• Anonym (Ledsen)

Min kille tycker inte att jag ska fira min student för att jag inte ska ta gymnasiet examen

Min kille vet att jag ska inte ta gymnasieexamen för jag saknar 150 poäng som jag ska plugga upp i hös. Jag jade ändå tänk fira och vara med på utspark osv. När jag pratade om mina planer för studentdagen till min kille så sa han bara "Men du ska ju inte ta examen?" Han menar jag vad ska man fira då? "Onödigt". Är det inte elakt av honom eller är jag bara överkänslig?

• Svar på tråden Min kille tycker inte att jag ska fira min student för att jag inte ska ta gymnasiet examen
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (Killen har rätt) skrev 2023-03-29 16:03:36 följande:
    Vi reder ut begreppen, för ni/du verkar inte fattat dem. Blir speciellt klart när du uttrycker våra jämförelser som "irrelevanta och fjantiga paralleller". Och det är inte att "försöka slingra sig" att konstatera att TS inte kommer att ta sin studentexamen samtidigt som alla andra om det fattas poäng. 
    Min kommentar handlar det inte om några missuppfattade begrepp utan om dina/ era vilda önskemål om att trycka till.
    Säkert förstår du det egentligen. Det ändrar sig liksom inte för att du försöker få det till att det handlar om begreppsförvirring. 
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (Booba) skrev 2023-03-29 15:53:46 följande:
    Skamma? Haha! Det är väl ingen direkt skam att inte ha tagit studenten? Dessutom kommer hon ju göra det senare i år? Det är du som säger att det är skamligt och att jag trycker till henne. För vad? Det finns inget att skämmas för. 

Är det även skamligt att säga att solen är gul? 
    Det är väl bra att du inte tycker det att det är en skam och ännu bättre att du förmedlar det till TS.

Halmgubbar stärker dock inte din poäng.
  • Teresse7

Klart som tusan du ska fira studenten med dina klasskompisar om du vill det🥳  om din kille tycker annat så får han väl tycka det. 

• Anonym (Booba)
    Anonym (Jaha) skrev 2023-03-29 16:08:40 följande:
    Min kommentar handlar det inte om några missuppfattade begrepp utan om dina/ era vilda önskemål om att trycka till.
    Säkert förstår du det egentligen. Det ändrar sig liksom inte för att du försöker få det till att det handlar om begreppsförvirring. 
    Okej, du känner dig träffad av någon anledning. Det var verkligen inte meningen. Det finns uppenbarligen olika sätt att se på saken och TS är ledsen för att hennes pojkvän ser saken annorlunda än hon själv. Det är väl det tråden handlar om egentligen? 
  • Anonym (Killen har rätt)
    Anonym (Jaha) skrev 2023-03-29 16:08:40 följande:
    Så vi ska låtsats att TS tar sin studentexamen för inte "trycka till" henne?
  • Anonym (Been there, done that!)

Hå hå ja ja - TS får väl gå ut med mössa på sitt inte helt färdiga huvud om hon nu vill.Hon lär inte vara ensam att inte ha uppfyllt poängkraven och ändå stå där och skräna "fy fan va´vi e´bra".

Jag vill gärna att man snarast inför:

sals/studentskrivningar i ma, sv, eng, valt främmande språk samt ett eller två karaktärsämnen beroende på program under sista gymnasieåret

abiturientveckor med yttre tecken typ rolig hatt, broderad  sjal med förhoppning om goda betyg eller farhågor om underkänt - lite firande helt enkelt innan man skiljs åt

muntlig examination i minst två ämnen inför externa examinatorer dagen innan examensdagen

att den som inte uppnår poäng för examen inte heller får gå ut med mössa på huvudet och inte heller fira (bara sina flitigare klasskompisar) utan snällt får gå om och fira nästa år eller läsa upp poäng utan examensfirande

Så hade man det förr och återinfördes reglerna är jag helt säker på att fler skulle anstränga sig mer och klara av sina poäng. Ett sabla daltande numera och firande utan att egentligen ha något att fira!

• Linnie

Bara läst ts.

Klart du ska fira din student vännen!

Killen är bara dum när han säger sådär. Studenten från gymnasiet tar man ju en gång, det är ju inte som att du kan ta studenten i höst för dej själv.

Jag var i liknande situation som dej. När jag skulle ta studenten hade jag visserligen läst 200 poäng "för mycket", däremot hade jag IG i 6 ämnen och man fick bara ha 4. Så var inte behörig till universitet.

Studierektor tyckte absolut att jag skulle ta studenten med de andra, alltså det var inget snack om saken ens!
    Så var med på champagnefrukost och utspring. Däremot skippade jag både bal och studentflak. De flesta av mina närmsta vänner och pv var äldre och hade ingen lust att flaka med mina klasskompisar, vråla och kasta ölburkar. Haha nej men typ.
    Bal tyckte jag enbart verkade trist, dyrt och lite smålöjligt på den tiden.
    Blev mottagning i föräldrahemmet och rejvfest på natten istället. Det gick bra det med: )

Klart du ska fira! Du har ju för 17 klarat av 3 hela år på gymnasiet De där småpoängen går att fixa när som.

Önskar dej en fin student där du ska vara stolt över vad du åstadkommit, inte tänka på det futtiga du inte gjort! 😀

• Anonym (Jaha)
    Anonym (Killen har rätt) skrev 2023-03-29 16:27:32 följande:
    Så vi ska låtsats att TS tar sin studentexamen för inte "trycka till" henne?
    Nej, jag skrev ju fortfarande att min kommentar inte handlade om begreppsförvirring.Sluta nu att låtsas som om den gjorde det.
  • Anonym (Bra kämpat!)

Den här tråden måste väl ändå ta priset i elakhet! Gymnasiet är tufft på många sätt. Att man tagit sig igenom tre år och nu går vidare i livet bör väl firas på alla sätt man kan! Ts, lyssna inte på de aroganta trollen i denna tråden. Kan ta mig själv som exempel. Kämpade mig igenom gymnasiet. Dagen jag tog studenten var min gladaste dag! Jag klarade det!! Att jag behövde plugga upp ett par kurser på komvux var en parentes i sammanhanget. Idag är jag framgångsrik tandläkare med två egna kliniker. Och ts - dunpa killen. Han är missunsam och vill inte ditt bästa! Du är värd bättre!! 

• Anonym (X)

I stand corrected.
    Studenten tar man även utan att tagit gymnasieexamen.
    Det ni!

https://www.gymnasium.se/Sections/faq/FAQQAA.aspx?questionid=19307&subjectid=

Studenten tar du ändå, skillnaden är att istället för att ta examen från programmet får du ett studiebevis istället som visar vad du har läst och dina betyg. 

https://allastudier.se/Sections/faq/FAQQAA.aspx?questionid=66240&subjectid=
    Du kan ta studenten även om du inte klarar alla kurser men om du inte uppfyller kraven för att få din gymnasieexamen kommer du istället få ett samlat studieintyg.

Svar på tråden Min kille tycker inte att jag ska fira min student för att jag inte ska ta gymnasiet examen