• Anonym (d)

Känns som att polisen inte vill att jag ska medverka/gå på förhör

Utredaren har flera gånger frågat om jag verkligen vill medverka, alltså komma på förhör och jag förstår inte riktigt varför. Jag får känslan att dom vill lägga ner det så snart som möjligt utan att hålla förhör. Varför skulle dom annars tjata om det? Utredaren frågade också om det finns något mer som jag hade att tillägga eller om jag har berättat allt tidigare. Visst vill dom bara lägga ner det?

• Svar på tråden Känns som att polisen inte vill att jag ska medverka/gå på förhör
  • Anonym
    Anonym (handy) skrev 2023-03-23 11:59:34 följande:

Därför att de drunknar i pappersarbete redan, därför tar man motvilligt emot nya ärenden.

Har man ett "därför"-svar att leverera, bör detta föregås av en "varför"-fråga.
  • Anonym (handy)
    Anonym skrev 2023-03-23 12:08:02 följande:
    Har man ett "därför"-svar att leverera, bör detta föregås av en "varför"-fråga.
    Bara bör, inget krav.
  • Anonym
    Anonym (handy) skrev 2023-03-23 12:10:52 följande:
    Bara bör, inget krav.
    Det går även bra att skriva andra former av lösryckta och malplacerade meningar, eller svar på frågor som ingen ställt, rakt in i valfri tråd
    Tyvärr ser inte det heller särsklit vettigt ut.
  • molly50
    Anonym (d) skrev 2023-03-23 11:02:36 följande:

Det kommer bli nedlagt, väldigt säker. Som någon skrev vill dom nog inte lägga mer tid på det eftersom det inte kommer leda till något.
    Anonym (HH) skrev 2023-03-23 10:30:30 följande:

Vem tror du han sprider bilderna till?

Om de lägger ner så kan det bero på att du fortsätter träffa den här mannen trots att du ahr anmält honom.
    Då ses du inte som särskilt trovärdig.
    Så vill du verkligen inte att det ska läggas ner så ring dem och beättta allt du vet och förklara varför du stannar kvar hos honom.
    Jag tror det skulle vara bra för dig att kontakta kvinnojouren också.
    Där kan du få hjälp och beskydd. 
  • Anonym (d)
    molly50 skrev 2023-03-23 15:14:57 följande:
    Om de lägger ner så kan det bero på att du fortsätter träffa den här mannen trots att du ahr anmält honom.
    Då ses du inte som särskilt trovärdig.
    Så vill du verkligen inte att det ska läggas ner så ring dem och beättta allt du vet och förklara varför du stannar kvar hos honom.
    Jag tror det skulle vara bra för dig att kontakta kvinnojouren också.
    Där kan du få hjälp och beskydd. 
    Men är det inte rätt vanligt? Att man fortsätter träffa personen menar jag. Att personer väljer att inte medverka efter ett tag. Det var inte jag som gjorde första anmälan, nekade stenhårt ibörjan också men polisen gjorde ändå anmälan och sen valde jag att berätta. 
    Det kommer garanterat läggas ner och jag orkar inte bry mig riktigt just nu. 
  • Anonym (HH)
    Anonym (d) skrev 2023-03-23 18:51:31 följande:
    Men är det inte rätt vanligt? Att man fortsätter träffa personen menar jag. Att personer väljer att inte medverka efter ett tag. Det var inte jag som gjorde första anmälan, nekade stenhårt ibörjan också men polisen gjorde ändå anmälan och sen valde jag att berätta. 
    NEJ, det är INTE vanligt att man fortsätter hänga med våldtäktsmannen!
  • Anonym (Kvinna..)
    Kvittning skrev 2023-03-23 06:41:36 följande:
    Bra att höra att du vill medverka. 

För mig är det en gåta att misshandlande män inte blir häktade under utredning. Det skrivs hela tiden om att det klagas på för långa häktningstider, men den här målgruppen verkar inte bli häktade alla trots att man vet att de påverkar offret gällande medverkan i utredningen.

All styrka till dig ts. Jag tror inte att deras frågor om medverkan är kopplat till att de inte tror på dig utan kopplat till att de verkligen vill försäkra sig om att du inte hoppar av utredningen. 
    Jodå, sånt händer. Min man hämtades sent en kväll när vi låg omfamnade i soffan och tittade på en film. Vi var på väg att somna. Han anhölls direkt, jag blev placerad på hotell ett tag och sen blev han häktad och satt häktad i 7 mån innan han direkt från häktet placerades på anstalt. Jag har inte fått se/träffa honom annat än på rättegångarna och han fick inte ringa mig från häktet. 
  • Anonym (d)
    Anonym (HH) skrev 2023-03-23 19:04:28 följande:
    NEJ, det är INTE vanligt att man fortsätter hänga med våldtäktsmannen!
    Jag har läst att det är vanligt att man inte avslutar eller att man går tillbaka till sin partner. Det är inte min första dåliga relation, har aldrig haft ett bra förhållande, jag vet liksom inte hur det är att vara i ett bra förhållande. Blivit van antar jag att det är på ett visst sätt.  Pratar med en psykolog om det och det har nog med barndom att göra plus andra saker. Jag anmälde inte våldtäkt, dom satte den rubriceringen. 
    Anonym (Kvinna..) skrev 2023-03-23 19:15:41 följande:
    Jodå, sånt händer. Min man hämtades sent en kväll när vi låg omfamnade i soffan och tittade på en film. Vi var på väg att somna. Han anhölls direkt, jag blev placerad på hotell ett tag och sen blev han häktad och satt häktad i 7 mån innan han direkt från häktet placerades på anstalt. Jag har inte fått se/träffa honom annat än på rättegångarna och han fick inte ringa mig från häktet. 

Väldigt märkligt att dom inte "lät" dig träffa han, hur kan dom liksom bestämma över en vuxen person? 
  • Anonym (m. Nlvhoi)
    Anonym (d) skrev 2023-03-23 11:02:36 följande:
    Jag har inte fått chansen att berätta i ett förhör med utredaren, berättat det tidigare vid anmälan. 
    Anonym (m. Nlvhoi) skrev 2023-03-23 07:04:34 följande:
    Nej, du ska inte vänta, du ska ringa dem och berätta att det finns mer och berätta varför du fortsätter att träffa honom. Om de inte ser dig som trovärdig så lägger de troligen ner om det inte finns några anda bevis. 

Det kommer bli nedlagt, väldigt säker. Som någon skrev vill dom nog inte lägga mer tid på det eftersom det inte kommer leda till något.
    Lägger ut dom på internet.

Ok, ring dit och hör? Eller ring en jurist (kolla hemförsäkringen, det kan finnas viss del som täcker sånt där) och rådfråga. 

Såna här ärenden är svåra att komma någonvart med om inga 'direkta' bevis finns. 

• molly50
    Anonym (d) skrev 2023-03-23 18:51:31 följande:
    Det är ju vanligt att man blir så nedtryckt att man till slut börjar normalisera allt och tror på vad den misshandlande partnern säger.
    Och att man inte vågar lämna.
    Men det är just därför man måste våga berätta så man kan få hjälp.
    Så vill du ha den hjälpen så måste du våga berätta allt.

Om du vill ha hjälp,varför bryr du dig då inte om ifáll det blir nedlagt?
Svar på tråden Känns som att polisen inte vill att jag ska medverka/gå på förhör