Anonym (fingertoppskänsla) skrev 2023-03-20 11:50:20 följande:
Normal hövlighet och omtanke innebär ju att man inte alltid säger vad man tänker och känner. Att oombedd komma med recensioner och bedömningar av människor är INTE ett mått på att vara "rak och ärlig".
Jag tror i princip alla uppskattar människor som är ärliga men det innebär ju inte att man ständigt vill höra vad andra tycker om en som person, utseende, röst, kläder etc..
Vanlig anständighet innebär att man formulerar sig försiktigt om människors egenskaper och utseende. Normalt sett säger man inget alls.
Har man dejtat någon och inte vill träffas igen finns ingen skyldighet eller förväntan att ge en fullständig recension eller omdöme om personen. Det räcker att man tackar för träffen, säger något snällt (om man kan) typ. "det var trevligt att träffa dig" och avslutar med något neutralt "för mig är det bra så här, jag är inte intresserad av att fortsätta."
Först om personen frågar och vill veta så kan man säga något mer men fortfarande med omtanke, beroende på om informationen faktiskt kan hjälpa den andra personen etc.
typ. Varför? Ja, jag känner inte riktigt att det klickar. Det känns inte riktigt som att vi passar för varandra. tyvärr.
OM personen verkligen skulle vilja veta mer och frågar specifik, typ. men vad är det som är fel, vad tycker du om mig, är jag inte tillräckligt snygg eller vad är problemet?
DÅ är det rimligt att svara, fortfarande med omtanke, men ändå ärligt..
Man behöver inte heller då vara elak men ändå, då får personen ändå räkna med att ta ansvar. Fråga inte om du inte vill höra svaret.
Är detta verkligen en grej?
Är det inte självklarheter?
Det är bra frågor du ställer. Man behöver inte vara brutal i sin feedback, om den ärligt efterfrågas, för jag håller med om att man inte är skyldig att ge den om den inte efterfrågas.
Samtidigt vill jag ge dig feedback. Här ger du ett lätt arrogant intryck när du ställer upp det som du gör med höjda ögonbryn: Är detta verkligen en grej? Är det inte självklarheter?
Även om jag håller med dig i sak så blir jag inte jättesugen på att träffa dig. Ursäkta att jag säger det rakt ut men du får allt "ta lite ansvar" när du häver ur dig ditt perspektiv om att trådstartens svar innehåller vad som för dig är rena självklarheter. Och hur ska människor utvecklas om de aldrig får veta hur de uppfattas?