• Anonym (Ledsen)

Min kille tycker inte att jag ska fira min student för att jag inte ska ta gymnasiet examen

Min kille vet att jag ska inte ta gymnasieexamen för jag saknar 150 poäng som jag ska plugga upp i hös. Jag jade ändå tänk fira och vara med på utspark osv. När jag pratade om mina planer för studentdagen till min kille så sa han bara "Men du ska ju inte ta examen?" Han menar jag vad ska man fira då? "Onödigt". Är det inte elakt av honom eller är jag bara överkänslig?

• Svar på tråden Min kille tycker inte att jag ska fira min student för att jag inte ska ta gymnasiet examen
  • Silverjenny

Klart du ska fira studenten! Det är din tid i gymnasiet du firar och har avslutning med klassen som nu kommer att skiljas åt och fortsätta på olika vägar. En del pluggar vidare, andra börjar jobba, många kommer att flytta till annan ort.

Min yngsta dotter gick ut med ofullständiga betyg från gymnasiet och hon saknade betydligt mer än fjuttiga 150 poäng men självklart firade vi henne ändå!

• Anonym (Booba)
    Silverjenny skrev 2023-03-28 23:04:24 följande:

Klart du ska fira studenten! Det är din tid i gymnasiet du firar och har avslutning med klassen som nu kommer att skiljas åt och fortsätta på olika vägar. En del pluggar vidare, andra börjar jobba, många kommer att flytta till annan ort.

Min yngsta dotter gick ut med ofullständiga betyg från gymnasiet och hon saknade betydligt mer än fjuttiga 150 poäng men självklart firade vi henne ändå!

Frågan är väl vad man då firar? Att det är sommar eller vad? Det går ju inte att fira just att barnet har fullgjort tre år på gymnasiet. 

Eller vill man bara göra som alla andra? 

• Fiona M
    Anonym (Booba) skrev 2023-03-29 08:00:07 följande:

Frågan är väl vad man då firar? Att det är sommar eller vad? Det går ju inte att fira just att barnet har fullgjort tre år på gymnasiet. 

Eller vill man bara göra som alla andra? 

En person kan ha kämpat under sin gymnasietid utan att ha klarat alla poäng.
    Jag tycker inte den tiden är bortkastad, eller deras insats inte värd att fira för det.
  • Anonym (Lovisa)
    Fiona M skrev 2023-03-29 08:03:25 följande:
    Jag tycker inte den tiden är bortkastad, eller deras insats inte värd att fira för det.

Men det slitet kommer interne en gymnasie examen, så varken högskola eller många jobb kommer stå öppna. Så vad firar man? 

Hur kan man inte lyckas att klara gymnasiet? Då har man nog inte pluggat tillräckligt skulle jag säga 

• Anonym (Booba)
    Fiona M skrev 2023-03-29 08:03:25 följande:
    Det håller jag fullständigt med om, men man har ju dock ändå inte gått ut gymnasiet, så man har inte tagit studenten riktigt ännu. Så då får man väl kalla det ett firande av ett kämpande eller sommarfest.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Lovisa) skrev 2023-03-29 09:01:27 följande:

Men det slitet kommer interne en gymnasie examen, så varken högskola eller många jobb kommer stå öppna. Så vad firar man? 

Hur kan man inte lyckas att klara gymnasiet? Då har man nog inte pluggat tillräckligt skulle jag säga 

Jobb har jag, jag jobbade i olika områden under min gymnasietid och nu har jag faktiskt skrivit på avtal för ett jobb jag trivs i. Hade dessutom mycket att välja mellan vill jag säga, pga min breda erfarenhet
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-03-29 11:09:50 följande:
    Jobb har jag, jag jobbade i olika områden under min gymnasietid och nu har jag faktiskt skrivit på avtal för ett jobb jag trivs i. Hade dessutom mycket att välja mellan vill jag säga, pga min breda erfarenhet
    Jag klara inte det pga att jag valde program, som inte var något för mig vilket är Naturprogrammet..
  • Fiona M

Jag hoppas du lär dig mer ödmjukhet.
    Jag har jobbat i snart 20 år och har träffat många smarta elever som inte klarar skolans upplägg av en eller annan anledning. Det finns fler vägar.

Dessutom; går du ett praktiskt program och har klarat av programkurser plus APL så lär du få jobb även utan gymnasieexamen. Gymnasieexamen missar du om du får F i ma, sv eller eng, det säger inte ett dugg om hur lämplig du är för det yrke du förberett dig för.
  • Anonym (t)

Nu är du medvetet provocerande såklart men det är fullt möjligt att kraschat psykiskt eller vara frånvarande pga sjukdom i slutet av gymnasiet med godkända betyg innan dess. Kämpat i x antal år men fallit på målsnöret.
  • Anonym (t)

Jag hade övervägt att göra slut med någon som uppenbarligen inte stöttar mig eller tycker att även mindre saker ska firas. Fan va trist

Svar på tråden Min kille tycker inte att jag ska fira min student för att jag inte ska ta gymnasiet examen