Inlägg från: Anonym (Bilköpare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bilköpare)

Betala för halva bilen?

jag o min sambo kollar ny bil. eller egentligen är det mest han, jag har redan en bra bil. Han vill ha en ny bil o det kan jag förstå då det är mindre risk att de går sönder o håller mer. Han vill dock att vi delar på vad den kostar. Det är han som kommer använda den nästan hela tiden o pendla med till jobbet. det blir väl även den som vi kommer använda när båda ska någonstans men det sker inte så ofta. i början tyckte jag det lät rimligt, då vi båda kommer använda den på något sätt men han betydligt mer. Men sen började jag tänka att jag sjölv kommer nog vilja ha ny bil snart, jag har ju redan köpt en bil, va händer när jag vill ha en ny? Det är knappt jag som kommer använda den nya om vi köper ihop. min sambo verkade bli lite sur o hade nog hoppats att jag skulle betala halva. hur hade ni tänkt? Bör jag betala halva bara för att vi kommer ha den som familjebil de få gångerna vi ska iväg?

• Svar på tråden Betala för halva bilen?
  • Anonym (Bilköpare)
    Anonym (MR klister) skrev 2023-03-03 10:26:10 följande:

Håller med vad de ovanstående skriver. 
    Erbjud dig att betala halva mot att han betalar halva din när du byter 👍

Han säger han ska det med men då ska jag ha en liten o billig då med Tycker han. 
  • Anonym (Bilköpare)
    Anonym (MR klister) skrev 2023-03-03 10:29:17 följande:
    Ska han köpa en liten och billig och det inte är något du är intresserad av så tycker jag att han kan betala den själv så kan du köpa vilken du vill sen 

Anonym (MR klister) skrev 2023-03-03 10:26:10 följande:

Håller med vad de ovanstående skriver. 
    Erbjud dig att betala halva mot att han betalar halva din när du byter 👍

Han säger han ska det med men då ska jag ha en liten o billig då med Tycker han.
  • Anonym (Bilköpare)
    Ocdmänniska skrev 2023-03-03 11:47:35 följande:
    Ni är sambos och man vet aldrig hur framtiden kommer vara, tänk om du betalar halva och om några år gör ni slut och då får du aldrig en halv bil betald. I så fall får ni skriva nått slags kontrakt. Och som familje bil? Har ni barn? 

Om jag fattat det rätt så behövs inga papper för en bil kan ses som en gemensam investering om man kan bevisa att man har betalat båda men skulle vi separera så kan det ju bli problem  öndå..om han tex inte har pengarna att köpa ut mig eller liknande. 

ja vi har en liten bebi så är ju k behov av en familjebil iaf o min är inte det. Därför jag tänker lite om jag borde bidra. Samtidigt knaake jag själv vill ha en större bil inom kort 

• Anonym (Bilköpare)
    Jemp skrev 2023-03-03 12:23:00 följande:
    Är det bara du som betalat din bil eller är den gemensam? Är han med och betalar dina reskostnader till jobbet?
     nej jag har betalat den helt själv. Jag har inga resekostnader till jobbet så anvönder knappt bil 
  • Anonym (Bilköpare)
    Anonym (Väntar) skrev 2023-03-03 12:42:50 följande:

Hur liten bil har du och hur stor vill han ha.
    Har ni barn? Varför måste ni annars ha en familjebil.  El tänker ni snart skaffa barn ? Isåfall kanske det i längden blir du som har den nya stora bilen och han den lilla till jobbet, då kan det ju vara aktuellt att dela kostnad men se till att ha något skrivet . 

Annars skulle jag sägs att han köper och har du inte jätteliten bil så kam ni väl även använda den ibland när ni ska iväg tillsammans  
    Ska ni sen iväg på längre resor ta stora men dela på tex drivmedel. 

Jag har en väldigt liten bil. Det hade gått åka med ett barn i den men inte hela familjen. Vi har en bebis.  Han vill ha en kombi, men det ville han även ha innan barnet. Tanken är att jag skulle ta den stora de gånger jag skulle iväg, men det hade ju knappast blivit särskilt många gånger jag hade åkt sjölv. Så där tänker jag  väl lite att jag borde bidra, samtidigt funkar min bil till bara mig i barnet. 

innan barnet anvönder vi bara min bil och jag stod även för samtliga drivmedels kostnader och parkering, aldrig han. Så då var det alltid givet att min skulle användas. 

• Anonym (Bilköpare)
    Anonym (En bil?) skrev 2023-03-03 13:06:14 följande:
    Varför behöver ni två bilar? Kan du inte sälja din och sen köper ni en gemensam som funkar för er alla? Om ni sällan åher gemensamt o h du sällan använder din.

Bilar är dyra att bara ha stående. Förlustaffärer.
    Nä jag vill ha 2 bilar då man blir så fast när man bara har en, o som annan skrev, jag vill inte riskera att inte ha nån bil. Tex om jag vill åka iväg med barnet L hälsa på mina föräldrar o min sambo måste jobba så måste han ha bilen. Ekonomin är egentligen bara ett problem för min sambo som inte har pengarna så han blir ju självklart glad om jag betalar halva 
  • Anonym (Bilköpare)
    Anonym (X) skrev 2023-03-03 18:32:44 följande:

Om han ska bilpendlia så ska han ju ha en mindre, bränslesnål bil såklart och inte familjebilen. Ni får ju se till era respektive behov. Med bara ett barn behöver ni ju ingen särskilt stor bil alls.

På frågan om du ska betala eller inte så beror det ju helt på vad ni har för ekonomiskt upplägg, det är ju helt omöjligt att svara på. Skriv papper oavsett hur ni gör, ni är ju bara sambo och bil delas inte om ni skulle separera. 

Vi har helt delad ekonomi, delsr på privata kostnader men inget annat. Jag tänker att det är så många olika senarier, jag har redan en bil jag betalat, o om jag vill ha ny bil i framtiden kommer han ha pengar till att dela på den då? Eller kommer han behöva lån för det? samt att ska han pendla 9 mil om dagen slits den nya mycket om han har den. Dock kommer ju jag vara i behov av den om jag ska iväg med barnet för min lilla bil är inte säkert. Samtidigt har jag råd att köpa en egen stor bil, men han anser att det räcker med en familjebil. Så egebtligen skulle ju han kunna köpa en n liten pendla bil o jag familjebil men han vill liksom ha en stor som pendla bil?.
  • Anonym (Bilköpare)
    kusbölehelvete skrev 2023-03-04 12:06:53 följande:
    Din sambo kanske kan ta över din bil/köpa för det den är värd och du köper en stor familjebil.
    Är din bil bränslesnål och billiga att ha så är det väl en bra idé till pendlarbil, rätt dumt att använda en bil som eventuellt kostar mer i drivmedel som pendlarbil
    Jag är med inne i det nu. Att han hade kunnat köpa min bil så köper jag en större. dock så tror jag han mer vill ha en stor o ny fin bil? för det Kånns ganska onödigt att jag lägger 150 000 kr på något som jag bara kommer använda då och då men som kommer gå o slitas otroligt mycket på 
Svar på tråden Betala för halva bilen?