• Anonym (Bilköpare)

Betala för halva bilen?

jag o min sambo kollar ny bil. eller egentligen är det mest han, jag har redan en bra bil. Han vill ha en ny bil o det kan jag förstå då det är mindre risk att de går sönder o håller mer. Han vill dock att vi delar på vad den kostar. Det är han som kommer använda den nästan hela tiden o pendla med till jobbet. det blir väl även den som vi kommer använda när båda ska någonstans men det sker inte så ofta. i början tyckte jag det lät rimligt, då vi båda kommer använda den på något sätt men han betydligt mer. Men sen började jag tänka att jag sjölv kommer nog vilja ha ny bil snart, jag har ju redan köpt en bil, va händer när jag vill ha en ny? Det är knappt jag som kommer använda den nya om vi köper ihop. min sambo verkade bli lite sur o hade nog hoppats att jag skulle betala halva. hur hade ni tänkt? Bör jag betala halva bara för att vi kommer ha den som familjebil de få gångerna vi ska iväg?

• Svar på tråden Betala för halva bilen?
  • Anonym (N)
    Anonym (En bil?) skrev 2023-03-03 13:06:14 följande:
    Varför behöver ni två bilar? Kan du inte sälja din och sen köper ni en gemensam som funkar för er alla? Om ni sällan åher gemensamt o h du sällan använder din.

Bilar är dyra att bara ha stående. Förlustaffärer.
    För att TS kille låter självisk , så det är nästan säkert att han skulle ta den enda bilen och TS skulle få gå / åka kommunalt om båda skulle vilja ha bilen samtidigt trots att de betalar 50 - 50 % ?
  • Anonym (Igen)
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-03-03 13:04:21 följande:
    Men bara sluta. Det här är ett forum där man får skriva hur mycket eller lite man vill. Om du vet att det är samma person hit och dit på ett anonymt forum som skrivit så har du nog alldeles för mycket fritid och borde göra något annat. Hur orkar du. Lägg ner.

Man startar inte exakt samma tråd med exakt samma fråga, det spammar bara ett forum. 

• Anonym (Bilköpare)
    Anonym (En bil?) skrev 2023-03-03 13:06:14 följande:
    Varför behöver ni två bilar? Kan du inte sälja din och sen köper ni en gemensam som funkar för er alla? Om ni sällan åher gemensamt o h du sällan använder din.

Bilar är dyra att bara ha stående. Förlustaffärer.
    Nä jag vill ha 2 bilar då man blir så fast när man bara har en, o som annan skrev, jag vill inte riskera att inte ha nån bil. Tex om jag vill åka iväg med barnet L hälsa på mina föräldrar o min sambo måste jobba så måste han ha bilen. Ekonomin är egentligen bara ett problem för min sambo som inte har pengarna så han blir ju självklart glad om jag betalar halva 
  • Anonym (En bil?)
    Anonym (N) skrev 2023-03-03 13:21:10 följande:
    För att TS kille låter självisk , så det är nästan säkert att han skulle ta den enda bilen och TS skulle få gå / åka kommunalt om båda skulle vilja ha bilen samtidigt trots att de betalar 50 - 50 % ?
    Då har de större problem än ett bilköp.
  • Anonym (En bil?)
    Anonym (Bilköpare) skrev 2023-03-03 13:29:44 följande:
    Nä jag vill ha 2 bilar då man blir så fast när man bara har en, o som annan skrev, jag vill inte riskera att inte ha nån bil. Tex om jag vill åka iväg med barnet L hälsa på mina föräldrar o min sambo måste jobba så måste han ha bilen. Ekonomin är egentligen bara ett problem för min sambo som inte har pengarna så han blir ju självklart glad om jag betalar halva 

Ok. Vi är två vuxna med ett barn och jobb några mil bort som har just en bil och vi känner oss inte låsta. Vi kan dock ta buss till jobbet, även om det tar en halvtimme extra oer resa.

Mycket också av miljöskäl och att det kostar onödiga pengar i service, däck mm. Det går ju att hyra en bil för såna ovanligare fall du nämner med.

• Anonym (...)

Vi har en bil som min man betalt allt för och han som använder den mest. Jag använder den nästan aldrig och de få ånger jag gör det, så lägger jag pengar till bensin. Vi delar på kostnader för bilskatt mm, eftersom vi också använder den tillsammans på tex semester. Men resten av tiden används den av honom och han betalar all bensin då. 
    Var aldrig snack om att vi skulle dela på inköpet. 

• Anonym (N)
    Anonym (En bil?) skrev 2023-03-03 13:32:02 följande:
    Då har de större problem än ett bilköp.
    Givetvis , men det var inte TS fråga. 
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (Igen) skrev 2023-03-03 13:24:30 följande:

Man startar inte exakt samma tråd med exakt samma fråga, det spammar bara ett forum. 

Du kanske skulle bli moderator då?
  • Anonym (En bil?)
    Anonym (N) skrev 2023-03-03 13:39:46 följande:
    Givetvis , men det var inte TS fråga. 
    Du antog ju massa med.
  • Anonym (MR klister)
    Anonym (En bil?) skrev 2023-03-03 13:33:54 följande:

Ok. Vi är två vuxna med ett barn och jobb några mil bort som har just en bil och vi känner oss inte låsta. Vi kan dock ta buss till jobbet, även om det tar en halvtimme extra oer resa.

Mycket också av miljöskäl och att det kostar onödiga pengar i service, däck mm. Det går ju att hyra en bil för såna ovanligare fall du nämner med.

Jag är ensam med två bilar, men det har ju inget med saken att göra? 
Svar på tråden Betala för halva bilen?