• Anonym (B)

Får en 13-åring välja själv var/hur hon vill bo?

Inga barn har rätt att välja själv egentligen. Ett skriftligt avtal gäller tills barnet är 18, ett nytt skrivs eller att föräldrarna kommer överens om annat. 

• Anonym (B)
    olof 45 skrev 2023-03-01 14:12:43 följande:
    Det brukar anses att barn får välja själva efter 12 års ålder. Efter det kan man bryta mot skriftliga avtal utan att det blir några som helst konsekvenser. 
    Det är tyvärr en vanlig missuppfattning. Familjerätt och tingsrätt tar mer hänsyn till barnens önskan ju äldre de blir men de har ingen rätt att bestämma förrän de är myndiga.
    Så klart kan man bryta mot överenskommelser, då får man gå till domstol om man inte kommer överens. 
  • Anonym (B)
    olof 45 skrev 2023-03-01 16:34:04 följande:
    Har erfarenhet. Ingen familjerätt eller ens polisen kommer göra ett skvatt om barnet är över 12 och uttrycker sin önskan.

Avtalet är luft värt när barnen är så gamla. Vilket jag tycker är rätt-
    Det var tråkigt att du har en sån erfarenhet.  Då hoppas jag att familjerätten i din kommun får hjälp att se över hur lagen ser ut så att de vet hur de ska göra sina bedömningar. 
    Avtal är inte juridiskt bindande   det har du rätt i. 
  • Anonym (B)
    olof 45 skrev 2023-03-02 12:31:16 följande:
    Men jag vet ju något om detta!
    Uppenbarligen inte eftersom det inte stämmer det du skrev  
  • Anonym (B)
    olof 45 skrev 2023-03-02 16:22:22 följande:
    Läs då igen vad jag skrev.

Vistt kan det finnas domar som säger att umgänget ska se ut på ett visst sätt. men om barnet ändå åker till sin pappa, skulle polis ge handräckning och hämta hem henne. Svar nej. Alltså blir avtal tandlöst efter 12 års ålder. 
    Man kan begära verkställighet av tingsrättsdom och jo- då kan barnen bli hämtade av polis. Tänker du att en 11-åring kan bli polishandräckt men inte em 12-åring?
  • Anonym (B)
    Fliselisan skrev 2023-03-04 10:50:08 följande:

Så är det inte. När barnet är större lyssnar man på vart barnet vill bo. En så kallad dom är inte för evigt. 

I detta fall så bör pappan vända sig till familjerätten och skriva ett nytt avtal där dotterns intresse tydligt framgår. 

Barnets önskan tas så klart i beaktande men tingsrättens dom står fast tills ny dom kommit. Självklart ska man lyssna på barnen, men de BESTÄMMER inte, deras önskemål ska beaktas.
  • Anonym (B)
    Anonym (...) skrev 2023-03-04 13:56:18 följande:
    I princip. 
    Men så här står det: 
    Efter vårdnadsreformen 2006 har bestämmelsen fått en annan utformning. Nu står kortfattat att om barnet har nått en sådan ålder och mognad att dess vilja bör beaktas, får verkställighet inte ske mot barnets vilja utom då rätten finner det nödvändigt av hänsyn till barnets bästa.

Så om det inte är något fel där någon över 12 år vill stanna, så sker ingen hämtning. 
    Absolut,  men jag hakar mest upp mig på att man pratar om 12-åringar som att det är något sorts magisk gräns. Det står ingenstans kring någon ålder. Det finns mogna 9-åringar och omogna 14-åringar. Och det finns barn som hellre väljer att bo hos den ena föräldern för att det är mindre regler och mer frihet, vilket kanske inte är barnets bästa.
Svar på tråden Får en 13-åring välja själv var/hur hon vill bo?