• Challenger

Vilka köper en begagnad bil?

Vad är det för folk som köper en bil begagnad istället för en ny?

Är det de som inte har råd att köpa en ny?
    Är det inte lite som att köpa begagnat dasspapper?
    Känns lite ofräscht och allmänt olustigt.

• Svar på tråden Vilka köper en begagnad bil?
  • Anonym (M)

Bilar är ju som barnvagnar, tappar halva värdet så fort de rullat ut ur affären. Mer ekonomiskt och miljövänligt att köpa en som är 1-2 år gammal. 

• Anonym (:-o)
    Anonym (M) skrev 2023-03-18 13:32:50 följande:

Bilar är ju som barnvagnar, tappar halva värdet så fort de rullat ut ur affären. Mer ekonomiskt och miljövänligt att köpa en som är 1-2 år gammal. 

Men hur ska grannarna kunna förstå hur fet plånbok man har om man inte köper en sprillans ny bil varje år? Tänk om de får för sig att man är medelinkomsttagare, det vore ju ett öde värre än döden!
  • Anonym (2007)

Jag kör min Saab från 2007.
    22500 mil har den gått.

Jag skulle kunna lägga 500 k på en ny bil men varför göra det?
    Totalt vansinne och slöseri med pengar.  Min funkar utmärkt och är min ögonsten.
    Kommer att köpa en bil som är 2-4 år gammal när jag hittar det jag letar efter.

Just nu tror jag inte det är läge för nyare bil då priserna är galna.
    Jag väntar  ett tag til och kör vidare med min 16 år gamla underbara Saab. 

• Challenger
    Anonym (2007) skrev 2023-03-18 14:17:04 följande:

Jag kör min Saab från 2007.
    22500 mil har den gått.

Jag skulle kunna lägga 500 k på en ny bil men varför göra det?
    Totalt vansinne och slöseri med pengar.  Min funkar utmärkt och är min ögonsten.
    Kommer att köpa en bil som är 2-4 år gammal när jag hittar det jag letar efter.

Just nu tror jag inte det är läge för nyare bil då priserna är galna.
    Jag väntar  ett tag til och kör vidare med min 16 år gamla underbara Saab. 

Behåll du din gamla Saab. Den är stryktålig som få. Däremot tror jag det är ett misstag att köpa en 4 år gammal bil. Dagens bilar håller inte samma kvalitet som din pärla. Du kommer stå där utan garantier och med en plastig bil som spricker. Bättre satsa på nytt och behålla i tre år och gå vidare.
  • Cartjan1

Skulle kunna köpa en ny bil men har noll intresse att lägga sådana hutlösa summor för att den sedan ska ha förlorat massor i värde bara vi rullar ut från bilhandlaren. Är också en väsentlig skillnad på begagnad och begagnad....man måste ju inte direkt köpa en som haft sjuttioelva ägare och gått triljonen mil, är inrökt, rostar och dundrar så att hela kvarteret vet att jag ska iväg och köpa en gottochblandat-påse 02 på natten...

• Anonym (Kille)
    lövet2 skrev 2023-03-18 09:03:31 följande:

När man vill ha en andra bil som ska användas korta sträckor, på dåliga vägar eller bara i bland, då är det vettigt att köpa begagnat. En 80-talsvolvo t ex. Skattebefriad, bra kvalitet och man kan fixa många småfel själv utan att behöva lämna in på verkstad.

Problemet med sådana bilar är dock krocksäkerheten som är fruktansvärt dålig i förhållande till bilar som producerats sedan sekelskiftet.
  • Anonym (??)

Säkert redan i tråden men ..... bättre köpa begagnat och låta någon annan ta smällen med värdeminskning och allt de första åren.
    Har haft en hel del nya tjänstebilar som måste ha varit rena guldgruvan som begagnade. Servade enligt bok, inget snålande med delar, allt original.

• Anonym (Ingenjör)

Alla har inte råd med en ny bil, inte ens om man är ingenjör.

• Anonym (850)

Jag kör en 850 från -95. Trygg, går som en klocka och billig/enkel att laga. Om den drar mycket är det inget jag märkt. Men visst är det kul att köra de fabriksnya suvarna på jobbet. 

• Sk007

Det finns ohygieniska lortgrisar som köper begagnade bostäder också.

Svar på tråden Vilka köper en begagnad bil?