Tjat och gnäll hos mamma men inte hos pappa?
Jag (mamma) har aldrig haft sådana problem med min dotter (har det med min son, men han har olika sorts problem, så det är något annat). Just när det gäller tjat är jag övertygad att det har mest att göra med hur konsekvent man är och inte med trygghet. Om man ger efter för tjat lär man ju barnen att det är lönt att tjata, så inget konstig att ditt barn tjatar hon mamman, där det finns en chans att det leder till att han få som han vill, men inte hos dig, där han vet att det inte är lönt.
Gällande läggning är det såklart också en aspekt att mamman ger efter. Jag antar att han har försökt någon gång hos dig också om du läser en bok till, men att du stod på dig.
Sedan handlar just läggning också oftas om trygghet. Man är ju helt hjälplös när man sover, så ju otryggare man är, desto svårare bir det att somna. Det kan alltså vara så att ditt barn känner sig tryggare hos dig än hos mamman och kan därför slappna av enklare hos dig.
En annan möjlighet är att han får mer uppmärksamhet hos dig under dagen, medan det är för lite för honom hos mamman, och att han därför fösöker "fylla på" sitt behov vid läggningen, som är ju sista möjlighet för dagen.