• Anonym (Bilköpare)

Betala för halva bilen?

jag o min sambo kollar ny bil. eller egentligen är det mest han, jag har redan en bra bil. Han vill ha en ny bil o det kan jag förstå då det är mindre risk att de går sönder o håller mer. Han vill dock att vi delar på vad den kostar. Det är han som kommer använda den nästan hela tiden o pendla med till jobbet. det blir väl även den som vi kommer använda när båda ska någonstans men det sker inte så ofta. i början tyckte jag det lät rimligt, då vi båda kommer använda den på något sätt men han betydligt mer. Men sen började jag tänka att jag sjölv kommer nog vilja ha ny bil snart, jag har ju redan köpt en bil, va händer när jag vill ha en ny? Det är knappt jag som kommer använda den nya om vi köper ihop. min sambo verkade bli lite sur o hade nog hoppats att jag skulle betala halva. hur hade ni tänkt? Bör jag betala halva bara för att vi kommer ha den som familjebil de få gångerna vi ska iväg?

• Svar på tråden Betala för halva bilen?
  • Ocdmänniska

Nej om du har en och det kommer bli hans bil varför ska du vara med att betala då?, speciellt när ni inte är gift utan sambos. Betalar han halva om du vill ha en ny bil då eller? 

• sextiotalist

Enkelt svar nej, om inte ni slår ihop bådas bilkostnader och delar har du betalt kontant för din bil, så får detta justeras)

• Anonym (MR klister)

Håller med vad de ovanstående skriver. 
    Erbjud dig att betala halva mot att han betalar halva din när du byter 👍

• Anonym (Bilköpare)
    Anonym (MR klister) skrev 2023-03-03 10:26:10 följande:

Han säger han ska det med men då ska jag ha en liten o billig då med Tycker han. 
  • Anonym (MR klister)
    Anonym (Bilköpare) skrev 2023-03-03 10:27:38 följande:
    Han säger han ska det med men då ska jag ha en liten o billig då med Tycker han. 
    Ska han köpa en liten och billig och det inte är något du är intresserad av så tycker jag att han kan betala den själv så kan du köpa vilken du vill sen 
  • Anonym (A)

Nej du ska inte betala halva. Han kanske inte håller sitt löfte. Får du vara med i bestämma modell och prisklass?
    Om ni har vars en bil så betala var för sig. Då bestämmer man själv vilken prisklass och modell.
    Använder ni sedan hans bil vid t ex en långresa då ersätt honom med för bensinen

• Anonym (v8)

Behöver man varsin bil är det rimligt att den ena bilen är större och fungerar som familjebil, och att den andra är liten och bränslesnål och används av den som pendlar långt.

• Anonym (Bilköpare)
    Anonym (MR klister) skrev 2023-03-03 10:29:17 följande:
    Ska han köpa en liten och billig och det inte är något du är intresserad av så tycker jag att han kan betala den själv så kan du köpa vilken du vill sen 

• Ocdmänniska
    Anonym (Bilköpare) skrev 2023-03-03 10:46:51 följande:

Ni är sambos och man vet aldrig hur framtiden kommer vara, tänk om du betalar halva och om några år gör ni slut och då får du aldrig en halv bil betald. I så fall får ni skriva nått slags kontrakt. Och som familje bil? Har ni barn? 
  • Anonym (Bilköpare)
    Ocdmänniska skrev 2023-03-03 11:47:35 följande:
    Ni är sambos och man vet aldrig hur framtiden kommer vara, tänk om du betalar halva och om några år gör ni slut och då får du aldrig en halv bil betald. I så fall får ni skriva nått slags kontrakt. Och som familje bil? Har ni barn? 

Om jag fattat det rätt så behövs inga papper för en bil kan ses som en gemensam investering om man kan bevisa att man har betalat båda men skulle vi separera så kan det ju bli problem  öndå..om han tex inte har pengarna att köpa ut mig eller liknande. 

ja vi har en liten bebi så är ju k behov av en familjebil iaf o min är inte det. Därför jag tänker lite om jag borde bidra. Samtidigt knaake jag själv vill ha en större bil inom kort 

Svar på tråden Betala för halva bilen?