Lönnsirap skrev 2023-04-21 05:45:02 följande:
Jag tänker att folk definitivt fortfarande "uppfostrar" sina barn, men att det varierar väldigt vad som man har fokus på, hur man gör i praktiken och vad man själv tycker är viktigt. Normerna inom olika områden och grupper verkar också variera väldigt.
Jag tänker att det räcker att titta på vuxna för att inse att de som själva inte hjälper till att ställa in i diskmaskinen på jobbet, slänga den tomma mjölkkartongen, och hälsa på kollegor faktiskt inte reflekterar över hur man "bör" bete sig.
Det är rätt höga krav på ett barn att förutsätta att de ska ana vilka spelregler ni har hemma, om majoriteten är vana vid något annat. Då kan det ju vara rimligt att informera så att man slipper punktmarkera eftersom det faktiskt är mer trist än att trivsamt hjälpa barn tillrätta.
Ja det varierar verkligen enormt vad man har fokus på. Om jag tex ser på mina barn jämfört med deras kusiner så är de väluppfostrade/ouppfostrade på helt motsatta sätt. Mina barn är betydligt vildare och absolut sådana som kan tänja på reglerna (inte fuska, utan mer gena när man ska någonstans genom att klättra över ett staket (inte till bostad såklart), gå flera gånger till provsmakning på ica och liknande) medan kusinerna aldrig skulle få för sig någåt sådant utan gör exakt vad man ska. Däremot är mina barn direkt med och hjälper till att bära in från bilen när den är fullpackad medan kusinerna bara traskar in och förväntar sig att någon annan ska göra det, om vi ska göra aktiviteter tillsammans så säger mina barn högt och tydligt vad de vill, men anpassar sig så det passar alla. Kusinerna är inte så högljudda med vad de vill, men vändigt bestämda med att deras sätt är det enda sättet.
Så på ytan är ju deras barn betydligt mer välartade, men jag tycker att mina barn är betydligt mer följsamma och omtänksamma. Och jag stör mig på vissa delar hos kusinerna och jag vet att kusinernas föräldrar stör sig på vissa delar hos mina barn. Men i slutändan så uppskattar alla vi vuxna alla barns positiva sidor betydligt mer än vi stör oss på de skillnader som finns från deras olika uppfostran.