• Anonym (Kajsa)

Varför uppfostrar folk inte sina barn till att bli ordentliga och artiga?

Jag är 40+ och verkar vara den enda som är lite sträng mot mina barn. Men mina barn är också väldigt välartade, artiga, vilket jag hör från andra. Det har varit mitt mål. Välmående, artiga barn som har såväl självrespekt som respekt för andra. Men barnens kompisar är alla utom 1 (!) ouppfostrade. De tar för sig vid fikat så att andra blir utan, de kommer och tigger godsaker och klagar när jag säger nej till kakor på en måndag. De spiller och kladdar vårdslöst trots att de är för stora för det. Och sen säger de inte till utan fläckarna torkar in. De beter sig illa, är som smånarcissister och hotar och utpressar. Och de slåss om de inte får som de vill, detta handlar alltså om tjejer. Det är inget socialt samspel utan de ska bara ha sin vilja igenom. De har också en otrevlig attityd mot mig, speciellt om jag säger nej. Jag är trött på att ALLTID behöva säga till på skarpen till andras barn. 

• Svar på tråden Varför uppfostrar folk inte sina barn till att bli ordentliga och artiga?
  • Tukt
    Hellishen skrev 2023-04-20 14:14:11 följande:

Detta är ju intressant, för just "sträng" kan vara helt olika saker i olika personers ögon.

Att markera tydligt mot oacceptabelt beteende tycker nog många idag är att vara för sträng, så istället skojar man bort, slätar över och låtsas som ingenting. Och så fattar inte ungarna skillnad på rätt och fel och när det är allvar och inte och då blir barnen precis som TS beskriver.

Sträng vid behov är inte farligt för ett tryggt och älskat och bekräftat barn.

Nja ordet "sträng" i den här bemärkelsen kan inte vara lite vad som. Så här skriver SAOL:
    1sträng adjektiv ~t ~a barsk, hård; mycket kall: ?en sträng rektor; ?en sträng vinter
  • Rockärbäst
    Anonym (Jenny) skrev 2023-04-20 13:58:41 följande:
    Wow! Tur att ni var där. Jag är evigt tacksam för mina barns goa kompisar nu! Min son (11 år) har en kompis med adhd som är åt det sjövilda hållet men då träffas vi utomhus någon timme i taget med hans mycket engagerade föräldrar så det funkar.

Vad sa barnens föräldrar om beteendet?
    Alla barn som har ADHD är INTE sjövilda, isf är de dåligt uppfostrade!
    Vår son, är vuxen nu, har ADHD och vi har fostrat honom på samma sätt som dottern (utan diagnos) utan att vara stränga som TS.
    Vi har fått mycket beröm för båda våra barn!
  • AndreaBD
    Rockärbäst skrev 2023-04-20 16:12:22 följande:
    Vår son, är vuxen nu, har ADHD och vi har fostrat honom på samma sätt som dottern (utan diagnos) utan att vara stränga som TS.
    Samma sak här. Folk vill ibland inte tro att mina två har ADHD, eftersom de har varit så artiga och trevliga.

Sedan finns det en undergrupp av barn med ADHD som har trotssyndrom också, och det brukar vara de som har mer aggressivt beteende. 
  • Anonym (Jenny)
    Rockärbäst skrev 2023-04-20 16:12:22 följande:
    Nej men självklart!

Just denna kille, som har ett hjärta av guld och har varit en god vän med min son sedan förskoleåldern, är dock inte stilla en sekund. Hans föräldrar uppfostrar honom på ett fantastiskt sätt med massor av kärlek, rutiner, humor och gränser och de vet att han behöver minst en aktiv och engagerad vuxen närvarande för att kunna leka på ett positivt och bra sätt med andra barn. Så de ser till att ge honom detta. Han är allt annat än dåligt uppfostrad, men om du skulle se honom skulle du hålla med om att han är sjövild.

Jag tog upp detta för att jag inte kände igen mig i ts beskrivning av ouppfostrade kompisar som inte kan uppföra sig. Barnen i min omgivning är för det allra, allra mesta trevliga och artiga i sig själva, eller så har de då med sig en förälder som hjälper dem att vara det.
  • Core

Håller med. Har alltid fått beröm av andra föräldrar över att mina ungar ställer undan disk efter sig och tackar för maten, något jag tar för givet.

Sen är de bråkigare i hemmets vrå som sig bör, men borta vet de vad som gäller

• Anonym (Änglar hemma)
    AndreaBD skrev 2023-04-20 14:16:50 följande:
    Ja, så blir det om föräldrar fokuserar på löjliga detaljer. Vad talar emot att ge varje barn en chokladkalender? Jag tror att det oftast blir fel, tokigt, om föräldrar kör sitt koncept och inte tittar till höger eller vänster - de bara kör på. Man måste kunna omvärdera saker ibland. Man måste ju också ta hänsyn till hur barnen är
    Chokladkalendern var bara ett exempel på hur "perfekta" barnen tvingades vara hemma, dela, samsas. Den här familjen var som min andra familj, jag umgicks väldigt mycket med dem och älskade dem, så föräldrarna var definitivt inte elaka eller att barnen var rädda för dem. (Jag slår ihop flera svar som jag tror var riktade till mig här!). Hemma hos dem var det hjälpa till med dukning, låta andra ta först, vara defensiv, tacka för maten, ta bort sin tallrik. Så kom hon hem till oss och som sagt betedde sig som ett djur vid matbordet. Kastade sig över bordet, brydde sig inte alls om hur många som skulle äta utan grabbade lätt åt sig 3 av 5 kotletter när vi var 4 runt bordet, lämnade bordet utan att säga tack eller ta bort sin tallrik. Vi köpte ofta en stor pizza och åt från var sitt håll. Hon lastade över det mesta av pålägget på sina bitar, vred och vände på pizzan så det passade henne.
    Och nu beskriver jag enbart mat-situationen....
    Min tanke med inlägget var att de flesta menar att ungarna är ouppfostrade. Det kommer automatiskt om de får göra som de vill, om föräldrarna är slappa.
    Jag tycker det är intressant med barn som verkligen är uppfostrade, föräldrarna försöker verkligen, men så kommer de bort och de är mer som små apor och grisar än barn! En annan har väl i så fall alltid varit mer noga med att föra sig inför andra än hemma 😊
  • Tow2Mater
    Anonym (Änglar hemma) skrev 2023-04-20 22:11:06 följande:
    Chokladkalendern var bara ett exempel på hur "perfekta" barnen tvingades vara hemma, dela, samsas. Den här familjen var som min andra familj, jag umgicks väldigt mycket med dem och älskade dem, så föräldrarna var definitivt inte elaka eller att barnen var rädda för dem. (Jag slår ihop flera svar som jag tror var riktade till mig här!). Hemma hos dem var det hjälpa till med dukning, låta andra ta först, vara defensiv, tacka för maten, ta bort sin tallrik. Så kom hon hem till oss och som sagt betedde sig som ett djur vid matbordet. Kastade sig över bordet, brydde sig inte alls om hur många som skulle äta utan grabbade lätt åt sig 3 av 5 kotletter när vi var 4 runt bordet, lämnade bordet utan att säga tack eller ta bort sin tallrik. Vi köpte ofta en stor pizza och åt från var sitt håll. Hon lastade över det mesta av pålägget på sina bitar, vred och vände på pizzan så det passade henne.
    Och nu beskriver jag enbart mat-situationen....
    Min tanke med inlägget var att de flesta menar att ungarna är ouppfostrade. Det kommer automatiskt om de får göra som de vill, om föräldrarna är slappa.
    Jag tycker det är intressant med barn som verkligen är uppfostrade, föräldrarna försöker verkligen, men så kommer de bort och de är mer som små apor och grisar än barn! En annan har väl i så fall alltid varit mer noga med att föra sig inför andra än hemma 😊
    Fast sådant beteende verkar ju handla om annat än fostran versus icke-fostran - låter mer som någon slags empatistörning.
  • Hellishen
    Tukt skrev 2023-04-20 14:46:35 följande:
    Nja ordet "sträng" i den här bemärkelsen kan inte vara lite vad som. Så här skriver SAOL:
    1sträng adjektiv ~t ~a 1 barsk, hård; mycket kall: ?en sträng rektor; ?en sträng vinter
    Jag skulle nog ändå säga att det finns tolkningsutrymme och att ordet används frisk utan att konsultera SAOL, dessutom kan man vara  barsk vid behov utan att det skulle vara någon katastrof.

Men om vi nu leker med tanken att sträng är förfärligt - vilka adjektiv är okej?
    Hur förmedlar du skillnad på ordentlig tillrättavisning och småsaker gentemot ett barn?
  • Tukt
    Hellishen skrev 2023-04-20 23:35:50 följande:
    Jag skulle nog ändå säga att det finns tolkningsutrymme och att ordet används frisk utan att konsultera SAOL, dessutom kan man vara  barsk vid behov utan att det skulle vara någon katastrof.

Men om vi nu leker med tanken att sträng är förfärligt - vilka adjektiv är okej?
    Hur förmedlar du skillnad på ordentlig tillrättavisning och småsaker gentemot ett barn?
    Jo, det är klart att olika människor kan tycka ord betyder olika saker. Samtidigt har ord ofta rätt tydliga betydelser. Men alltid lättare att förstå varandra om man använder rätt ord för rätt sak. Kommunikation är en rätt svår sak. Så varför göra det svårare?

Börjar man tala barnuppfostran så är min uppfattning att det inte är någon större skillnad på relationer med sitt, sina barn, än med andra relationer. Varför skulle det vara det?
    Har barnen inte någon direkt funktionsnedsättning så pratar man sakligt om vad och varför. Bara för att barnet är en ung variant av människa så är det sällan korkat. Klarar man inte det, så löser man det inte genom att vara "sträng" utan att reflektera över varför man själv kan kommunicera begripligt.
  • Anonym (Änglar hemma)
    Tow2Mater skrev 2023-04-20 23:11:09 följande:
    Fast sådant beteende verkar ju handla om annat än fostran versus icke-fostran - låter mer som någon slags empatistörning.
    Kan mycket väl vara så, men då borde väl störningen visat sig även hemma? Det är ju inget man rår över? Sägs det....
Svar på tråden Varför uppfostrar folk inte sina barn till att bli ordentliga och artiga?