• Anonym (X)

Betala för halva bilen?

Anonym (Bilköpare) skrev 2023-03-03 13:29:44 följande:
    Nä jag vill ha 2 bilar då man blir så fast när man bara har en, o som annan skrev, jag vill inte riskera att inte ha nån bil. Tex om jag vill åka iväg med barnet L hälsa på mina föräldrar o min sambo måste jobba så måste han ha bilen. Ekonomin är egentligen bara ett problem för min sambo som inte har pengarna så han blir ju självklart glad om jag betalar halva 

Om han ska bilpendlia så ska han ju ha en mindre, bränslesnål bil såklart och inte familjebilen. Ni får ju se till era respektive behov. Med bara ett barn behöver ni ju ingen särskilt stor bil alls.

På frågan om du ska betala eller inte så beror det ju helt på vad ni har för ekonomiskt upplägg, det är ju helt omöjligt att svara på. Skriv papper oavsett hur ni gör, ni är ju bara sambo och bil delas inte om ni skulle separera. 

• Anonym (X)
    Anonym (Bilköpare) skrev 2023-03-04 12:08:54 följande:
    Jag är med inne i det nu. Att han hade kunnat köpa min bil så köper jag en större. dock så tror jag han mer vill ha en stor o ny fin bil? för det Kånns ganska onödigt att jag lägger 150 000 kr på något som jag bara kommer använda då och då men som kommer gå o slitas otroligt mycket på 
    Så han ska pendla 9 mil varje dag med en 300.000 kronors bil? Nu har jag ju ingen aning om hur stark ekonomi ni har, men den kommer ju rasa jättefort i värde om han ska pendla 9 mil varje dag.

När jag bilpendlade så hade jag bara 3.8 mil till jobbet och vi hade då två Volvo kombi (vi bodde lite off, man behövde bil för att handla mat, och vi har tre barn som då var ganska små). 

För oss var det självklart att bilpendla med den äldsta ?sämsta? bilen som gått längst och att barnen alltid åkte i den nyare mer säkra bilen.
  • Anonym (X)
    Anonym (MR klister) skrev 2023-03-05 10:06:10 följande:
    Tänk om barnen ska åka med den som pendlar då? 
    Du menar att barnen också pendlar? Det är ju en helt annan situation än som jag uppfattar TS. Hon har skrivit att dom har ett barn som är litet. 

Men om en familj pendlar med barn som också pendlar så tycker jag barnen ska pendla med den bästa bilen (om dom inte åker skolbuss). Men det är ju som sagt en helt annan situation.

Sen har kanske TS och hennes sambo starkare ekonomi än vi har, eller i vart fall andra prioriteringar. Våra bilar har varit i prisklass 100.000-150.000 och vi har valt att lägga våra pengar på hus, fritidshus och resor.
Svar på tråden Betala för halva bilen?