Inlägg från: Anonym (jasså) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jasså)

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-05 17:10:03 följande:
    Fast det ser jag nog mer som att vara överdrivet försiktig. Att be någon läsa vad man faktiskt skriver, är ju inte alltid samma sak som att dumförklara någon och inte samma sak som att slänga ur sig invektiv mot någon.

För min del innebär det att jag önskar att ha en diskussion där vi förstår varandra, även om vi är av olika uppfattningar. Jag startade denna tråd för att jag reagerat på folk som är nedvärderande och ibland direkt elaka mot en trådstartare som kanske bara signalerar ett rop på hjälp, även om denne uttryckt sig på ett klumpigt sätt (inte alla är ju så duktiga på att formulera sig på ett sådant sätt att inte missförstånd uppstår hos läsaren), kanske beroende på ett dåligt mående. Men också nedvärderanden och elakheter som riktar sig mot skribenten som person, på så sätt att man förbiser sakfrågan, eller bara är rent subjektiv i sin bedömning.
    "Som kanske bara ropat på hjälp"... nu målar du upp en ganska vinklad scenario.

Ropat på hjälp för vad? Att ta död på sin partner och vill ha hjälp att välja yxa? Tror du man får snälla och trevliga svar då?

Ropat på hjälp och sen inte kan tåla att andra inte håller med och börjar bete sig som en obstinat 5-åring? Vem sätter då tonen i tråden?

"Jag önskar ha en diskussion där man förstår varandra"... måste det alltid innebära att man måste hålla med dig? Eller går det att ha en bra diskussion även om man inte håller med varandra?

"för att jag reagerat på folk som är nedvärderande och ibland elaka mot en trådstartare".. och vi konstaterade att du var lika nedvärderande och elak som det du säger att andra är. Varför skulle ditt nedvärderande och elakhet vara bättre än andras?
  • Anonym (jasså)
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-05 17:38:59 följande:
    Oj, vad du misstolkar. Du skrev: "Jag önskar ha en diskussion där man förstår varandra" - måste det alltid innebära att man måste hålla med dig. Lägg märke till att jag också skrev "ÄVEN om man är av olika uppfattningar". Du hoppade över den biten, kanske medvetet?

Du skrev: "Ropat på hjälp för vad? Att död på sin partner och vill ha hjälp att välja yxa", varför tar du ett sådant extremfall? Tror inte jag har sett en så brutal mening på Familjeliv.

På vilka sätt har jag varit elak och nedvärderande?
    Jag misstolkar inte jag ställer dig frågor (du vet det där lilla ? tecknet efter en mening betyder att det är en fråga inte ett påstående).

På tal om att förstå varandra, hur mycket ansträngde du dig för att förstå personen du tjafsade med i denna tråd?

Var du förstående när du deklarerade att inte ville diskutera mer med Embla och skulle dra?
  • Anonym (jasså)
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-05 17:54:25 följande:
    Jag har varken tid eller ork att bemöta personer som hela tiden väljer att missförstå. Det tror jag inte du eller många andra här heller hade orkat.

Precis som jag skrev om i trådstarten, så har nu tråden befolkats av några personer som verkar ha som största intresse att försöka trycka till mig (på tal om härskartekniker).

Istället för att föra en saklig diskussion som grundar sig på en viss förståelse för den andres upplevelser.
    Jag tycker att det är snare du som drar på dig offerkoftan och känner dig nertryckt så fort någon inte håller med dig. Och det rimmar ju ganska illa med det du skriver om att du anser att man kan förstå varandra trotts att man tycker olika.

Vi för en saklig diskussion med dig, men du envisas ju med att påstå att inte hålla med dig är kränkande
  • Anonym (jasså)
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-05 18:18:53 följande:
    Underskatta inte den  här personen. Han har sänt på samma sätt i åratal och ger sig aldrig.
    Varför skulle man ge sig om man inte håller med vad någon annan skriver?

Är det så du ser på diskussioner, det handlar inte om att argumentera för en åsikt utan nån slags tävling om vem som vinner?
  • Anonym (jasså)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-05 18:11:52 följande:
    Så är det. Det är mycket svårt att ta en person på allvar om de kallat en för pedofil, eller menar att man inte bör studera på universitetet på grund av hur de uppfattar en. 
    Fast det beror ju kanske på vad du sagt eller gjort?
  • Anonym (jasså)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-05 18:26:11 följande:
    Jag måste säga att dina inlägg är väldigt insiktsfulla överlag. Men nätet är mångas plats. Det är det som gör det så svårt. Jag skulle kunna gå över till att bara uttrycka mig som Embla föreslår, sakligt och utan känslor, men det skulle vara absurt i mina ämnesval, eftersom jag utgår ifrån mina egna erfarenheter. 

"Avsaknad av pengar leder till begränsade livsmöjligheter" . Jaha, det visste vi redan, kom med något nytt.

"Mobbning får människor att må dåligt. Här är en artikelserie om ämnet av några kunniga journalister på SvD" Okej, gäsp?

Jag avstod först från att läsa i den här tråden.Men sedan gick jag in och såg att människor antagit att det jag som startat den, och då känner jag att jag vill svara angående hur jag ser på det. 

Jag håller med om att skrikfest sällan blir bra. I den tråden som de utgår ifrån som trodde att jag startat tråden är det inte någon skrikfest. 

Jag har i den tråd man hänvisar till gjort som Embla menar att man "bör" och kopplat bakåt i diskussionen. Sedan är inte det inte alltid det lättaste för mig att förhålla mig lugn när angreppen haglar. Det som är sakligt ifrågasättande och handlar om sådant jag skrivit är lättare att bemöta. Men det finns de som maskerar sin kritik som saklighet så väl att de nog tror på det själva. Det leder inte till skrikfest men kan leda till väldigt långa diskussioner om ingenting.
    Inte förvånad över att du tycker hen är insiktsfull för du verkar dela personens känsloargumentation och saknar objektivitet (du utgår helt ifrån egna erfarenheter men verkar inte fundera över att andra kanske har andra erfarenheter)

"Mobbing får folk att må dåligt", men vem är mobbare och vem är offer? Är en person som själva mobbar andra offer bara för att personen påstår det?

"det är inte alltid lätt att hålla mig lugn när angreppen haglar"... betyder det att du då uttryck dig lika illa som de som du påstår angripit dig? Och vem av er var det då som startade angreppen, du eller dem? Var det faktiska angrepp eller höll de bara inte med dig?

"Men det finns de som maskerar sin kritik med saklighet".. du tycker alltså inte att kritik får förekomma i trådar? Och vad är det som säger att kritik inte kan vara saklig?
  • Anonym (jasså)
    Anonym (Hahss) skrev 2023-04-05 19:00:23 följande:
    Du är inte deprimerad så att gissa hur du tänker i det mentala tillståndet går inte.

Nej, jag är inte deprimerad men har gått igenom en depression tidigare i livet. Jag blev tungsint och ältande och inte så inkännande. 

I många trådar här skriver folk också att de inte mår bra, och ger uttryck för depression. 

Sen kan jag väl igrågasätta , personligen, vad man på ett dubbelanonymt forum har att vinna på stt skälla tillbaka på nån som beter sig illa? Det känns ju lönlöst, om något.
    Fast frågan är ju inte om man är eller inte är deprimerad, frågan är om det ger en rätt att bete sig illa mot andra?
  • Anonym (jasså)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-05 19:01:49 följande:
    Vem som är förövare och vem som är offer är en tolkningsfråga som lett till många gladiatorspel på forumet. 

Jag har ibland uttryckt mig lika illa. Jag tror därför att Embla kan ha syftat på mig i ett av sina inlägg, bl a detta som gjorde att jag vill ge mig själv röst i tråden, men hon får själv bekräfta, dementera eller ignorera efter behag.

Angrepp på mig kan du läsa i flera av de trådar som jag startat under mitt nick. Jag anmälde inte i början utan försvarade mig med samma mynt. Sedan började jag anmäla. Men jag har slutat anmäla eftersom jag får kopior på de vidriga inläggen i min mail och det vill jag inte ha. När de inte håller med mig kan jag ofta diskutera, om det sker utan härskartekniker. Ibland svarar jag med härskartekniker. Om man då går in i tråden och inte orkar läsa hela så förstår jag att man utan sammanhanget har svårt att förstå hur och varför det gick snett. 

Kritik kan vara saklig, och saklighet förrädisk. 
    Ja precis, så mao är det kanske viktigt att skilja på känsloargument och faktiska argument. En person behöver inte vara offer för att hen känner så, personen kan lika väl vara den som kränker andra och ett angrepp behöver inte vara ett angrepp bara för att någon tycker så, en påstådd angrepp kan lika väl vara ifrågasättande, kritik eller att andra inte håller med personen.

Varför skulle saklighet vara förrädiskt om det är ok att ifrågasätta och/eller kritisera andra.

En anledning till att trådar ibland blir som de blir tycker jag beror på FL dåliga moderering där i stort sett allt verkar skötas av botar och botar kommer ju inte gå in och läsa i vilket sammanhang saker sagts och vem som startade pajkastningen utan allt går igenom oavsett vilket då lätt kan missbrukas och samma personer som gärna kränker andra anmäler när den får mothugg, vissa börjar "städa" i trådar efter sina egna subjektiva åsikter om rätt och fel och anmäler alla inlägg som inte lirar med vad de själva tycker för att få tyst på meningsmotståndare,  etc...  sånt hade inte förekommit om man haft ordentlig moderering.
  • Anonym (jasså)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-05 19:50:35 följande:
    Det här med offer och förövare är lite av en hjärtefråga för mig. Det är nog nyttigt att ha förståelse för bägge sidor och vad som driver fram dynamiken. 

Saklighet menar jag kan vara förrädisk om språket är gott men argumenten tunna. Om argumenten är tunnare på det ena hållet kan den "saklige" reagera med att skriva fler och fler luddigheter på ett sakligt språk. Det är bättre att vara konkret om man verkligen önskar diskutera. 

Jag håller med om att det finns städgummor och jag var själv en sådan städgumma en period. Men sedan jag var med om att jag själv blev spärrad för att ha upprepat vidriga kommentarer med exakt samma ord medan originalkommentaren låg kvar och efter att ha påtalat detta inte fått svar från forumvärd om hur detta har bedömts så har jag slutat att vara städgumma. 

För mig är det inte jobbigt att få kommentarer raderade eftersom jag är medveten om att det inte är jag som bestämmer. Däremot påverkar det såklart om jag får svar eller inte, om jag får igenom anmälningarna eller inte. 
    Ok då tror jag att jag förstår jag vad du menar med saklighet... men jag brukar kalla det BS. Dvs personer som lindar in rent skitsnack i långa välartikulerade  inlägg, men såna personer tycker jag inte brukar vara sakliga utan snarare använda en massa fina ord just för att dölja sin brist på saklighet. Lite som politiker som kan snacka i en halvtimmer utan att säga något sakligt :) Verkliga sakliga argument tycker jag oftast är korta och koncisa.

Att ta på sig rollen som självutnämnd moderator tycker jag är fel oavsett hur rätt man anser sig ha för om alla börjar städa bort inlägg som inte faller dem i smaken går det ju inte att ha fungerande trådar öht, och jag tror att människor som själva är inblandade i diskussioner sällan är helt objektiva. För att vara objektiv tror jag det krävs någon utomstående som inte är delaktig och påverkad av diskussionen.

Jag påverkas inte heller längre av att få inlägg raderade för efter några år på FL så har man vant sig vid det och ärligt talat tycker jag det säger mer om den som anmäler än någon annan. Att inte kunna acceptera att andra har en annan åsikt eller att diskussioner ibland kan hetta till känns oerhört omoget. Däremot håller jag med om att det är irriterande att inte kunna försvara sig och att personer som missbrukar anmäla funktionen kommer undan med det.
  • Anonym (jasså)
    Anonym (l) skrev 2023-04-11 15:42:03 följande:

Skönt ändå när folk tror att man mobbat bort troll. Att vara så naiv. De kommer snart tillbaka ska ni se.

Ja de kommer nog alltid tillbaka men det kan nog vara nyttigt för dem att smaka på sin egen medicin då och då Flört
Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?