• Anonym (Bilköpare)

Betala för halva bilen?

jag o min sambo kollar ny bil. eller egentligen är det mest han, jag har redan en bra bil. Han vill ha en ny bil o det kan jag förstå då det är mindre risk att de går sönder o håller mer. Han vill dock att vi delar på vad den kostar. Det är han som kommer använda den nästan hela tiden o pendla med till jobbet. det blir väl även den som vi kommer använda när båda ska någonstans men det sker inte så ofta. i början tyckte jag det lät rimligt, då vi båda kommer använda den på något sätt men han betydligt mer. Men sen började jag tänka att jag sjölv kommer nog vilja ha ny bil snart, jag har ju redan köpt en bil, va händer när jag vill ha en ny? Det är knappt jag som kommer använda den nya om vi köper ihop. min sambo verkade bli lite sur o hade nog hoppats att jag skulle betala halva. hur hade ni tänkt? Bör jag betala halva bara för att vi kommer ha den som familjebil de få gångerna vi ska iväg?

• Svar på tråden Betala för halva bilen?
  • Anonym (U)

Men HAHAHA, ni ska betala hälften var av båda bilar men du ska ha en billig liten och han ska ha en stor och dyr??
    Men då är det väl bättre att han som kör dagligen (eller?) har den lilla billiga så ni inte sliter på den dyra? Att den bara används när ni behöver ta den stora?

• Anonym (N)
    Anonym (En bil?) skrev 2023-03-03 14:09:25 följande:
    Du antog ju massa med.

Som gällde just bilen , som TS frågade om. Inte om deras relation. 

• Anonym (En bil?)
    Anonym (N) skrev 2023-03-03 14:47:03 följande:

Som gällde just bilen , som TS frågade om. Inte om deras relation. 

Mja, antagandet gällde relationen.
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (U) skrev 2023-03-03 14:24:53 följande:

Men HAHAHA, ni ska betala hälften var av båda bilar men du ska ha en billig liten och han ska ha en stor och dyr??
    Men då är det väl bättre att han som kör dagligen (eller?) har den lilla billiga så ni inte sliter på den dyra? Att den bara används när ni behöver ta den stora?

Han vill bara få bilen billigare själv, resten skiter han i.
  • Anonym (1234)
    NEJ!

Konstigt att du ens funderar på saken. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (En bil?) skrev 2023-03-03 13:33:54 följande:

Ok. Vi är två vuxna med ett barn och jobb några mil bort som har just en bil och vi känner oss inte låsta. Vi kan dock ta buss till jobbet, även om det tar en halvtimme extra oer resa.

Mycket också av miljöskäl och att det kostar onödiga pengar i service, däck mm. Det går ju att hyra en bil för såna ovanligare fall du nämner med.

Vi är två vuxna som jobbar på bostadsorten med varsin bil. Jag cyklar till jobbet, tar bilen när det spöregnar. Sambon åker för det mesta bil. 
    Om man vill ha varsin bil är det väl inte något fel med det? Jag har barn som bor 10 respektive 25 mil bort och vill själv bestämma när jag åker till dom utan att behöva fråga om jag kan ta bilen. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Bilköpare) skrev 2023-03-03 13:29:44 följande:
    Nä jag vill ha 2 bilar då man blir så fast när man bara har en, o som annan skrev, jag vill inte riskera att inte ha nån bil. Tex om jag vill åka iväg med barnet L hälsa på mina föräldrar o min sambo måste jobba så måste han ha bilen. Ekonomin är egentligen bara ett problem för min sambo som inte har pengarna så han blir ju självklart glad om jag betalar halva 

Om han ska bilpendlia så ska han ju ha en mindre, bränslesnål bil såklart och inte familjebilen. Ni får ju se till era respektive behov. Med bara ett barn behöver ni ju ingen särskilt stor bil alls.

På frågan om du ska betala eller inte så beror det ju helt på vad ni har för ekonomiskt upplägg, det är ju helt omöjligt att svara på. Skriv papper oavsett hur ni gör, ni är ju bara sambo och bil delas inte om ni skulle separera. 

• Anonym (Bilköpare)
    Anonym (X) skrev 2023-03-03 18:32:44 följande:

Om han ska bilpendlia så ska han ju ha en mindre, bränslesnål bil såklart och inte familjebilen. Ni får ju se till era respektive behov. Med bara ett barn behöver ni ju ingen särskilt stor bil alls.

På frågan om du ska betala eller inte så beror det ju helt på vad ni har för ekonomiskt upplägg, det är ju helt omöjligt att svara på. Skriv papper oavsett hur ni gör, ni är ju bara sambo och bil delas inte om ni skulle separera. 

Vi har helt delad ekonomi, delsr på privata kostnader men inget annat. Jag tänker att det är så många olika senarier, jag har redan en bil jag betalat, o om jag vill ha ny bil i framtiden kommer han ha pengar till att dela på den då? Eller kommer han behöva lån för det? samt att ska han pendla 9 mil om dagen slits den nya mycket om han har den. Dock kommer ju jag vara i behov av den om jag ska iväg med barnet för min lilla bil är inte säkert. Samtidigt har jag råd att köpa en egen stor bil, men han anser att det räcker med en familjebil. Så egebtligen skulle ju han kunna köpa en n liten pendla bil o jag familjebil men han vill liksom ha en stor som pendla bil?.
  • kusbölehelvete
    Din sambo kanske kan ta över din bil/köpa för det den är värd och du köper en stor familjebil.
    Är din bil bränslesnål och billiga att ha så är det väl en bra idé till pendlarbil, rätt dumt att använda en bil som eventuellt kostar mer i drivmedel som pendlarbil
  • Anonym (Bilköpare)
    kusbölehelvete skrev 2023-03-04 12:06:53 följande:
    Din sambo kanske kan ta över din bil/köpa för det den är värd och du köper en stor familjebil.
    Är din bil bränslesnål och billiga att ha så är det väl en bra idé till pendlarbil, rätt dumt att använda en bil som eventuellt kostar mer i drivmedel som pendlarbil
    Jag är med inne i det nu. Att han hade kunnat köpa min bil så köper jag en större. dock så tror jag han mer vill ha en stor o ny fin bil? för det Kånns ganska onödigt att jag lägger 150 000 kr på något som jag bara kommer använda då och då men som kommer gå o slitas otroligt mycket på 
  • Anonym (N)
    Anonym (En bil?) skrev 2023-03-03 15:00:09 följande:
    Mja, antagandet gällde relationen.
    Nej , det gällde varför TS inte ska betala halva bilen.
  • kusbölehelvete
    Anonym (Bilköpare) skrev 2023-03-04 12:08:54 följande:
    Jag är med inne i det nu. Att han hade kunnat köpa min bil så köper jag en större. dock så tror jag han mer vill ha en stor o ny fin bil? för det Kånns ganska onödigt att jag lägger 150 000 kr på något som jag bara kommer använda då och då men som kommer gå o slitas otroligt mycket på 
    Du ska inte lägga 150 000 på en bil till honom.
    Han får köpa sin bil och du köper din, sen om båda väljer en stor bil så får det ju vara så.
  • Ester69
    Anonym (Bilköpare) skrev 2023-03-04 11:55:59 följande:
    Vi har helt delad ekonomi, delsr på privata kostnader men inget annat. Jag tänker att det är så många olika senarier, jag har redan en bil jag betalat, o om jag vill ha ny bil i framtiden kommer han ha pengar till att dela på den då? Eller kommer han behöva lån för det? samt att ska han pendla 9 mil om dagen slits den nya mycket om han har den. Dock kommer ju jag vara i behov av den om jag ska iväg med barnet för min lilla bil är inte säkert. Samtidigt har jag råd att köpa en egen stor bil, men han anser att det räcker med en familjebil. Så egebtligen skulle ju han kunna köpa en n liten pendla bil o jag familjebil men han vill liksom ha en stor som pendla bil?.
    Vi har också delad ekonomi. Och därför köper vi den bil vi själva vill ha o h anser oss ha råd med. Skulle aldrig tvinga min sambo betala för en bil åt mig. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Bilköpare) skrev 2023-03-04 12:08:54 följande:
    Så han ska pendla 9 mil varje dag med en 300.000 kronors bil? Nu har jag ju ingen aning om hur stark ekonomi ni har, men den kommer ju rasa jättefort i värde om han ska pendla 9 mil varje dag.

När jag bilpendlade så hade jag bara 3.8 mil till jobbet och vi hade då två Volvo kombi (vi bodde lite off, man behövde bil för att handla mat, och vi har tre barn som då var ganska små). 

För oss var det självklart att bilpendla med den äldsta ?sämsta? bilen som gått längst och att barnen alltid åkte i den nyare mer säkra bilen.
  • Anonym (MR klister)
    Anonym (X) skrev 2023-03-05 09:58:09 följande:
    Så han ska pendla 9 mil varje dag med en 300.000 kronors bil? Nu har jag ju ingen aning om hur stark ekonomi ni har, men den kommer ju rasa jättefort i värde om han ska pendla 9 mil varje dag.

När jag bilpendlade så hade jag bara 3.8 mil till jobbet och vi hade då två Volvo kombi (vi bodde lite off, man behövde bil för att handla mat, och vi har tre barn som då var ganska små). 

För oss var det självklart att bilpendla med den äldsta ?sämsta? bilen som gått längst och att barnen alltid åkte i den nyare mer säkra bilen.
    Tänk om barnen ska åka med den som pendlar då? 
  • Anonym (X)
    Anonym (MR klister) skrev 2023-03-05 10:06:10 följande:
    Tänk om barnen ska åka med den som pendlar då? 
    Du menar att barnen också pendlar? Det är ju en helt annan situation än som jag uppfattar TS. Hon har skrivit att dom har ett barn som är litet. 

Men om en familj pendlar med barn som också pendlar så tycker jag barnen ska pendla med den bästa bilen (om dom inte åker skolbuss). Men det är ju som sagt en helt annan situation.

Sen har kanske TS och hennes sambo starkare ekonomi än vi har, eller i vart fall andra prioriteringar. Våra bilar har varit i prisklass 100.000-150.000 och vi har valt att lägga våra pengar på hus, fritidshus och resor.
  • Anonym (Väntar)
    "Dock kommer ju jag vara i behov av den om jag ska iväg med barnet för min lilla bil är inte säkert"

Då ska du inte använda den. Om du inte vill köra barnet i bilen varför ska du köra runt i barnets mamma. Tänk om det händer något med dig..... 

• Anonym (Pendlare)

Ska han pendla 9 mil om dagen ( tur o retur ?) o ni behöver två bilar för att du inte ska bli låst hemma om han jobbar…så visst behöver ni kanske en större bil då.... men en större bil drar mer  o kostar mer att köra därför ska du ha den större bilen hemma och han använda den mindre mer bensinsnåla ( diesel/el) bilen 

• Anonym (Pendlare)

Tillägg… med tanke på vad du skriver om hans ekonomi så är det ännu större skäl till att du har  den större familjebilen  och han en liten billigare bil ..eller har han tänkt att du dels ska betala 50% av den stora dyra bil han vill ha och hälften av driftskostnaderna för bilen? … ett upplägg som ju vore heeelt snett om han använder bilen 90% av tiden ska han betala 90% av alla kostnader för bilen

Svar på tråden Betala för halva bilen?