• Anonym (Kajsa)

Varför uppfostrar folk inte sina barn till att bli ordentliga och artiga?

Jag är 40+ och verkar vara den enda som är lite sträng mot mina barn. Men mina barn är också väldigt välartade, artiga, vilket jag hör från andra. Det har varit mitt mål. Välmående, artiga barn som har såväl självrespekt som respekt för andra. Men barnens kompisar är alla utom 1 (!) ouppfostrade. De tar för sig vid fikat så att andra blir utan, de kommer och tigger godsaker och klagar när jag säger nej till kakor på en måndag. De spiller och kladdar vårdslöst trots att de är för stora för det. Och sen säger de inte till utan fläckarna torkar in. De beter sig illa, är som smånarcissister och hotar och utpressar. Och de slåss om de inte får som de vill, detta handlar alltså om tjejer. Det är inget socialt samspel utan de ska bara ha sin vilja igenom. De har också en otrevlig attityd mot mig, speciellt om jag säger nej. Jag är trött på att ALLTID behöva säga till på skarpen till andras barn. 

• Svar på tråden Varför uppfostrar folk inte sina barn till att bli ordentliga och artiga?
  • Kvittning

Generellt så skylle jag säga att mina barn och deras kompisar är betydligt artigare än vad jag kommer ihåg att jag och mina kompisar var. Nu var väl inte vi ouppfostrade heller, men betydligt sämre koll på generella artighetsfraser och det där att berömma andra.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (H)

Min son är väluppfostrad men inte för att jag har varit sträng utan för att jag har lärt honom att visa hänsyn. Att vara artig handlar inte bara om att kunna regler utan också om att förstå varför reglerna finns. 

Jag håller med dig om att en del barn inte får lära sig att visa hänsyn idag och det är ett stort problem.

Jag tror att många svenska föräldrar (jag är själv svensk) inte förstår att attityden som de lär sina barn inte fungerar någon annanstans.

Jag hörde till exempel en dokumentär om en känd balettskola på kontinenten där svenska ungdomar visserligen kommer in för att de är begåvade men måste sluta för att de inte kan ta en order eller visa respekt. 

Man gör barnen en stor otjänst om man inte förstår det. 

• Tukt
    Anonym (H) skrev 2023-04-21 19:57:39 följande:

Min son är väluppfostrad men inte för att jag har varit sträng utan för att jag har lärt honom att visa hänsyn. Att vara artig handlar inte bara om att kunna regler utan också om att förstå varför reglerna finns. 

Jag håller med dig om att en del barn inte får lära sig att visa hänsyn idag och det är ett stort problem.

Jag tror att många svenska föräldrar (jag är själv svensk) inte förstår att attityden som de lär sina barn inte fungerar någon annanstans.

Jag hörde till exempel en dokumentär om en känd balettskola på kontinenten där svenska ungdomar visserligen kommer in för att de är begåvade men måste sluta för att de inte kan ta en order eller visa respekt. 

Man gör barnen en stor otjänst om man inte förstår det. 

Det där grundar sig väl delvis i den samhällsförändring vi hade under 90 och början av 2000-talet där det mer blev "jaget före laget" i hela samhället.
    Så det handlar ju inte bara om uppfostran, eller som i ditt fall, det lite mer pedagogiska med respekt. Utan en hel transformering av hur vi ser på oss själva.
  • Anonym (Olika)
    Lönnsirap skrev 2023-04-21 05:45:02 följande:

Jag tänker att folk definitivt fortfarande "uppfostrar" sina barn, men att det varierar väldigt vad som man har fokus på, hur man gör i praktiken och vad man själv tycker är viktigt. Normerna inom olika områden och grupper verkar också variera väldigt.

Jag tänker att det räcker att titta på vuxna för att inse att de som själva inte hjälper till att ställa in i diskmaskinen på jobbet, slänga den tomma mjölkkartongen, och hälsa på kollegor faktiskt inte reflekterar över hur man "bör" bete sig.  

Det är rätt höga krav på ett barn att förutsätta att de ska ana vilka spelregler ni har hemma, om majoriteten är vana vid något annat. Då kan det ju vara rimligt att informera så att man slipper punktmarkera eftersom det faktiskt är mer trist än att trivsamt hjälpa barn tillrätta.

Ja det varierar verkligen enormt vad man har fokus på. Om jag tex ser på mina barn jämfört med deras kusiner så är de väluppfostrade/ouppfostrade på helt motsatta sätt. Mina barn är betydligt vildare och absolut sådana som kan tänja på reglerna (inte fuska, utan mer gena när man ska någonstans genom att klättra över ett staket (inte till bostad såklart), gå flera gånger till provsmakning på ica och liknande) medan kusinerna aldrig skulle få för sig någåt sådant utan gör exakt vad man ska. Däremot är mina barn direkt med och hjälper till att bära in från bilen när den är fullpackad medan kusinerna bara traskar in och förväntar sig att någon annan ska göra det, om vi ska göra aktiviteter tillsammans så säger mina barn högt och tydligt vad de vill, men anpassar sig så det passar alla. Kusinerna är inte så högljudda med vad de vill, men vändigt bestämda med att deras sätt är det enda sättet.

Så på ytan är ju deras barn betydligt mer välartade, men jag tycker att mina barn är betydligt mer följsamma och omtänksamma. Och jag stör mig på vissa delar hos kusinerna och jag vet att kusinernas föräldrar stör sig på vissa delar hos mina barn. Men i slutändan så uppskattar alla vi vuxna alla barns positiva sidor betydligt mer än vi stör oss på de skillnader som finns från deras olika uppfostran. 
  • Anonym (Äldre mamma)

Jag var jättearg på min son en kväll för att han var så otrevlig mot sina kompisar tyckte jag , han satt och spelade counterstrike med sina vänner. Jag skällde på honom och sa att han måste vara trevligare och snällare mot vännerna, Då svarade min son: Mamma, det var så förr när du var liten, nu är det inte så löngre. Man måste vara tuff och trycka ner andra idag, annars blir man själv sparkad på och nedtryckt. Så är det bara mamma!

Jag blev helt tyst utan svar. Min son är en klok och intelligent och empatisk ung man och jag tror tyvärr att han har rätt, Som jag ser det är det en oerhört negativ samhällsutveckling i Sverige idag, men jag verkar vara ensam om det, 

• Anonym (Äldre mamma)
    Anonym (sådär) skrev 2023-04-21 18:36:56 följande:
    Det korta svaret är.... för att det är svårt och jobbigt.

Och eftersom väldigt många är väldigt lata och bekväma så gör de det lätt för sig själva och låter bli att ge sina barn en bra uppfostran men fyller sina egna huvuden med BS och lyckas intala sig själva att de är jättebra föräldrar ändå. Detta beteende förstärks ofta av andra latmaskar som kör med samma BS.

För övrig tycker jag det tyvärr är så det mesta fungerar med samhället idag, Ingen behöver någopnsin ta ansvar för någpnting, det räckergott oh väl med lama ursäkter och floskelbingo.
    Huvudet på spiken. Ingen anstränger sig löngre, ingen tar något ansvar. Men alla har det jääätetungt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Äldre mamma) skrev 2023-04-21 22:07:53 följande:

Jag var jättearg på min son en kväll för att han var så otrevlig mot sina kompisar tyckte jag , han satt och spelade counterstrike med sina vänner. Jag skällde på honom och sa att han måste vara trevligare och snällare mot vännerna, Då svarade min son: Mamma, det var så förr när du var liten, nu är det inte så löngre. Man måste vara tuff och trycka ner andra idag, annars blir man själv sparkad på och nedtryckt. Så är det bara mamma!

Jag blev helt tyst utan svar. Min son är en klok och intelligent och empatisk ung man och jag tror tyvärr att han har rätt, Som jag ser det är det en oerhört negativ samhällsutveckling i Sverige idag, men jag verkar vara ensam om det, 

Allvarligt? Har du inga egna värderingar som du har gett vidare till dina barn. Det är ju skitsnack! 
  • Anonym (Äldre mamma)
    AndreaBD skrev 2023-04-21 23:28:53 följande:
    Allvarligt? Har du inga egna värderingar som du har gett vidare till dina barn. Det är ju skitsnack! 
    Nej, jag tror inte det är skitsnack, det är så det är idag. Jag inser det själv, jag har hela livet varit artig, väluppfostrad och trevlig och det har inte gynnat mig. På jobbet   får man mer respekt om man är en bitch. Jag har börjat var det nu och det har gett effekt m på bara ett år har jag fått mycket mer respekt på mitt jobb. Är man snäll, väluppfostrad och trevlig blir man bara utnyttjad. 
  • Tukt
    Anonym (Äldre mamma) skrev 2023-04-21 23:34:15 följande:
    Nej, jag tror inte det är skitsnack, det är så det är idag. Jag inser det själv, jag har hela livet varit artig, väluppfostrad och trevlig och det har inte gynnat mig. På jobbet   får man mer respekt om man är en bitch. Jag har börjat var det nu och det har gett effekt m på bara ett år har jag fått mycket mer respekt på mitt jobb. Är man snäll, väluppfostrad och trevlig blir man bara utnyttjad. 
    Klart vi lever i ett annat, och hårdare samhälle i dag än för typ 30 år sedan. Men det är ju det majoriteten vill ha.
    Men vare sig, det är inget som säger man måste vara ett arsle för att stå på sig och inte låta sig utnyttjas.
Svar på tråden Varför uppfostrar folk inte sina barn till att bli ordentliga och artiga?