Min kille tycker inte att jag ska fira min student för att jag inte ska ta gymnasiet examen
Hå hå ja ja - TS får väl gå ut med mössa på sitt inte helt färdiga huvud om hon nu vill.Hon lär inte vara ensam att inte ha uppfyllt poängkraven och ändå stå där och skräna "fy fan va´vi e´bra".
Jag vill gärna att man snarast inför:
sals/studentskrivningar i ma, sv, eng, valt främmande språk samt ett eller två karaktärsämnen beroende på program under sista gymnasieåret
abiturientveckor med yttre tecken typ rolig hatt, broderad sjal med förhoppning om goda betyg eller farhågor om underkänt - lite firande helt enkelt innan man skiljs åt
muntlig examination i minst två ämnen inför externa examinatorer dagen innan examensdagen
att den som inte uppnår poäng för examen inte heller får gå ut med mössa på huvudet och inte heller fira (bara sina flitigare klasskompisar) utan snällt får gå om och fira nästa år eller läsa upp poäng utan examensfirande
Så hade man det förr och återinfördes reglerna är jag helt säker på att fler skulle anstränga sig mer och klara av sina poäng. Ett sabla daltande numera och firande utan att egentligen ha något att fira!