Vilka köper en begagnad bil?
Vad är det för folk som köper en bil begagnad istället för en ny?
Är det de som inte har råd att köpa en ny?
Är det inte lite som att köpa begagnat dasspapper?
Känns lite ofräscht och allmänt olustigt.
Vad är det för folk som köper en bil begagnad istället för en ny?
Är det de som inte har råd att köpa en ny?
Är det inte lite som att köpa begagnat dasspapper?
Känns lite ofräscht och allmänt olustigt.
Nu vet jag inte hur just du beter dig i din bil, de flesta brukar ju torka sig i röven i direkt anslutning till besöket på toaletten men alla är vi ju olika. Du kanske brukar gå runt med klet mellan skinkorna (genom sig själv känner man andra) som sen geggar av sig i din nya bil? Då förstår jag att du tror att det är som att köpa beggat toapapper.
Tänk lite! förmodar att du inte är särskilt seriös, men oavsett vad kan vem som helst som använder hjärnan komma fram till ett vettigt svar
Jag är 18 år och går fortfarande gymnasiet. Jobbar på helgerna, men det ger ju inte stora summor pengar att köpa en ny bil med. Att köpa en begagnad bil är därmed i princip det enda alternativet om man vill ha en egen bil i min ålder!
Sedan anser väl folk att de hellre vill lägga sina pengar på annat än en ny bil = köpa begagnad bil. Vissa gör det även för miljöns skull.
Använd hjärnan helt enkelt, en femåring hade fattat bättre.
Antar att du raljerar nu. Ungefär som att den som har nyast o dyrast mobil skulle ha mest pengar?
Där jag bor är de som har nya bilar antingen företagare med leasingbilar eller invandrare som tror att de lyckas luras att de har massor med pengar om de har en spretans ny bil. För oss andra sitter inte självförtroendet i bilen.
Hej!
Våra namn är Pontus och Gustav och vi är två studenter från masterutbildningen Marketing and Consumption på Göteborgs Universitet. Vi skriver ett arbete om vilka faktorer som påverkar konsumenters köp av premium-elbilar och skulle uppskatta om ni kan lägga 5-10 minuter på att genomföra enkäten. All er information kommer att hanteras anonymt och ingen utomstående kommer kunna ta del av svaren.
Genom att slutföra enkäten kommer ni ha möjligheten att delta i en utlottning där ni har chansen att vinna ett SuperPresentkort till värdet av 1000 SEK som kan lösas in hos över 100 butiker, exempelvis H&M, Åhléns, NetOnNet, IKEA m.fl.
Svensk version av enkäten:
https://link.webropolsurveys.com/S/C4256AF514B7F55B
English version of the survey:
https://link.webropolsurveys.com/S/19085A5264D8470C
Hej!
Våra namn är Pontus och Gustav och vi är två studenter från masterutbildningen Marketing and Consumption på Göteborgs Universitet. Vi skriver ett arbete om vilka faktorer som påverkar konsumenters köp av premium-elbilar och skulle uppskatta om ni kan lägga 5-10 minuter på att genomföra enkäten. All er information kommer att hanteras anonymt och ingen utomstående kommer kunna ta del av svaren.
Genom att slutföra enkäten kommer ni ha möjligheten att delta i en utlottning där ni har chansen att vinna ett SuperPresentkort till värdet av 1000 SEK som kan lösas in hos över 100 butiker, exempelvis H&M, Åhléns, NetOnNet, IKEA m.fl.
Svensk version av enkäten:
https://link.webropolsurveys.com/S/C4256AF514B7F55B
English version of the survey:
https://link.webropolsurveys.com/S/19085A5264D8470C
Nästan alla som inte har tjänstebil väljer att köpa en begagnad bil,
eller borde välja att köpa en begagnad.
Det gäller åtminstone för alla som har något ekonomiskt tänk.
Undantaget de extremt få som inte behöver bry sig om ekonomin, som köper bilen kontant och inte har något behov av att placera motsvarande summa och som inte har något behov av att spara till sin pension.
Jag har varit bilägare i mer än 40 år, har ett bilintresse och jag har nog haft vad man kan kalla för ganska många bilar.
Det har hänt några gånger att jag har köpt ny bil och då har det framförallt varit tjänstebilar (alltså företagsägda) och i något enstaka fall har jag köpt nya bilar som jag ägt själv och då har det varit av icke rationella orsaker.
De allra flesta bilarna har varit begagnade. I ungdomen ganska mycket begagnade och senare i livet begagnade men så nya som det varit möjligt att finna till vettigt pris, helst bilar där fabriksgarantin fortfarande gäller.
Mina nya tjänstebilar har för företaget alltid varit dåliga affärer pga den fruktansvärda värdeminskningen. För mig personligen har det dock varit en god affär att kunna köra en ny bil och bara skatta för förmånsvärdet utan att jag själv direkt har drabbats av värdeminskningen.
Tvärtom har jag några gånger själv valt att köpa ut tjänstebilen efter tre år, till lågt restvärde, och det har alltid varit bra affärer för mig.
Rent generellt så är min rekommendation till alla privatpersoner att alltid köpa begagnad bil och aldrig en ny.
Den allra sämsta affären rent ekonomiskt har ju nu visat sig vara privatleasing. För mig ett helt obegripligt sätt att köpa bil.
En bil från 2022 som gått 2000 mil är begagnad och mycket billigare än en ny, men ändå som ny.