• Challenger

Vilka köper en begagnad bil?

Vad är det för folk som köper en bil begagnad istället för en ny?

Är det de som inte har råd att köpa en ny?
    Är det inte lite som att köpa begagnat dasspapper?
    Känns lite ofräscht och allmänt olustigt.

• Svar på tråden Vilka köper en begagnad bil?
  • Anonym (nbhj)
    Anonym (Tänkaren) skrev 2023-03-17 23:41:13 följande:
    Men vem köper begagnade elbilar? Batteriet kostar ju mer än bilen. 
    Dom som inte vet bättre

Snacka om att bli lurade när dom inser att batteriet måste bytas ut och kostar två hundra tusen kr..
  • Anonym (nbhj)
    Eurydike skrev 2023-03-17 23:18:16 följande:

De som har lust. Vissa tänker nog på miljön. Och en bil som fungerar är en bil som fungerar. Förhoppningsvis har ingen torkat sig i röven med den 💩

Hur menar du med att dom tänker på miljön? Gamla bilar är ju sämre för miljön
  • Challenger
    Xlr8 skrev 2023-03-17 23:54:53 följande:
    Folk som inte är helt bakom flötet när det kommer till ekonomi eller inte har 2 siffrigt med miljoner på kontot.

Både jag och min sambo betalar statlig inkomstskatt och har tillgångar/investeringar att sälja så vi kan täcka upp för motsvarande inkomster vi haft senaste 5 åren.
    Om vi är fattiga får någon annan bedöma.
    Som du förstår kan vi båda gå och impuls köpa fetaste Audi, BMW eller Volvo lokala handlaren har inne. 

Men skulle nog aldrig görs det. Möjligen om jag skulle köpa en sport bil och räknar med att ha den tills begravning. 
    En bil för att flytta röven från a till b aldrig i livet.
    Då finns det roligare att slänga pengarna på.
    En bil vid 20k+ mil ja då känns det lite sunkigt. 
    Men vid 3k är dom som nya.

Som du resonerar så hur gör du när du ska bo på hotell? Köper en ny säng med madrass å allt?
    Ofantligt mycket mer kroppsvätskor i dom madrasserna än i en normal bil stol.
    Har du köpt eget helt nytt flygplan när du ska på semester också?

Hört talas om recond, byta klädsel?
    Din syn på saker och ting är något skev. Men vore en lyx att ha och utan problem leva upp till dom förväntarna.
    Ha ha! Du kanske borde dra den om Rövluvan också?! Sitta här och raljera om hur mycket pengar man har samtidigt som man rattar runt i en gammal skitbil är ju oerhört patetiskt! Tänker du inte på miljön? 
  • Silverjenny

Jag har nyligen köpt en begagnad bil från 2006 som gått 6500 felfria mil. Pedantskött med två ägare för 1500 ?.

Köpte den för att transportera mig från A till B de ytterst få gånger jag måste köra bil och jag ville inte lägga en massa pengar på bilen. Åker kollektivt eller cyklar alltid annars. Kommer inte att köra mycket alls med den och då är det helt idiotiskt att köpa en ny bil som förlorar jättemycket i värde av att bara stå. Denna kommer jag att kunna sälja för lika mycket om jag vill bli av med den om ett par år eller skulle behöva börja köra mer och då vill ha en nyare bil. Tycker jag gjorde ett riktigt fynd med min lilla billiga skitbil. Söt är den också. 

• Eurydike
    Anonym (nbhj) skrev 2023-03-18 01:59:36 följande:
    Nej, det finns inget likhetstecken mellan att en bil är begagnad och att den är sämre för miljön. Det är ni som byter ut ordet begagnad mot gamla skitbilar och gamla bilar. Egentligen är begagnade bilar alla sorters bilar. När du har kört bilen hem från bilhandlaren räknas den som begagnad. Har den plötsligt blivit sämre för miljön än en ny bil då? Det finns begagnade elbilar, hybrider och gamla bilar som är sämre för miljön. Faktum är att de flesta bilar (nästan uteslutande) vi ser köra omkring ute på vägarna är begagnade bilar. De har haft en ägare och räknas således som begagnade. Undantaget är väl om någon är ute provkör en bil från en bilhandlare, men det händer ju inte särskilt ofta.
  • Xlr8
    Challenger skrev 2023-03-18 04:25:08 följande:
    Ha ha! Du kanske borde dra den om Rövluvan också?! Sitta här och raljera om hur mycket pengar man har samtidigt som man rattar runt i en gammal skitbil är ju oerhört patetiskt! Tänker du inte på miljön? 
    Ööö du får tro vad du vill men antar att du anser att jag inte är fattig. 
    Rödluvan överlämnar jag åt dig, du kan ju fortsätta med ditt sago berättandet.

Du gör en massa antagande utan belägg för ens en ppm. 

Du försöker svart måla mig och få mig att framstå som att jag är värsta miljöboven.
    Allt detta baserar du på att jag inte tänker köpa en bil med 0 mil på mätaren. Därför är skulle jag köra runt i en skitbil och strunta i miljön.

När mellan 0 och 3000 mil blir en bil en gammal skit bil.?
    Vilka studier tolkar du felaktigt att det är mer miljövänligt att köpa en 0 mils bil och än att köpa någon annan bil med 3000mil + och eller att fortsätta köra den bilen man redan har oavsett märke, modell, ålder och drivmedel?

Du ägnar dig åt person angrepp, härskar tekniker, drar slutsatser utan tillstymmelse till belägg för dom och saknar grundläggande förståelse för ekonomi och fysik. Ändå kallar du mig patetisk??
    Det var ju lite roligt faktiskt.
  • Anonym (Majoriteten)

Majoriteten köper ju en begagnad bil, eftersom den bara är ny vid en försäljning och sen vanligen säljs när den som köpte den ville ha en ny.

Enda anledningen till att köpa ny bil är att vissa modeller faktiskt inte finns "lagom begagnade". Det mest ekonomiska är ju att köpa en bil som nån annan betalt första värdeminskning, och där man själv gör ett kap.

Min far väntar ju just nu på sin nya bil... Och frågan är nästan om den kommer levereras. Sådana löjliga förseningar och väntan är ju rätt jobbigt. Köper du begagnat, eller bil som provkört får du den ganska omgående. 

• Anonym (Polly)
    Anonym (nbhj) skrev 2023-03-18 01:59:36 följande:
    Mina föräldrars begagnade bil är en två år gammal elbil som de laddar från egna solcellspaneler. 
  • Mentat
    Challenger skrev 2023-03-17 23:12:37 följande:
    Vilka köper en begagnad bil?

Vad är det för folk som köper en bil begagnad istället för en ny?

Är det de som inte har råd att köpa en ny?
    Är det inte lite som att köpa begagnat dasspapper?
    Känns lite ofräscht och allmänt olustigt.

De som har mer förstånd än pengar. Värdeminskningen är som störst de första åren.
Svar på tråden Vilka köper en begagnad bil?