• Anonym (Kajsa)

Varför uppfostrar folk inte sina barn till att bli ordentliga och artiga?

Jag är 40+ och verkar vara den enda som är lite sträng mot mina barn. Men mina barn är också väldigt välartade, artiga, vilket jag hör från andra. Det har varit mitt mål. Välmående, artiga barn som har såväl självrespekt som respekt för andra. Men barnens kompisar är alla utom 1 (!) ouppfostrade. De tar för sig vid fikat så att andra blir utan, de kommer och tigger godsaker och klagar när jag säger nej till kakor på en måndag. De spiller och kladdar vårdslöst trots att de är för stora för det. Och sen säger de inte till utan fläckarna torkar in. De beter sig illa, är som smånarcissister och hotar och utpressar. Och de slåss om de inte får som de vill, detta handlar alltså om tjejer. Det är inget socialt samspel utan de ska bara ha sin vilja igenom. De har också en otrevlig attityd mot mig, speciellt om jag säger nej. Jag är trött på att ALLTID behöva säga till på skarpen till andras barn. 

• Svar på tråden Varför uppfostrar folk inte sina barn till att bli ordentliga och artiga?
  • Anonym (S)
    Anonym (Kajsa) skrev 2023-04-20 12:51:01 följande:
    Men låt oss säga såhär, mina barn har social och emotionell kompetens. De kan navigera i olika situaioner. Det är målet. Det ser jag att många andra barn saknar. Man ser hemma hos dem att föräldrarna låter barnen styra. Då skapar man monster som inte lär sig att andras viljr också ska få plats.
    Mina barn har också social och emotionell kompetens...har dock mer målet att de ska växa upp som trygga och empatiska personer.
    De har blivit lyssnade på och har även lärt sig att lyssna.
    Om jag säger nej har jag ju självklart begripligjort det och de tar det eftersom de fått lära sig att nej inte sätts bara för att.

Barnens kusin har fått en auktoritär uppfostran. De har straffat, hotat och skällt på honom hela vägen...
    Han är istället en ögontjänare, säger vad han tror att vi vuxna vill höra men gör sen tvärtom.
    Ljuger massa och erkänner aldrig något, för då vet han ju att han blir straffad.
  • Anonym (Änglar hemma)

Jag hade flera kompisar som betedde sig som små ljus när de var hemma och sen som värsta Djungelboken när de var hos andra. Vad är det för fenomen?? Den ena var extremt komiskt. Föräldrarna försökte verkligen att vara stränga, uppfostra ungen på ett "korrekt" sätt, det var millimeter-rättvisa, barnen skulle lära sig att samsas, dela på allt, dela med sig. Inget fel med det men det blev in absurdum. Som ett exempel fick de bara en chokladjulkalender att dela på för att de pedagogiskt skulle lära sig att dela den där lilla eländiga chokladbiten, samsas om att öppna var sin dag etc.
    Så kom flickan bort och var som ett rovdjur! Högt och lågt, kastade sig över maten, skulle hela tiden ha först, mest och störst, som om det inte existerade några medmänniskor, rotade i kylskåp.

• Anonym (Kajsa)
    Anonym (Jenny) skrev 2023-04-20 12:55:14 följande:

Vilken ålder handlar det om? 

För barn under typ 5 år så är det du som närvarande vuxen som uppfostrar - om inte föräldrarna är där vill säga. Du visar tydligt vad som gäller i ert hus och får vänligt men bestämt hjälpa dem med det. Vildare kompisar är välkomna i förälders sällskap.

För äldre barn så kan man förstås förvänta sig mer. Men ärligt talat så är i alla fall mina barns kompisar för det mesta både artiga och riktigt trevliga. Jag känner inte igen mig i att de skulle vara "smånarcissister och hotar och utpressar" som du skriver. 

Tala kanske med dina barn om vilka förväntningar ni har på dem när de har kompisar hemma? Blir det för jobbigt för dig och resten av familjen så är det ok att begränsa det hela lite. Kanske bara ha kompisar hemma ett par dagar i veckan eller att de leker utomhus.

8-13. De hotar och utpressar mina barn, inte oss vuxna. Vi har tjuvlyssnat nån gång och det har varit så grovt, dvs hot om att slå om de inte får sin vilja igenom, att vi ingripit och kört hem dem. 
  • Anonym (suck)

Skrev ett långt inlägg som kom bort. 

Men kortfattat så tror jag att barn beter sig borta hos kompisar så som deras föräldrar bemöter dem hemma. Det är där de lär sig (ja, plus förskola och skola förstås... och hur andra kompisar beter sig blir mer normerande ju äldre barnen blir).

Föräldrar som skäller på och hotar sina barn får barn som gör likadant mot sina kompisar. Hemma är de ögontjänare. 

Hade en kompis som hade extremt stränga föräldrar. Han var tvungen att kalla dem far och mor. När de var i närheten var han ett ljus. Ja, far. Ja, mor.

När de inte var närvarande, var han nästan otäck. Bla annat siktade han på andra och låtsades (?) hugga med en sax en gång. 

• Anonym (suck)

Tillägg - det där med respekt för andra. Många föräldrar är inte särskilt respektfulla mot sina barn och lär dem så på vis att respekt är inget som man ska visa andra om man är i en maktposition. En del föräldrar lyssnar inte på sina barn - deras barn lär sig att inte lyssna på andra. 

Och så vidare och så vidare

Tycker själv det är logiskt, men har även läst om detta i böcker om barns utveckling , om barnuppfostran osv som jag läste mycket när mitt barn var litet. 

• Anonym (Jenny)
    Anonym (Kajsa) skrev 2023-04-20 13:47:54 följande:
    8-13. De hotar och utpressar mina barn, inte oss vuxna. Vi har tjuvlyssnat nån gång och det har varit så grovt, dvs hot om att slå om de inte får sin vilja igenom, att vi ingripit och kört hem dem. 
    Wow! Tur att ni var där. Jag är evigt tacksam för mina barns goa kompisar nu! Min son (11 år) har en kompis med adhd som är åt det sjövilda hållet men då träffas vi utomhus någon timme i taget med hans mycket engagerade föräldrar så det funkar.

Vad sa barnens föräldrar om beteendet?
  • AndreaBD
    Anonym (suck) skrev 2023-04-20 13:54:31 följande:

Skrev ett långt inlägg som kom bort. 

Men kortfattat så tror jag att barn beter sig borta hos kompisar så som deras föräldrar bemöter dem hemma. Det är där de lär sig (ja, plus förskola och skola förstås... och hur andra kompisar beter sig blir mer normerande ju äldre barnen blir).

Föräldrar som skäller på och hotar sina barn får barn som gör likadant mot sina kompisar. Hemma är de ögontjänare. 

Hade en kompis som hade extremt stränga föräldrar. Han var tvungen att kalla dem far och mor. När de var i närheten var han ett ljus. Ja, far. Ja, mor.

När de inte var närvarande, var han nästan otäck. Bla annat siktade han på andra och låtsades (?) hugga med en sax en gång. 

Precis så är det ju. Men det är inte den enda gruppen barn som beter sig illa. Det finns också barn vars föräldrar låter barnen styra och antigen vågar de inte säga ifrån eller så är det lite lata och tror att andra (skolan) ska uppfostra deras barn. 

Man ska inte behöva vara rädd för sina föräldrar, men det är bra om föräldrarna ändå ställer krav på sina barn, dvs. att de måste bete sig bra när de är någonstans. Såna enkla krav som att man ska göra det som läraren säger. Det har jag alltid krävt av mina barn. Jag har också frågat lärarna om de beter sig bra, inte är otrevliga mot lärarna och sånt. Och det har alltid varit helt okej, trots att två av mina barn har ADHD.

Det räcker att barn inte vill göra föräldrarna upprörda och ledsna. Det är föräldrarna som kan styra barnens beteende bäst. Lärarna har inte mandat att göra det i samma utsträckning. Och de ouppfostrade barnen är de som förstör för andra i skolan, mycket oftare än barn med diagnos. 
  • Hellishen

Detta är ju intressant, för just "sträng" kan vara helt olika saker i olika personers ögon.

Att markera tydligt mot oacceptabelt beteende tycker nog många idag är att vara för sträng, så istället skojar man bort, slätar över och låtsas som ingenting. Och så fattar inte ungarna skillnad på rätt och fel och när det är allvar och inte och då blir barnen precis som TS beskriver.

Sträng vid behov är inte farligt för ett tryggt och älskat och bekräftat barn.

Tukt skrev 2023-04-20 12:48:12 följande:

Det går väl uppfostra barn till att visa andra respekt utan att för den saken skull vara sträng. 
    Stränghet ger rädda barn. De lär sig förvisso vad de ska och inte ska göra, men inte nödvändigtvis varför.

• AndreaBD
    Anonym (Änglar hemma) skrev 2023-04-20 13:10:11 följande:

Jag hade flera kompisar som betedde sig som små ljus när de var hemma och sen som värsta Djungelboken när de var hos andra. Vad är det för fenomen?? Den ena var extremt komiskt. Föräldrarna försökte verkligen att vara stränga, uppfostra ungen på ett "korrekt" sätt, det var millimeter-rättvisa, barnen skulle lära sig att samsas, dela på allt, dela med sig. Inget fel med det men det blev in absurdum. Som ett exempel fick de bara en chokladjulkalender att dela på för att de pedagogiskt skulle lära sig att dela den där lilla eländiga chokladbiten, samsas om att öppna var sin dag etc.
    Så kom flickan bort och var som ett rovdjur! Högt och lågt, kastade sig över maten, skulle hela tiden ha först, mest och störst, som om det inte existerade några medmänniskor, rotade i kylskåp.

Ja, så blir det om föräldrar fokuserar på löjliga detaljer. Vad talar emot att ge varje barn en chokladkalender? Jag tror att det oftast blir fel, tokigt, om föräldrar kör sitt koncept och inte tittar till höger eller vänster - de bara kör på. Man måste kunna omvärdera saker ibland. Man måste ju också ta hänsyn till hur barnen är
  • Anonym (Ö)

Ta inte in dem! Jag hade inte tillåtit såna skitungar i mitt hem!

Svar på tråden Varför uppfostrar folk inte sina barn till att bli ordentliga och artiga?