• Anonym (ff)

Vågar jag åka in till sjukhuset för att dokumentera våldtäkt?

Jag undrar om sjukhuset kommer välja att kontakta polisen om man berättar att man varit med om en våldtäkt? Syftet med att åka in är för att se över om det blivit skador och spara dna(sperma) ifall jag ångrar mig och vill anmäla.

Dom har tidigare kontaktat polis när jag åkte in för misshandel. Jag ljög alltså och sa att jag hade ramlat men dom förstod vad som hade hänt och kontaktade dom mot min vilja och utan att jag visste.

Hur tror ni dom skulle göra?

• Svar på tråden Vågar jag åka in till sjukhuset för att dokumentera våldtäkt?
  • Lynx123

Kära vän! Du har ABSOLUT ingenting att skämmas för. Ingenting! Och när det gäller bilderna har polisen sett sådant tusen gånger. Du måste få hjälp - så här kan du inte ha det. Du har så mycket att se fram emot när du blir av med svinet.

• Anonym (ff)
    Lynx123 skrev 2023-03-06 19:57:47 följande:

Kära vän! Du har ABSOLUT ingenting att skämmas för. Ingenting! Och när det gäller bilderna har polisen sett sådant tusen gånger. Du måste få hjälp - så här kan du inte ha det. Du har så mycket att se fram emot när du blir av med svinet.

vågar inte just nu, skäms sjukt mkt. jag kommer berätta om jag blir förhörd.  han slog mig igen för en stund sedan. vet inte vad jag ska säga till jobbet imorn
  • Anonym (Flfkf)
    Anonym (ff) skrev 2023-03-06 13:47:47 följande:
    Anonym (Flfkf) skrev 2023-03-06 13:32:01 följande:
    Gör det. Du ångrar sig förmodligen sen annars. Stor kram. 
    Alltså meningen med tråden är ifall dom kommer anmäla utan att jag vill/är med på det. Om jag kommer anmäla vil jag göra det när jag känner mig redo. 

fornminne skrev 2023-03-06 13:39:28 följande:

Har du någon du kan prata med? Du ska INTE träffa den här mannen igen och du ska anmäla honom för både misshandeln, våldtäkten och hoten om bilderna, men jag tror att du behöver stöd för att ta dig igenom detta.

Nej jag har inte berättat för någon. Eller jag berättade lite för polisen till sist men verkligen bara lite. Jag vet inte ens vad dom skrev anmälan på. Dom frågade om våldtäkt men jag blev för ledsen och orkade inte prata mer om det.
    Det här har alltså pågått i snart två år men det är på sistone som jag har börjat må riktigt dåligt över det. Jag låtsas att jag och han har det bra utåt sett.
    Ja men du behöver ju åka till sjukhuset för att få bevis. 
  • Anonym (Flfkf)
    Anonym (ff) skrev 2023-03-06 20:26:58 följande:
    vågar inte just nu, skäms sjukt mkt. jag kommer berätta om jag blir förhörd.  han slog mig igen för en stund sedan. vet inte vad jag ska säga till jobbet imorn
    Som det är. Gå inte ens dit utan sjukanmäl dig, för du har liksom blivit våldtagen och slagen. Du behöver få vara ifred och ta det lugnt. men samla bevis nu. Du kommer som sagt ångra dig annars. Sen prata inte med honom mer. 
  • Anonym (Flfkf)
    Anonym (ff) skrev 2023-03-06 18:40:29 följande:
    jag ska försöka. om jag inte skulle åka nu ska jag försöka att åka in nästa gång. jag är bara så ledsen just nu.

Nej, det vore inte ok men jag skulle ändå respektera hennes beslut. att gå igenom förhör och rättegång är ju jättejobbigt. gjort det tidigare och det var hemskt
    Klart du ska. Men snart går det väl inte längre få fram bevis då du väntat hela dagen. 
  • Anonym (Jobbat på gyn)

2 år sparar man dna bevis på sjukhusen, ifall någon vill anmäla senare. Dom gör ingen anmälan om du inte vill.

• molly50
    Anonym (ff) skrev 2023-03-06 19:16:54 följande:
    Men det är sjukt pinsamt, jobbigt, nedvärderande, att någon ska få se mig på det sättet. jag ville ju inte.

ja jag är rädd om han får reda på det. Jag måste träffa han. Jag kommer medverka om dom hör av sig men det känns som dom kanske inte kommer göra det. 

Jo, men vården kommer ju anmäla. Om det ska bli en till anmälan vill jag ju att jag ska vilja det med, inte att någon gör det åt mig. 
    Men om han har tvingat dåg så har du absolut ingenting att skämmas för.
    Det måste du förstå.
    Det är deras jobb.
    Liksom det är gynekologens jobb att titta om du har skador i underlivet.
    Och skulle han sprida ut bilderna så blir det ju betydligt väre än om bara polisen får se dem. 

Men vad tror du händer om han får reda på det?
    Om du anmäler så lär han ju inte kunna göra dig något mer.
    Och gör han det så är det bara att anmäla igen.
    Du ska inte skämmas.
    Den enda som ska skämmas är han.

Varför måste du träffa honom? Pga bilfderna?
    Tycker du att det är värre med bilderna än om våldtar dig och kanske misshandlar dig till döds?

Ja,men å andra sidan.är det inte bra om vårdne anmäler honom då?
    Det är ju inte du som kommer att drabbas av det utan det är ju han.,
    Och det har han sannerligen förtjänat.
    Han är ett rövhål.
  • Anonym (Camilla)

Men snälla rara du! 

Du är så i hans våld att du varken tänker eller klart. Han har alltså slagit dig nu igen? Hotar om bilder och du blir våldtagen och spöad gång på gång. Ska du överleva måste du söka hjälp. Du fick telefonnummer tidigare av en skribent. Prata med kvinnojour så hjälper de dig iväg. Försvara inte honom och hans handlande. Då räds att göra något åt din situation pga att du skäms och det är pinsamt? Hur kan det stå i paritet med våldtäkt och misshandel? Snälla sök vård. Låt vården ta kontakt med polis och gör anmälan NU. Du kommer aldrig bli mogen och välja själv att göra anmälan. Ja det är skitjobbigt med rättegång mm men helt nödvändigt. Du behöver vård, stöd och terapi. Han ska skaka galler!! 

• Anonym (ff)
    Anonym (Jobbat på gyn) skrev 2023-03-06 20:56:52 följande:

2 år sparar man dna bevis på sjukhusen, ifall någon vill anmäla senare. Dom gör ingen anmälan om du inte vill.

ok, tack. Jag bara undrar hur det kommer sig att sjukhuset anmälde första gången om dom inte ska göra det? Gjorde dom fel? Dom har väl tystnadsplikt. 
    molly50 skrev 2023-03-06 20:59:07 följande:
    Det måste du förstå.
    Det är deras jobb.
    Och skulle han sprida ut bilderna så blir det ju betydligt väre än om bara polisen får se dem. 

Du ska inte skämmas.

Tycker du att det är värre med bilderna än om våldtar dig och kanske misshandlar dig till döds?

Han är ett rövhål.

Ja men han kommer ju sprida bilderna om jag inte träffar han. Får han reda på att han är anmäld kommer han garanterat göra det också. 
    Jag vet inte hur det har kunnat bli så här, att det pågått så länge, blivit lite van antar jag. Han Är trevlig ibland också. 
    Jag har inte hört något mer så jag misstänker att det kommer läggas ner. 
  • Anonym (Offer)
    Anonym (ff) skrev 2023-03-07 09:26:19 följande:
    ok, tack. Jag bara undrar hur det kommer sig att sjukhuset anmälde första gången om dom inte ska göra det? Gjorde dom fel? Dom har väl tystnadsplikt. 
    molly50 skrev 2023-03-06 20:59:07 följande:
    Det måste du förstå.
    Det är deras jobb.

Du ska inte skämmas.

Han är ett rövhål.

Deras tystnadsplikt innebär inte att  hålla tyst om brott begåtts. 
Svar på tråden Vågar jag åka in till sjukhuset för att dokumentera våldtäkt?