jag blivit uppfostrad. Men en väninna med barn i samma skola sa till mig att jag inte fick göra så. Sonen skulle inte klara sig bland de andra pojkarna som var starka och tuffa och tog för sig. Vår skola är full av barn från mycket välbeställda familjer och de barnen är tuffa och starka och uppmuntras hemifrån till att ta för sig. 

Jag håller dock med dig om att det är en tråkig utveckling till stor del. 

• Tow2Mater
    Vilket ord ska man använda då, som typ motsats till "slapp"?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Äldre mamma) skrev 2023-04-21 22:07:53 följande:
    Varför uppfostrar folk inte sina barn till att bli ordentliga och artiga?

Jag var jättearg på min son en kväll för att han var så otrevlig mot sina kompisar tyckte jag , han satt och spelade counterstrike med sina vänner. Jag skällde på honom och sa att han måste vara trevligare och snällare mot vännerna, Då svarade min son: Mamma, det var så förr när du var liten, nu är det inte så löngre. Man måste vara tuff och trycka ner andra idag, annars blir man själv sparkad på och nedtryckt. Så är det bara mamma!

Jag blev helt tyst utan svar. Min son är en klok och intelligent och empatisk ung man och jag tror tyvärr att han har rätt, Som jag ser det är det en oerhört negativ samhällsutveckling i Sverige idag, men jag verkar vara ensam om det, 

Jag tycker det har gått från att barn ska lösa sina konflikter själva incl mobbning till att vuxna ska lösa barnens tjafs, även om det bara är vänskaplig jargong, är kanske inte så för alla mer det är mer tvärt om.

Svar på tråden Varför uppfostrar folk inte sina barn till att bli ordentliga och artiga?