Jenam248 skrev 2023-03-13 18:36:56 följande:
När jag gjorde kub i somras mätte de nackspalten till 2,7, då frågade jag typ "Och allt under 3 är normalt?" Och hon svarade "Allt under 3,5 är normalt", så du är ju precis på gränsen. Hade de fått en bättre mätning så hade den kanske varit 3,4 vilket hade varit helt normalt.
Jag fick ändå 1:95 på risken, fick göra NIPT, svaret visade inga avvikelser och har nu en 7 veckors frisk pojke här.
Har hört att får man "inga avvikelser hittade" på NIPT så är det väldigt säkert. De brukar erbjuda NIPT vid en KUB-risk på 1:50 - 1:200 och fostervatten/moderkaks-prov under 1:50, eftersom de proverna ändå ger en liten risk för missfall medan NIPT inte påverkar graviditeten. Om jag vore du skulle jag fråga vad de tycker, om du ska gå vidare med prov efter att själv gjort NIPT. NIPT sägs ju vara pålitligt och det är inte roligt att oroa sig för eventuella risker med fostervatten/moderkaks-prov om man inte måste (de är dock väldigt små, men inte obefintliga). Det är ju desstuom frivilligt, du borde prata med läkaren (inte BM) för råd. Jag vet dock inte vad det är för skillnad på de olika prov-sätten för de olika kromosonavvikelserna (trisomi), så prata med läkaren.
Var skickades ditt NIPT-prov? Tror inte det är så många labb i Sverige som kan analysera det, så har du skickat till någon av dem bör det ju vara pålitligt?
Tack för lite lugnande. Precis, det är lite så jag känner. Men blir arg om deras dåliga mätning ska göra en såhär orolig.
Vi har fått tid för MKP imorgon, men jag antar att de även mäter om nackspalten då? Jag vet att det finns en risk med MKP, men som sagt, vet inte om jag kommer kunna känna mig lugnt med Nipt-reultatet pga 1:5 och 1:2 på Kub. Fattar dock inte varför det blev så himla hög risk, inte så att nackspalten var ofantligt mycket för bred. Hade lika gärna kunnat legat på 3,4,
Jag tog Nipt-provet via Babyscreen. Tror tror att labbet heter iLab Laobratory. Vart gjorde du?