• Anonym (Undrar)

Får en 13-åring välja själv var/hur hon vill bo?

Om ett barn bor 6 dagar varannan vecka ho sin pappa, men egentligen vill ha det helt jämt mellan båda sina föräldrar, vad gäller?

Barnet har större rum hos pappan, och båda bor nära skola osv. Det funkar alltså bra med sex dagar, men mamman motsäger sig 7 dagar med argumentet att "det finns ett avtal" - gammalt, som skrevs innan barnet var 12 år. (och som bara ger pappan 6 dagar eftersom mamman vägrade 7...)

Så vad gäller? Borde 13-åringens önskan respekteras? Hur borde mamman tänka här?

• Svar på tråden Får en 13-åring välja själv var/hur hon vill bo?
  • Tukt

Det verkar ju varken vara de faktiska förutsättningarna eller barnets vilja som är problemet. En dag extra borde och fiftyfifty borde inte vara något problem. Alltså är det något annat i botten. Vilket betyder att inga rimliga argument utöver det som låg till grund för avtalet är det som gäller för mamman.
    Så antigen ta strid, med tingsrättens hjälp, eller försöka jobba med det där andra.

• Anonym

Drivs målet till tingsrätten så görs inget skriftligt umgängesschema när barnet är runt 12-årsåldern och äldre. 

• Anonym (HH)

Får en känsla av att barnet egentligen vill bo mer än så hos pappan men vågar inte säga det. Sorgligt. 

• Anonym (Undrar)
    Tukt skrev 2023-03-01 17:57:37 följande:

Det verkar ju varken vara de faktiska förutsättningarna eller barnets vilja som är problemet. En dag extra borde och fiftyfifty borde inte vara något problem. Alltså är det något annat i botten. Vilket betyder att inga rimliga argument utöver det som låg till grund för avtalet är det som gäller för mamman.
    Så antigen ta strid, med tingsrättens hjälp, eller försöka jobba med det där andra.

Mamman hatar pappan och använder barnen som vapen. Classic story 
  • Anonym (...)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-03-02 07:21:38 följande:
    Det är ju nästan 50/50 så jag ser inget jättestort problem i detta, egentligen.
    Föräldrar som "hatar" (starkt ord) varann brukar knappast nöja sig med att barnet är borta hos den andra föräldern nästan halva tiden.

Men ja, ett så gammalt barn får mer och mer att säga till om. 13-åringen får börja tjata och "hacka hål i huvudet" på den förälder som behöver inse att tiden går och barnet inte är så litet längre och får bestämma själv.

Jag har bonusbarn som vägrade bo hos sin mamma, hen var då 14 år gammal. Det var redan på väg till rätten i alla fall, mest för att det fanns yngre barn också, men domaren sa direkt att 14-åringen inte ens behövde stå med i det avtal som sedan bestämdes, eftersom hen var så gammal. Hen slutade bo hos sin mamma helt och hon kunde inte tvinga så klart. 
    Det var givetvis en rätt stor sak eftersom hen inte ville vara där över huvud taget. I TS handlar det om ett par dagar per månad som behöver justeras. 
  • sextiotalist
    Anonym (B) skrev 2023-03-01 16:26:48 följande:
    Det är tyvärr en vanlig missuppfattning. Familjerätt och tingsrätt tar mer hänsyn till barnens önskan ju äldre de blir men de har ingen rätt att bestämma förrän de är myndiga.
    Så klart kan man bryta mot överenskommelser, då får man gå till domstol om man inte kommer överens. 
    En 16-åring kan göra en egen flyttanmälan. Så efter barnet är 16 år så kan barnet, även juridiskt, välja var barnet vill bo. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-03-02 07:21:38 följande:
    Men vad skulle hända om barnet stannade en extra dag hos pappan per vecka?

Mamman lär bli sur men det är hon ändå 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (?) skrev 2023-03-02 07:58:37 följande:
    Men vad skulle hända om barnet stannade en extra dag hos pappan per vecka?

Mamman lär bli sur men det är hon ändå 
    Dottern är livrädd för detta scenario. Det har hänt en gång, och det slutade med att mamman kom hem till pappan och slog honom i ansiktet. Väldigt traumatiskt för barnet!
  • Anonym (?)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-03-02 08:46:43 följande:
    Dottern är livrädd för detta scenario. Det har hänt en gång, och det slutade med att mamman kom hem till pappan och slog honom i ansiktet. Väldigt traumatiskt för barnet!
    Hur gick polisutredningen efter misshandeln? Vad blev straffet för mamman?

Ja, dotterns vilja bör respekteras men är inte pappan beredd att ta den strid och de konflikter som kan uppstå finns inte mycket att göra. Mamman lär inte ända på sig bara för att någon visar en HD dom som säger att en 13-åring får välja.
  • Anonym (H)

När jag var 16 fick jag skriva på ett papper att jag ville bo hos mamma. På mammas intiativ . 
    Gav extremt mycket ångest då jag fick dåligt samvete gentemot pappa som blev ledsen. Hemskt hela situationen. Hade varit bättre om jag ej fått välja

Svar på tråden Får en 13-åring välja själv var/hur hon vill bo?