Anonym (Äldre mamma) skrev 2023-04-22 10:48:13 följande:
Min son kan använda hela registret och han vet när han skall vara snäll och när han skall vara tuff. Tror du att tonårspojkar alltid och hela tiden är snälla mot sina vänner? Då tror du fel. Jag tror i och för sig att det är en bra utveckling, för vi var lite för snälla och väluppfostrade och välvilliga i Sverige förr. Jag kan se det i det interntionella företag där jag jobbar, svenskar blir oftast utmanövrerade, för de är inte tillräckligt tuffa, har inte tillräckligt vassa armbågar.
Vi kommer ju fram till hela tiden nu att vi har varit naiva och det har vi varit. Mot kriminella, mot immigrationen, mot Ryssland och Kina.
Själv är jag född i medelklassfamilj i slutet av på sextiotalet och jag blev väldigt väl uppfostrad enligt den tidens sed, detta har hämmat mig mycket i yrkeslivet. Jag gick hos en terapeut som lärde mig säga ifrån och nu är ja mycket tuffare. Och det gav effekt, jag har fått mycket mer respekt på jobbet.
Jag har själv haft två vuxna söner (varav en har svår ADHD) och vet hur de var i tonåren. Som sagt, det kan ju vara jargong, de säger en del saker. Men din son försvarade ju detta med att man måste göra så nuförtiden!
Jag förstår precis. Jag är själv född på 60-talet och fick också gå i terapi för att kunna säga ifrån. Så jag vet precis vad du pratar om. Men jag jobbar också som lärare på högstadiet och jag ser där att dagens ungdomar ju i regel inte har de problemen som vi hade. I stället kan man oftare se det andra extremet - att de är lite väl narcistiska och ser bara sig själva.
Att ha det som allmän livskoncept - jag kör över andra innan de hinner köra över mig - är ett ännu sämre koncept än att inte våga säga ifrån. Själv far man kanske inte så illa, men många andra gör det.
Och du kan inte dra kriminella, immigration, Ryssland och Kina över en kam.!Alla dessa ämnen kräver att någon kompetent person tittar på situationen och FÖRSTÅR vad som ligger bakom och tar i det därifrån. Det är kunskapen som har funnits för lite av. Att gå fram som en ångvält och köra hårt mot hårt kommer inte att ge något positivt. Antagligen skulle det bli värre av det.