• Challenger

Vilka köper en begagnad bil?

Vad är det för folk som köper en bil begagnad istället för en ny?

Är det de som inte har råd att köpa en ny?
    Är det inte lite som att köpa begagnat dasspapper?
    Känns lite ofräscht och allmänt olustigt.

• Svar på tråden Vilka köper en begagnad bil?
  • Challenger
    Xlr8 skrev 2023-03-18 07:53:34 följande:
    Ööö du får tro vad du vill men antar att du anser att jag inte är fattig. 
    Rödluvan överlämnar jag åt dig, du kan ju fortsätta med ditt sago berättandet.

Du gör en massa antagande utan belägg för ens en ppm. 

Du försöker svart måla mig och få mig att framstå som att jag är värsta miljöboven.
    Allt detta baserar du på att jag inte tänker köpa en bil med 0 mil på mätaren. Därför är skulle jag köra runt i en skitbil och strunta i miljön.

När mellan 0 och 3000 mil blir en bil en gammal skit bil.?
    Vilka studier tolkar du felaktigt att det är mer miljövänligt att köpa en 0 mils bil och än att köpa någon annan bil med 3000mil + och eller att fortsätta köra den bilen man redan har oavsett märke, modell, ålder och drivmedel?

Du ägnar dig åt person angrepp, härskar tekniker, drar slutsatser utan tillstymmelse till belägg för dom och saknar grundläggande förståelse för ekonomi och fysik. Ändå kallar du mig patetisk??
    Det var ju lite roligt faktiskt.
    Men jag särskriver i vart fall inte och tjänar antagligen mer pengar än vad du gör. Skrattande
  • Anonym (Womanaiseeer)

År 2018 köpte jag en begagnad Volvo v50 årsmodell 2005 och bilen funkar bra fortfarande nu 2023. Dock törstig!

Köpte begagnat för att jag inte ville ta lån just då. Nu kikar jag dock på en ny bil och kan tänka mig ta lån. Kommer dock ha kvar gamla bilen.

• lövet2

När man vill ha en andra bil som ska användas korta sträckor, på dåliga vägar eller bara i bland, då är det vettigt att köpa begagnat. En 80-talsvolvo t ex. Skattebefriad, bra kvalitet och man kan fixa många småfel själv utan att behöva lämna in på verkstad.

• Challenger
    lövet2 skrev 2023-03-18 09:03:31 följande:

När man vill ha en andra bil som ska användas korta sträckor, på dåliga vägar eller bara i bland, då är det vettigt att köpa begagnat. En 80-talsvolvo t ex. Skattebefriad, bra kvalitet och man kan fixa många småfel själv utan att behöva lämna in på verkstad.

Det kan jag absolut ha förståelse för. Inser att min trådstart kanske var lite provokativ. Just riktigt gamla bilar har ju fördelen att de är enkla att reparera och billiga att äga. Däremot skulle jag inte vilja äga en 5-10 år gammal bil. Speciellt inte en elbil. 
  • Sk007

Att köra begagnat är bättre för miljön.
    Det är de som köper nytt som är de riktiga miljöbovarna.

Programmerar man bort adblue, egr och partikelfilter blir begagnade bilar dessutom ännu miljövänligare och håller längre.

• Anonym (Mx)

Med tanke på TS tidigare trådar så får man ta frågan med en nypa salt och en stor portion förståelse. Sedan är det ju beklagligt att vissa tror att det bara finns två sorters bilar, sprillans nya och gamla skrothögar.

• Challenger
    Sk007 skrev 2023-03-18 09:14:29 följande:

Att köra begagnat är bättre för miljön.
    Det är de som köper nytt som är de riktiga miljöbovarna.

Programmerar man bort adblue, egr och partikelfilter blir begagnade bilar dessutom ännu miljövänligare och håller längre.

Ja, eller hur?? Skrattande

Du kan söka livstids medlemsskap i Greenpeace och Naturskyddsföreningen efteråt. En sådan bil skulle inte passera bilprovningen någonstans, förutom just i Sverige. Skittrevligt att plocka bort partikelfiltret på en gammal fuldiesel. Sotiga avgaser som lägger en fet rökridå bakom bilen när man kommer åkande. 
  • Challenger
    Anonym (Mx) skrev 2023-03-18 09:52:43 följande:

Med tanke på TS tidigare trådar så får man ta frågan med en nypa salt och en stor portion förståelse. Sedan är det ju beklagligt att vissa tror att det bara finns två sorters bilar, sprillans nya och gamla skrothögar.

Lite tillspetsat så är det ju så. 
  • Anonym (Bilar)

Man kan köpa en inrökt Volvo 144 som har huserats av en hund i 50år

• Sk007
    Challenger skrev 2023-03-18 12:35:59 följande:
    Ja, eller hur?? Skrattande

Du kan söka livstids medlemsskap i Greenpeace och Naturskyddsföreningen efteråt. En sådan bil skulle inte passera bilprovningen någonstans, förutom just i Sverige. Skittrevligt att plocka bort partikelfiltret på en gammal fuldiesel. Sotiga avgaser som lägger en fet rökridå bakom bilen när man kommer åkande. 
    En gammal fuldiesel har inget partikelfilter som går att plocka bort.
    Oavsett så förbättrar inte ett partikelfilter, en egr-ventil eller ett adbluesystem  något positivt för miljön.

Alla som kör bilar med dessa system är lurade och förstör miljön med sin okunskap.
Svar på tråden Vilka köper en begagnad bil?