Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Anonym (Origo) skrev 2023-04-17 17:08:21 följande:
    Jag håller med om att det inte är svart eller vitt utan att människan befinner sig där någonstans på skalan. 

Det är inte heller så enkelt att framgångsrik i samhällets ögon måste betyda att personen är generös. Jag har däremot sett en korrelation. När jag gjort framsteg så har jag ofta fått hurra-rop från personer som ur samhällets ögon är mer lyckade än mig, men väldigt sällan från de som har det mindre bra.
    Allt sånt beror på så mycket. Om nån tar sig en bit från botten kan nog de flesta visa generositet men "går man om" kan det bli problem på olika sätt. Vänskap för mig är att unna andra saker, och det kan vara nog så svårt för många. Den som har det dåligt upplever jag antingen gillar läget eller spottar på andra, men det brukar inte finnas jättemycket energi över för att visa generositet, så jag förstår att du har kunnat uppleva det du beskriver. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Nej) skrev 2023-04-17 18:50:36 följande:
    Vad är det som du tillför som du känner att FL behöver?
    Du måste ha läst fel, den här gången, även om vi pratat så mycket i tråden om att inte påpeka det. Jag skrev ett svar till Freddie K. Det går att läsa vad Freddie K skrev och vad jag skrev ovan. Jag är inte så duktig som Nikha på att hålla reda på olika inläggs nummer, men informationen du vill ha finns.🙂
  • Fröken Allvar
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-17 19:09:17 följande:
    Hon tillför mer än många här. En tänkande och reflekterande personlighet..
    Tack! Om du ska skriva snälla saker som svar när någon medvetet missförstår, gör gärna det i PM. Annars är risken att de blir galna på oss igen och börjar med nya föreläsningar om hyckleri och godhetsknark. 🙂
  • Fröken Allvar
    Aviga skrev 2023-04-17 18:50:36 följande:

Ni har nog rätt i att generositeten inte direkt flödar här på forumet, men jag tycker väl ändå att det finns både trevliga och intressanta bekantskaper att göra här.

Nu har jag väl lite svårt för att jämställa denna typ av kontakt med att fysiskt träffa någon men visst känner jag sympati för några här. 

Har sett att man i vissa trådar nu direkt i tråd starten talar om vilka man inte vill ha in i tråden. Det känns sådär tycker jag, men de får ju faktiskt skylla sig själva och kanske blir det en ögonöppnare för några av dem.

Va? Har det gått så långt alltså? Det är många som skrivit här om forumet som förströelse vs att människor tar det på för stort allvar, och det låter ju väldigt intensivt att lista i trådstarten vilka som inte "får" svara. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (jadu) skrev 2023-04-18 08:28:14 följande:
    Ja, och en del projicerar denna oförmåga på andra. Det tar sig uttryck i att när de inte klarar av att föra en principiell diskussion anklagar de motdebattören för att ta åt sig och börjar ställa frågor om dennes personliga förhållanden i stället för att lägga fram argument i sak.
    Losers som försöker att få andra att se ut som större losers mao
  • Fröken Allvar
    Embla twopointoh skrev 2023-04-18 08:37:18 följande:
    'Offerkofta', 'nu blev du provocerad', 'någon tog uppenbarligen åt sig' och liknande är typiska exempel på detta, som vi också sett i tråden.
    Tråden bjuder på många exempel, men jag har förstått att de som kallar andra idioter enbart skummat den och hoppat vidare till nästa tråd där TS beskrivit vad hen sett här

www.familjeliv.se/forum/thread/82353236-varfor-hamnar-vissa-medlemmar-i-drama-hela-tiden
  • Fröken Allvar
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-18 08:39:04 följande:
    Ett "klassiskt" grepp på Familjeliv, vissa försöker hitta förevändningar för att klassa ned en människa och tillskriva denne saker. Dessa personer hoppas på att den de diskuterar med ska "tappa balansen" och skriva något i affekt, så kan de sitta och gotta sig och skratta åt när de lyckats få igenom en anmälan.

Det är egentligen ett vidrigt beteende, men har tyvärr mer eller mindre blivit synonymt med Familelivs debatter.
    Så uppfattar jag det också. Det är väldigt synd om dessa människor. Något fattas dem verkligen. För mig skulle det räcka med vänskapsrelationer som kunde ersätta de vänskaper jag avslutat med sådana som har manipulerat och tryckt ner mig så skulle inte så mycket fattas mig längre. Men det verkar rätt svårt att hitta någon som gillar mig och bor i samma stad. 🙃
  • Fröken Allvar
    Anonym (jadu) skrev 2023-04-18 09:15:52 följande:
    Eller "har du någon diagnos?" Påståenden om diagnoser är något folk kastar ut sig lite hur som helst nuförtiden så fort de stör sig på någon.
    På ett sätt förstår jag det, eftersom vissa diagnoser gör att man har ett annat sätt att fungera på. Det kan vara ganska tydligt och någon ovan skrev om hur en vän brukade presentera sig: Hej, jag har Aspergers. Jag fick då intrycket att det var välavvägt och inte gjorde någon obekväm. Personen hade säkert tränat länge på att presentera sig så på ett avväpnande sätt. Avvikare kan samtidigt avfärdas med att antas ha någon diagnos, och därmed underförstått inte vara värd att lyssna till, i ungefär samma bemärkelse som jag använder "losers" ovan. Man kanske verkligen tycker att människor med diagnos, eller människor som är fattiga, eller människor som är eller har varit utsatta aldrig är värda att lyssna till. Jag har själv en indelning för att manövrera livet. En människa som visat sig kapabel till skrupellös manipulation vill jag helst hålla distans till, även om jag tycker synd om personen. Det måste vara mycket ensamt därinne. 
  • Fröken Allvar
    Embla twopointoh skrev 2023-04-18 10:28:21 följande:
    Jag tycker det är skillnad på att någon säger att de har diagnos, och att andra sätter diagnos på personen för att de är irriterade på denna. (Nu pratar jag om FL specifikt)
    Jag håller med. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-18 12:41:23 följande:
    Du verkar ha haft otur med dina vänskaper. Det har jag också haft, mycket pga att jag varit för snäll och låtit folk utnyttja mig och köra med mig. Därför påverkar det givetvis mitt mående och humör när folk på forum som dessa försöker strö salt i såren genom att trycka ner en ännu mer. Någonstans vill man möta vänligt sinnade människor.
    Jag upplever att efter 30 när jag behövde nya vänner pga förändrad livssituation och även bytte partner så "var alla bra tagna". De som verkade bra vid första kontakterna kunde visa sig ha fruktansvärda baksidor. Jag har lätt att ta kontakt och är öppen för kontakt. Efter 30 har många redan sina vänner och sin bekantskapskrets färdig. Då saker händer i samband med exempelvis en separation, så kan nya personer visserligen bli öppna för vänskap. Problemet där är att de kanske egentligen söker efter en man, eller en kvinna (Jag har haft både kvinnliga och manliga vänner och bekanta). Man umgås under en tid tills de har funnit en ny partner. Många avfärdar mig nog också av andra anledningar än att jag inte vill bli deras partner, så som har skett här på forumet till viss del, även om det inte gäller exempelvis Freddie K. Men ja, det stämmer att jag varit med om en del fruktansvärda saker under min jakt på vänskap. Jag försöker att vara vänligt sinnad mot den som är vänlig mot mig, men visst kan kommunikationsproblem uppstå längs vägen ändå. Missförstånd kan uppstå. Jag hoppas att du liksom jag lärt dig något av dina tråkiga erfarenheter. 🙂
  • Fröken Allvar
    Freddie K skrev 2023-04-18 12:27:08 följande:

Bara för att man har en diagnos så betyder inte det att man får vara elak mot andra. Jag har till exempel flera diagnoser. Jag skyller inte på de, men ibland kan jag ha svårt för vissa saker, men det kan väl folk utan diagnoser med ha? Just saying.

Den som använder sin diagnos som ursäkt gränsar till att försöka tillskansa sig det som kallas sjukdomsvinst. Jag uppfattar ditt sätt att vara, med eller utan diagnoser som motsatsen till den som försöker få sjukdomsvinst

sv.wikipedia.org/wiki/Sjukdomsvinst
  • Fröken Allvar
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-18 14:16:25 följande:

Det där verkar väldigt dumt. Att ha en diagnos betyder på intet sätt att man är sämre vetande, ofta tvärtom. Men det kan ge en ledtråd om HUR någon framför det eller diskuterar. Hur exempelvis någon med autism ser på gränsdragningar, personliga möten etc. 

Därför blir tumregeln bemöt andra som du vill bli bemött lite haltande. Det är ju rätt uppenbart att det inte fungerar så bra, så bemöt andra som du tror att de vill bli bemötta är nog en bättre riktlinje om man vill att det ska vara friktionsfritt och meningsutbyte. 

Jag håller med dig. 
Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?