• Sarcasmo

Tjat och gnäll hos mamma men inte hos pappa?

Jag har ett eventuellt laddat ämne som jag skulle vilja diskutera och se mig om där ute i cyberrymden om det är någon mer som har observerat detta eller har egna historier.
    Jag är en man och har en son på fyra år. Jag och mamman har separerat för ett bra tag sedan.
    Vi har en fin vänskaplig relation och vi har gemensamt lagt ner mycket tid och energi för att vi skall komma överens om saker som kläder, aktiviter, kalas, passning, vab osv. Fungerar hur bra som helst.
    Men det är en sak som är så himla tydlig när han är hos mig kontra när han är hos sin mor.

Jag har ett ämne som kan vara känsligt, men jag skulle vilja diskutera det och höra om någon annan har observerat samma sak eller har egna erfarenheter av det. Jag är en man med en fyraårig son, och jag och mamman har separerat sedan en tid tillbaka.

Vi har en bra vänskaplig relation och lägger ner mycket tid och energi på att komma överens om saker som kläder, aktiviteter, kalas, passning, VAB, osv.

Det fungerar väldigt bra, men det är en sak som är väldigt tydlig för mig när sonen är hos mig jämfört med när han är hos sin mamma.
    Här kommer två exempel:

Läggning:

Hos pappa: När min son är hos mig, borstar vi tänderna, läser en bok, och sedan lägger vi oss tillsammans i sängen. Han somnar oftast på bara några minuter och sover stenhårt. Ibland vill han till och med somna själv. Han vaknar oftast på samma tid och är jätteglad.
    Hos mamma: När han är hos sin mamma, vill han ofta läsa flera böcker eller lyssna på flera ljudböcker, och han kämpar för att vara vaken.
    Han försöker leka, bråka eller busa, osv. Sedan somnar han efter allt mellan 30-90 minuter. Detta gör att han ibland inte vaknar i tid för förskolan och kan vara trött och sur på morgonen.
    Tjatet

Hos pappa: När det uppstår situationer där min son vill ha en leksak, eller godis på en vardag, eller något annat som inte är möjligt just då, kan det uppstå bråk. Men jag upplever att vi löser situationen ganska snabbt, vanligtvis inom 5-20 minuter. Han återhämtar sig snabbt och skakar av sig besvikelsen. Vi har sällan något tjat, vilket jag är lite förvånad över, föräldrar prata jämt om att deras barn tjatar hål i huvudet på dem.
    Hos mamma: Här händer just det som jag nämnde tidigare, att han tjatar och tjatar, skriker och krånglar. Ibland ger mamma efter, vilket vi har pratat om och hon jobbar med. Men det mest uppenbara är när vi har gemensamma middagar eller liknande tillfällen, när både jag och mamman är närvarande. Då slutar han vanligtvis att tjata direkt om jag säger till, men inte om mamma säger till.

Detta är naturligtvis empiriska studier, men jag har märkt denna trend hos flera vänner, bekanta och min egen son. Jag kan inte vara den enda som upplever detta. Därför har jag några frågor som jag vill diskutera, eftersom jag tycker att detta är intressant.

* Finns det någon mamma där ute som inte upplever dessa problem, och i så fall, varför tror du att du inte har dem?
    * Har ni märkt att tjatet fokuseras mer på en förälder, och i så fall, varför tror ni att det är så?
    * Har detta främst att göra med att man är konsekvent eller är det något annat som spelar in för att undvika allt tjat?

Dela gärna era historier och ställ gärna frågor tillbaka. Vad tror ni är nyckeln till att det finns en så stor skillnad mellan föräldrarna och vad kan man göra för att minska tjatet så mycket som möjligt?

Mvh Sarcasmo
  • Svar på tråden Tjat och gnäll hos mamma men inte hos pappa?
  • Norrländskan123

En anledning kan vara att barnet är mest bekväm med sin mamma. en annan kan vara att barnet vet att mamman ger med sig.

ex brukar ju barn ?sköta sig? med tex mormor och morfar medans föräldrar upplever barnet som mer stimmigt. för att barnet känner sig mer bekväm med föräldrarna. Samma gäller när man sätter gränser och säger nej. barnet har lättare att ?lyssna? till tex mormor och morfar men inte till föräldrarna.

• sextiotalist

Tjat har aldrig fungerar varken för mig eller sambon. Däremot kunde sonen argumentera så kunde vi ändra oss.
    Nu har sonen flyttat hemifrån sedan flera år. Men jag har blivit slasktratten, som om jag skulle kunna lösa problem med krånglande bussar, dåligt väder etc, jag säger ifrån och ibland ordentligt.
    Sambon slipper sådana samtal.
    Jag fixade läggningen bäst. Ofta trasslade det rätt sällan och då var det nog jämnt fördelat mellan oss föräldrar 

• Anonym (K)

Är han rädd för dig när du säger till honom, och därför inte krånglar?
    Min son vill hellre vara hos mig än hos sin pappa och lägger sig därför tidigt hos pappa för att tiden ska gå fortfarande.  Kan det vara därför han inte vill somna hos sin mamma, för att få mer tid med henne?
    Eller så vet han att han kan tjata sig till saker hos sin mamma? 

• Spucks

Jag (mamma) har aldrig haft sådana problem med min dotter (har det med min son, men han har olika sorts problem, så det är något annat). Just när det gäller tjat är jag övertygad att det har mest att göra med hur konsekvent man är och inte med trygghet. Om man ger efter för tjat lär man ju barnen att det är lönt att tjata, så inget konstig att ditt barn tjatar hon mamman, där det finns en chans att det leder till att han få som han vill, men inte hos dig, där han vet att det inte är lönt.

Gällande läggning är det s
    åklart också en aspekt att mamman ger efter. Jag antar att han har försökt någon gång hos dig också om du läser en bok till, men att du stod på dig.
    Sedan handlar just läggning ocks
    å oftas om trygghet. Man är ju helt hjälplös när man sover, så ju otryggare man är, desto svårare bir det att somna. Det kan alltså vara så att ditt barn känner sig tryggare hos dig än hos mamman och kan därför slappna av enklare hos dig.
    En annan möjlighet är att han f
    år mer uppmärksamhet hos dig under dagen, medan det är för lite för honom hos mamman, och att han därför fösöker "fylla på" sitt behov vid läggningen, som är ju sista möjlighet för dagen.

• Anonym (Mammatill2)

Jag är mamma och upplever inte heller tjat hos mig. Barnen kan däremot bli sura och arga när de inte får som de vill. De kan också tycka att jag är hemskt orättvis och har dåliga anledningar till att det inte blir som de önskar, men de tjatar inte.

Märker samma med makens barn. De beter sig väldigt barnsligt och är väldigt tjatiga hos sin mamma medan de hos oss (oftast) beter sig mognare, diskuterar och argumenterar för vad de vill. 

Såhär skulle en diskussion kunna de ut:

"Kan jag få en häst?"
    "Nä, vi har tyvärr inte råd"
    "Men om jag betalar den själv då?"
    "Hmm.. vi kan ju kolla upp lite vad det kostar och så men jag tror det är för dyrt för ett barn att själv betala för en häst".
    "Det kostar si och så mycket... jag kanske kan jobba extra och sommarjobba?"
    "Det skulle du kunna men barn får inte jobba och tjäna sådana pengar som du behöver. Då får du ändå vänta lite tills du är äldre."
    "Ridskola då?"
    "Det är också ganska dyrt, vi kanske har råd med 1-2 lektioner i månaden. Vad tror du om det?"
    "Hm... Kanske det. Min kompis har en häst. Jag kan fråga om jag får komma och rida hos henne Ibland?"
    "Det kan du göra. Jag kan kolla om det finns möjlighet att du kan få vara skötare på grannens häst. Du får nog inte rida där, men borsta och fixa i stallet."
    "Ja, det hade varit kul".

I slutändan kanske det inte blev varken ridskola eller en sköthäst just då och då kan barnen känna sig ledsna och arga. De kan tycka att det är jättejobbigt att jag inte har råd och att de själva inte kan få ihop pengarna de behöver. Kanske är de inte heller beredda att typ sälja majblommor eller vad barn nu får lov att göra för att tjäna pengar. Men de fortsätter inte att tjata om det. De kan ta upp det ibland men jag tolkar inte det som tjat utan snarare som ett uttryck för sorgen att de inte får något de längtar efter och önskar. Då pratar vi om det istället. 

• Anonym (mammas kärlek)
    Sarcasmo skrev 2023-04-02 09:00:30 följande:
    Tjat och gnäll hos mamma men inte hos pappa?

Jag har ett eventuellt laddat ämne som jag skulle vilja diskutera och se mig om där ute i cyberrymden om det är någon mer som har observerat detta eller har egna historier.
    Jag är en man och har en son på fyra år. Jag och mamman har separerat för ett bra tag sedan.
    Vi har en fin vänskaplig relation och vi har gemensamt lagt ner mycket tid och energi för att vi skall komma överens om saker som kläder, aktiviter, kalas, passning, vab osv. Fungerar hur bra som helst.
    Men det är en sak som är så himla tydlig när han är hos mig kontra när han är hos sin mor.

Jag har ett ämne som kan vara känsligt, men jag skulle vilja diskutera det och höra om någon annan har observerat samma sak eller har egna erfarenheter av det. Jag är en man med en fyraårig son, och jag och mamman har separerat sedan en tid tillbaka.

Vi har en bra vänskaplig relation och lägger ner mycket tid och energi på att komma överens om saker som kläder, aktiviteter, kalas, passning, VAB, osv.

Det fungerar väldigt bra, men det är en sak som är väldigt tydlig för mig när sonen är hos mig jämfört med när han är hos sin mamma.
    Här kommer två exempel:

Läggning:

Hos pappa: När min son är hos mig, borstar vi tänderna, läser en bok, och sedan lägger vi oss tillsammans i sängen. Han somnar oftast på bara några minuter och sover stenhårt. Ibland vill han till och med somna själv. Han vaknar oftast på samma tid och är jätteglad.
    Hos mamma: När han är hos sin mamma, vill han ofta läsa flera böcker eller lyssna på flera ljudböcker, och han kämpar för att vara vaken.
    Han försöker leka, bråka eller busa, osv. Sedan somnar han efter allt mellan 30-90 minuter. Detta gör att han ibland inte vaknar i tid för förskolan och kan vara trött och sur på morgonen.
    Tjatet

Hos pappa: När det uppstår situationer där min son vill ha en leksak, eller godis på en vardag, eller något annat som inte är möjligt just då, kan det uppstå bråk. Men jag upplever att vi löser situationen ganska snabbt, vanligtvis inom 5-20 minuter. Han återhämtar sig snabbt och skakar av sig besvikelsen. Vi har sällan något tjat, vilket jag är lite förvånad över, föräldrar prata jämt om att deras barn tjatar hål i huvudet på dem.
    Hos mamma: Här händer just det som jag nämnde tidigare, att han tjatar och tjatar, skriker och krånglar. Ibland ger mamma efter, vilket vi har pratat om och hon jobbar med. Men det mest uppenbara är när vi har gemensamma middagar eller liknande tillfällen, när både jag och mamman är närvarande. Då slutar han vanligtvis att tjata direkt om jag säger till, men inte om mamma säger till.

Detta är naturligtvis empiriska studier, men jag har märkt denna trend hos flera vänner, bekanta och min egen son. Jag kan inte vara den enda som upplever detta. Därför har jag några frågor som jag vill diskutera, eftersom jag tycker att detta är intressant.

* Finns det någon mamma där ute som inte upplever dessa problem, och i så fall, varför tror du att du inte har dem?
    * Har ni märkt att tjatet fokuseras mer på en förälder, och i så fall, varför tror ni att det är så?
    * Har detta främst att göra med att man är konsekvent eller är det något annat som spelar in för att undvika allt tjat?

Dela gärna era historier och ställ gärna frågor tillbaka. Vad tror ni är nyckeln till att det finns en så stor skillnad mellan föräldrarna och vad kan man göra för att minska tjatet så mycket som möjligt?

Mvh Sarcasmo
    Tror det är för en mammas kärlek oftast är mer villkorslös och då är barnen oftast mer benägna att leva ut sina känslor med dem. Dvs barnen både testar den föräldern mer, men vet mer att den kan lita på på att den föräldern fortsätter älska dem hur jobbiga dem än är.

Pappans kärlek är oftast mer "relationell". Liksom det är två personer, även om barnet måste ge hela sin tillit till fadern. 

OBS - jag tror att både mammans och pappans kärlek till sitt barn är lika stark, men har lite olika natur.

OBS - jag har skrivit oftast. Givetvis finns det undantag.
  • Anonym (Dottra)

Min dotter har varit så i perioder.
    som jag förstått det på henne nu när hon blivit lite äldre så är det för hon inte vågar vara sig själv fullt ut hos pappan. Hon vågar inte säga emot då han bli obehagligt arg eller irriterad om hon uttrycker sin saknad av mig. Så hon håller igen under pappaveckan och när hon är hos mig så kommer även frustrationen som byggts upp hos honom ut tillsammans med alla känslor.

nu är hon medveten om det mer så det går och prata om det. Finns inte så mycket jag som mamma kan göra åt det, mer än att vara förstående och tillgänglig. 

kanske ni borde kan köra kortare veckoschema, för en 4åring är 1 vecka lång tid?

• Tukt

Det är ju omöjligt att vara säker. Men utifrån det du beskriver så skulle jag gissa på att din son inte känner sig lika bekräftad av sin mamma som av dig. Han verkar hela tiden försöka få hennes uppmärksamhet och bli sedd hos henne, medan han verkar mer trygg med det hos dig.

• Anonym (aaa)

Mina barn är nu vuxna men nej, det var inte så hos oss. Sällan tjat och bråk (som du uttrycker det) med varken mig eller pappan. Inte heller efter skilsmässan (ibland hör man att barn spelar ut föräldrar mot varann för att de har dåligt samvete över skilsmässan går med på saker barnen mer om, som de annars inte hade gjort) 

Ert barn är rätt litet. De behöver mer omsorg än vad en del ibland förstår. Om jag får vara  lite fördomsfull så tror jag att du kanske är väldigt rationell och liksom inte tillåter barnet att visa allt det känner? Det är: "Nu ska du sova!" (och ger inte tillfälle till något mer än att vara tyst)?

• Anonym (jepp)

Känner igen och det största fel var att hon inte var konsekvent och det var för mycket berg och dalbana.
    Många saker va okej och ibland inte, även ge med sig.

Mammor/kvinnor går på och styrs för mycket av känslor istället för fast hand och logik.

Svar på tråden Tjat och gnäll hos mamma men inte hos pappa?