• Anonym (Undrar)

Får en 13-åring välja själv var/hur hon vill bo?

Om ett barn bor 6 dagar varannan vecka ho sin pappa, men egentligen vill ha det helt jämt mellan båda sina föräldrar, vad gäller?

Barnet har större rum hos pappan, och båda bor nära skola osv. Det funkar alltså bra med sex dagar, men mamman motsäger sig 7 dagar med argumentet att "det finns ett avtal" - gammalt, som skrevs innan barnet var 12 år. (och som bara ger pappan 6 dagar eftersom mamman vägrade 7...)

Så vad gäller? Borde 13-åringens önskan respekteras? Hur borde mamman tänka här?

• Svar på tråden Får en 13-åring välja själv var/hur hon vill bo?
  • olof 45
    Anonym (L) skrev 2023-03-03 11:42:26 följande:
    Exakt. Finns det en dom på hur tiden ska fördelas så kan det bli poliseskort. Tills man är 18.
    Inte i praktiken
  • Fliselisan
    Anonym (L) skrev 2023-03-03 11:42:26 följande:
    Exakt. Finns det en dom på hur tiden ska fördelas så kan det bli poliseskort. Tills man är 18.

Så är det inte. När barnet är större lyssnar man på vart barnet vill bo. En så kallad dom är inte för evigt. 

I detta fall så bör pappan vända sig till familjerätten och skriva ett nytt avtal där dotterns intresse tydligt framgår. 

• Anonym (B)
    Fliselisan skrev 2023-03-04 10:50:08 följande:

Så är det inte. När barnet är större lyssnar man på vart barnet vill bo. En så kallad dom är inte för evigt. 

I detta fall så bör pappan vända sig till familjerätten och skriva ett nytt avtal där dotterns intresse tydligt framgår. 

Barnets önskan tas så klart i beaktande men tingsrättens dom står fast tills ny dom kommit. Självklart ska man lyssna på barnen, men de BESTÄMMER inte, deras önskemål ska beaktas.
  • Anonym (...)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-03-02 08:46:43 följande:
    Dottern är livrädd för detta scenario. Det har hänt en gång, och det slutade med att mamman kom hem till pappan och slog honom i ansiktet. Väldigt traumatiskt för barnet!
    Och vad skedde när detta polisanmäldes? 
  • Anonym (...)
    Anonym (B) skrev 2023-03-04 12:03:41 följande:
    Barnets önskan tas så klart i beaktande men tingsrättens dom står fast tills ny dom kommit. Självklart ska man lyssna på barnen, men de BESTÄMMER inte, deras önskemål ska beaktas.
    Både och. Som sagt, ingen kan direkt tvinga en tonåring. 
  • Anonym (...)
    Anonym (B) skrev 2023-03-02 18:42:04 följande:
    Man kan begära verkställighet av tingsrättsdom och jo- då kan barnen bli hämtade av polis. Tänker du att en 11-åring kan bli polishandräckt men inte em 12-åring?
    I princip. 
    Men så här står det: 
    Efter vårdnadsreformen 2006 har bestämmelsen fått en annan utformning. Nu står kortfattat att om barnet har nått en sådan ålder och mognad att dess vilja bör beaktas, får verkställighet inte ske mot barnets vilja utom då rätten finner det nödvändigt av hänsyn till barnets bästa.

Så om det inte är något fel där någon över 12 år vill stanna, så sker ingen hämtning. 
  • Anonym (B)
    Anonym (...) skrev 2023-03-04 13:56:18 följande:
    I princip. 
    Men så här står det: 
    Efter vårdnadsreformen 2006 har bestämmelsen fått en annan utformning. Nu står kortfattat att om barnet har nått en sådan ålder och mognad att dess vilja bör beaktas, får verkställighet inte ske mot barnets vilja utom då rätten finner det nödvändigt av hänsyn till barnets bästa.

Så om det inte är något fel där någon över 12 år vill stanna, så sker ingen hämtning. 
    Absolut,  men jag hakar mest upp mig på att man pratar om 12-åringar som att det är något sorts magisk gräns. Det står ingenstans kring någon ålder. Det finns mogna 9-åringar och omogna 14-åringar. Och det finns barn som hellre väljer att bo hos den ena föräldern för att det är mindre regler och mer frihet, vilket kanske inte är barnets bästa.
  • Anonym (I)

Är det så att 6 dagar ger underhåll men inte 7?

• Anonvm
    Anonym (I) skrev 2023-03-04 16:48:04 följande:

Är det så att 6 dagar ger underhåll men inte 7?

Nej, det var min första tanke också.

Förhållandet 5-8 gör att det slår över i FKs räknesnurra och inte längre ses som ett växelvist boende.
  • Anonvm
    Anonvm skrev 2023-03-05 09:29:50 följande:
    Nej, det var min första tanke också.

Förhållandet 5-8 gör att det slår över i FKs räknesnurra och inte längre ses som ett växelvist boende.
    Halkade på fel tangent, 5-9 skall det vara.

Bor barnet 6 dagar hos ena och 8 dagar hos andra så anses det av FK ha ett växelvist boende och då betalas inte underhållsstöd ut.

Men är det 5 dagar hos ena och 9 dagar hos andra så anses baren bo stadigvarande hos den förälder som har 9 dagar och hela karusellen med underhåll kommer igång.
  • Inteutanproblem

Driv det till tingsrätten och få på pränt att dottern får bestämma själv. Kan faktiskt innebära en slags frihet för henne, att veta att lagen säger att hon är fri att välja. 

Min mor tog det till tingsrätten då min pappa hade någon fix idé om att alla syskon alltid skulle vara samlade, och att 2 veckors schemat alltid skulle gälla. Trots att vi hade blivit mycket äldre än när det avtalet skrevs. Jag ville vara mer hos mamma, och särskilt under vardagarna då jag isf slapp 1 timmes skolbuss på morgon och eftermiddag. Min bror ville vara mer hos pappa. Lillasyster ville fortsätta som vanligt. Domaren mer eller mindre sa till min far att det är orimligt att bestämma så, över huvudet, på en trettonåring- och att hänsyn skall också tas till min brors önskan (som då vart 11). I domen så står det att jag var helt fri att bestämma helt själv hur jag ville bo. Det var en otrolig lättnad faktiskt, då jag mått dåligt länge över boendesituationen. 

• Anonym (Undrar)
    Anonym (...) skrev 2023-03-04 13:52:08 följande:
    Och vad skedde när detta polisanmäldes? 
    Det polisanmäldes inte... 
  • Anonym (vv)

jag har en 17, snart 18 årig dotter och en 11 årig son där vi har som utgångsläge varannan vecka. sonen åker varannan vecka men dottern vill helst vara hos mig pga eget rum här, närmare skola, vänner och jobb. jag låter henne oftast få stanna men ibland "tvingar" jag henne åka till sin pappa. Hon har det absolut inte dåligt hos hennes pappa, hon tycker bara det är mer bekvämt och hemma hos mig. Jag vill inte att deras relation ska bli eftersatt vilket är anledningen till min bestämdhet i att hon ibland ska åka. 

Svar på tråden Får en 13-åring välja själv var/hur hon vill bo?