Inlägg från: Anonym (Booba) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Booba)

Min kille tycker inte att jag ska fira min student för att jag inte ska ta gymnasiet examen

Silverjenny skrev 2023-03-28 23:04:24 följande:

Klart du ska fira studenten! Det är din tid i gymnasiet du firar och har avslutning med klassen som nu kommer att skiljas åt och fortsätta på olika vägar. En del pluggar vidare, andra börjar jobba, många kommer att flytta till annan ort.

Min yngsta dotter gick ut med ofullständiga betyg från gymnasiet och hon saknade betydligt mer än fjuttiga 150 poäng men självklart firade vi henne ändå!

Frågan är väl vad man då firar? Att det är sommar eller vad? Det går ju inte att fira just att barnet har fullgjort tre år på gymnasiet. 

Eller vill man bara göra som alla andra? 

• Anonym (Booba)
    Fiona M skrev 2023-03-29 08:03:25 följande:
    En person kan ha kämpat under sin gymnasietid utan att ha klarat alla poäng.
    Jag tycker inte den tiden är bortkastad, eller deras insats inte värd att fira för det.
    Det håller jag fullständigt med om, men man har ju dock ändå inte gått ut gymnasiet, så man har inte tagit studenten riktigt ännu. Så då får man väl kalla det ett firande av ett kämpande eller sommarfest.
  • Anonym (Booba)
    Anonym (Jaha) skrev 2023-03-29 14:55:46 följande:
    Anonym (qwerty) skrev 2023-03-29 12:39:45 följande:

Din kille har ju rätt, det är skittöntigt med folk som firar studenten när de inte ens klarat något så enkelt som att slutföra gymnasiet.

Anonym (Killen har rätt) skrev 2023-03-29 14:28:32 följande:
    Inte alls! Man kan ju inte gärna fira en studentexamen utan att ha tagit examen? Precis som vilken examen som helst! Ett utmärkt exempel på dagens curlande! "Klart att du ska firas på samma sätt som alla andra, fast du inte klarat av vad som krävs!". Samma belöning kommer, oavsett om man bott i sina böcker i 3 år eller om man kommit och gått lite som man vill! 
    Välkomna ut i livet sen, där fungerar det liiiiiite annorlunda.....

Ni tänker att det är bättre att trycka till ordentligt istället?

Trycka till hurdå? Jag skrev ju att det är fritt fram att fira! Men det är ju ett faktum att TS inte har tagit en gymnasieexamen. Är det att trycka till någon att säga att den inte är läkare när den inte har en färdig examen? Nej. Det är bara så det är. Inget konstigt med det. 

Fira får man göra när man vill, men det kanske inte är att "ta studenten" utan mer att fira att man har gått tre år i skolan då. 

Jag kan förstå TS kille, fast han uttrycker sig klumpigt. Vad han ville säga var: varför har du inte kunnat ta de där 150 poängen som saknas! Varför har du inte ansträngt dig mer? Jag önskar att jag hade en flickvän som jobbade hårdare i skolan! Jag vill vara stolt över dig!

Istället pikar han henne. Det kommer inte nödvändigtvis ge honom det resultat han vill ha. 
  • Anonym (Booba)
    Anonym (Jaha) skrev 2023-03-29 15:30:52 följande:
    Anonym (Booba) skrev 2023-03-29 15:15:53 följande:
    Trycka till hurdå? Jag skrev ju att det är fritt fram att fira! Men det är ju ett faktum att TS inte har tagit en gymnasieexamen. Är det att trycka till någon att säga att den inte är läkare när den inte har en färdig examen? Nej. Det är bara så det är. Inget konstigt med det. 

Fira får man göra när man vill, men det kanske inte är att "ta studenten" utan mer att fira att man har gått tre år i skolan då. 

Jag kan förstå TS kille, fast han uttrycker sig klumpigt. Vad han ville säga var: varför har du inte kunnat ta de där 150 poängen som saknas! Varför har du inte ansträngt dig mer? Jag önskar att jag hade en flickvän som jobbade hårdare i skolan! Jag vill vara stolt över dig!

Istället pikar han henne. Det kommer inte nödvändigtvis ge honom det resultat han vill ha. 

Jo, det handlar om att trycka till och även skamma i varierande grad. Det vet ni också, även om ni försöker slingra er.
    Irrelevanta och fjantiga paralleller ändrar inte detta.
    Ni trycker till. Punkt.
    Skamma? Haha! Det är väl ingen direkt skam att inte ha tagit studenten? Dessutom kommer hon ju göra det senare i år? Det är du som säger att det är skamligt och att jag trycker till henne. För vad? Det finns inget att skämmas för. 

Är det även skamligt att säga att solen är gul? 
  • Anonym (Booba)
    Anonym (Jaha) skrev 2023-03-29 16:08:40 följande:
    Min kommentar handlar det inte om några missuppfattade begrepp utan om dina/ era vilda önskemål om att trycka till.
    Säkert förstår du det egentligen. Det ändrar sig liksom inte för att du försöker få det till att det handlar om begreppsförvirring. 
    Okej, du känner dig träffad av någon anledning. Det var verkligen inte meningen. Det finns uppenbarligen olika sätt att se på saken och TS är ledsen för att hennes pojkvän ser saken annorlunda än hon själv. Det är väl det tråden handlar om egentligen? 
Svar på tråden Min kille tycker inte att jag ska fira min student för att jag inte ska ta gymnasiet examen