• Anonym (Ledsen)

Min kille tycker inte att jag ska fira min student för att jag inte ska ta gymnasiet examen

Min kille vet att jag ska inte ta gymnasieexamen för jag saknar 150 poäng som jag ska plugga upp i hös. Jag jade ändå tänk fira och vara med på utspark osv. När jag pratade om mina planer för studentdagen till min kille så sa han bara "Men du ska ju inte ta examen?" Han menar jag vad ska man fira då? "Onödigt". Är det inte elakt av honom eller är jag bara överkänslig?

• Svar på tråden Min kille tycker inte att jag ska fira min student för att jag inte ska ta gymnasiet examen
  • MrBronco

Det är ju det här som är fel med den här tidsandan. All ska få nån jävla participation award bara för att de har försökt. Kan du inte ens få ur gymnasiet med godkända betyg så har du inte heller något att fira.

• Anonym (Killen har rätt)
    Anonym (Bra kämpat!) skrev 2023-03-29 18:28:54 följande:

Den här tråden måste väl ändå ta priset i elakhet! Gymnasiet är tufft på många sätt. Att man tagit sig igenom tre år och nu går vidare i livet bör väl firas på alla sätt man kan! Ts, lyssna inte på de aroganta trollen i denna tråden. Kan ta mig själv som exempel. Kämpade mig igenom gymnasiet. Dagen jag tog studenten var min gladaste dag! Jag klarade det!! Att jag behövde plugga upp ett par kurser på komvux var en parentes i sammanhanget. Idag är jag framgångsrik tandläkare med två egna kliniker. Och ts - dunpa killen. Han är missunsam och vill inte ditt bästa! Du är värd bättre!! 

Vad var det du "klarade"...? Att gå till skolan i tre år utan att göra det du skulle? Duktigt av dig, verkligen! 
  • Anonym (Elina)
    Anonym (Killen har rätt) skrev 2023-03-29 19:54:22 följande:
    Vad var det du "klarade"...? Att gå till skolan i tre år utan att göra det du skulle? Duktigt av dig, verkligen! 
    Avstå från en studentskiva oavsett är ju bland det mest korkade en människa kan göra.? Då snackar vi idioti. Jag säger till TS: ta för dig av den stundande studentiden och njut!! Skåla för dem som tycker du inte borde. Va smart och lev loppan för bövelen!!!!
  • Anonym (elak snubbe)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-03-27 22:45:21 följande:
    Min kille tycker inte att jag ska fira min student för att jag inte ska ta gymnasiet examen

Min kille vet att jag ska inte ta gymnasieexamen för jag saknar 150 poäng som jag ska plugga upp i hös. Jag jade ändå tänk fira och vara med på utspark osv. När jag pratade om mina planer för studentdagen till min kille så sa han bara "Men du ska ju inte ta examen?" Han menar jag vad ska man fira då? "Onödigt". Är det inte elakt av honom eller är jag bara överkänslig?

Elak snubbe.
    Klart du ska fira!
    En pojkvän ska stötta och göra en glad, inte ge smolk i glädjebägaren. Vilken tönt. Han är säkert svartsjuklagd och är rädd för att du ska festa loss.

Ha det så kul och skit I honom! Lyssna inte på alla som säger att man inte får fira om man inte är klar, det är. EN kurs du ligger efter. Det är nu du har chansen att fira, DO IT!!
  • Anonym (Johanna)

Han säger inte så för att vara elak. Han är väl bara mer bokstavlig, Jag tycker det vore vansinne att hoppa över firandet bara för att du har lite kvar! Klart du ska fira med dina kompisar! Det finns andra som också kommer att läsa in poäng rätt vad det är, de kommer på att de ska läsa på folkhögskola eller liknande. Man tar ändå studenten. Det är skoj och något man gör med den grupp man tillhört så lång tid. Man firar av sin tid tillsammans. 

• Anonym (Been there, done that!)

Den här tråden måste väl ändå ta priset i elakhet! Gymnasiet är tufft på många sätt. Att man tagit sig igenom tre år och nu går vidare i livet bör väl firas på alla sätt man kan! Ts, lyssna inte på de aroganta trollen i denna tråden. Kan ta mig själv som exempel. Kämpade mig igenom gymnasiet. Dagen jag tog studenten var min gladaste dag! Jag klarade det!! Att jag behövde plugga upp ett par kurser på komvux var en parentes i sammanhanget. Idag är jag framgångsrik tandläkare med två egna kliniker. Och ts - dunpa killen. Han är missunsam och vill inte ditt bästa! Du är värd bättre!! 

Sagoberättelse - inte särskilt trovärdig!
  • Henke81
    Anonym (Been there, done that!) skrev 2023-03-29 16:32:17 följande:

Hå hå ja ja - TS får väl gå ut med mössa på sitt inte helt färdiga huvud om hon nu vill.Hon lär inte vara ensam att inte ha uppfyllt poängkraven och ändå stå där och skräna "fy fan va´vi e´bra".

Jag vill gärna att man snarast inför:

sals/studentskrivningar i ma, sv, eng, valt främmande språk samt ett eller två karaktärsämnen beroende på program under sista gymnasieåret

abiturientveckor med yttre tecken typ rolig hatt, broderad  sjal med förhoppning om goda betyg eller farhågor om underkänt - lite firande helt enkelt innan man skiljs åt

muntlig examination i minst två ämnen inför externa examinatorer dagen innan examensdagen

att den som inte uppnår poäng för examen inte heller får gå ut med mössa på huvudet och inte heller fira (bara sina flitigare klasskompisar) utan snällt får gå om och fira nästa år eller läsa upp poäng utan examensfirande

Så hade man det förr och återinfördes reglerna är jag helt säker på att fler skulle anstränga sig mer och klara av sina poäng. Ett sabla daltande numera och firande utan att egentligen ha något att fira!

Saker och ting förändras och det är svårt att förbjuda någon att ha en mössa. Antagligen inte förbjudet för heller utan mera det sociala trycket..
  • Anonym (Ledsen)

Till alla er som tyckte att det var löjligt att fira studentdagen: Jag vill förklara att om jag hade vetat att några skulle missförstå mitt inlägg, så hade jag gett mer detaljer. För fyra år sedan flyttade jag till Sverige från ett annat land med annat språk och kultur. Jag gick i nian och sedan började jag studera naturvetenskap på gymnasiet. Under tiden har jag lärt mig språket, anpassat mig till ett helt annat utbildningssystem och integrerats väl i samhället. Ni bör inte döma mig utan att förstå vad jag har gått igenom. Men som sagt, mitt inlägg handlade mer om ett relationsproblem än om att höra era åsikter om jag förtjänar att fira eller inte. Det är SJÄLVKLART att jag ska fira. Tack. 

Och ett stort tack till er som peppade! 

• StudierKemi

Så sant! All respekt till dig.
  • Silverjenny
    Anonym (Booba) skrev 2023-03-29 08:00:07 följande:

Frågan är väl vad man då firar? Att det är sommar eller vad? Det går ju inte att fira just att barnet har fullgjort tre år på gymnasiet. 

Eller vill man bara göra som alla andra? 

Att en period i livet är över, nu slutar barndomen och allvaret börjar. Många missar att få poäng på en kurs kanske för att de varit sjuka och får ta igen det på komvux. Man får då ett samlat betygsdokument istället för examensbevis, där alla kurser och poäng man läst står.

Gymnasieskolan är något helt annat numera än när du och jag gick på gymnasiet. Då kunde man slacka två år och skärpa till sig sista terminen. Idag läser man kurser som på universitetet. Missar du en kurs måste du tenta av eller läsa upp den senare.

Du har ändå gått på gymnasiet tre år, fast det fattas några poäng på en eller några kurser. Du har gått tre år på gymnasiet, en viktig tid i ditt liv är slut och du firar ett avstamp mot en spännande okänd framtid. Det är klart du vill fira det med dina kompisar. 

T.o.m på universitetet firar man att man tagit examen när exjobbet är godkänt, fast man har några anmärkningar på arbetet som du måste rätta till innan du får ut examensbeviset.
  • Silverjenny
    Fiona M skrev 2023-03-29 08:03:25 följande:
    En person kan ha kämpat under sin gymnasietid utan att ha klarat alla poäng.
    Jag tycker inte den tiden är bortkastad, eller deras insats inte värd att fira för det.
    Min dotter kämpade verkligen. Hon hade svår social fobi och missade mycket av skolan för att hon inte klarade av att åka spårvagnen dit. Och hon fick F i svenska för att hon inte hade gjort muntliga framföranden. Men hon kämpade och gjorde sitt bästa, både i skolan och med att komma över sin fobi. Jag är så oerhört stolt över henne. Hon klarade inte av att åka med på flaket men vi firade henne hemma med tårta och presenter. Det hade hon verkligen förtjänat!

Hon gick sedan en floristutbildning på komvux och gick ut som bäst i klassen. Nu jobbar hon, har partner och vänner. Gymnasietiden var en jobbig period för henne men hon har några vänner från klassen som fortfarande träffas. De träffades såklart på kvällen för att fira studenten, fina minnen. Skulle hon inte få dem för att hon inte fixade några kurser?

- Nejdu gumman, du sitter hemma ikväll och begrundar dina synder och söker sommarkurser på komvux. Och det blir ingen efterrätt.
  • Silverjenny
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-03-29 22:00:57 följande:

Till alla er som tyckte att det var löjligt att fira studentdagen: Jag vill förklara att om jag hade vetat att några skulle missförstå mitt inlägg, så hade jag gett mer detaljer. För fyra år sedan flyttade jag till Sverige från ett annat land med annat språk och kultur. Jag gick i nian och sedan började jag studera naturvetenskap på gymnasiet. Under tiden har jag lärt mig språket, anpassat mig till ett helt annat utbildningssystem och integrerats väl i samhället. Ni bör inte döma mig utan att förstå vad jag har gått igenom. Men som sagt, mitt inlägg handlade mer om ett relationsproblem än om att höra era åsikter om jag förtjänar att fira eller inte. Det är SJÄLVKLART att jag ska fira. Tack. 

Då är det ännu mer imponerande, vad duktig du är!!
    Stor lycka till i framtiden, du kommer att bli något stort!
  • Anonym (Killen har rätt)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-03-29 22:00:57 följande:

Efterhandskonstruktion för att du inte fick 100% medhåll? 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Killen har rätt) skrev 2023-03-30 00:35:27 följande:
    Efterhandskonstruktion för att du inte fick 100% medhåll? 
    Jag säger det igen, jag var inte ute efter era åsikter om att jag förtjänar fira eller inte!
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-03-30 01:22:17 följande:
    Jag säger det igen, jag var inte ute efter era åsikter om att jag förtjänar fira eller inte!
    Bry dig inte om de där. Klart du ska fira! 
    Jag menade bara att jag inte tror att din pojkmän menar något illa. Men han har fel i varför man firar. Han har missat poängen. 
Svar på tråden Min kille tycker inte att jag ska fira min student för att jag inte ska ta gymnasiet examen