• Anonym (Undrar)

Får en 13-åring välja själv var/hur hon vill bo?

Om ett barn bor 6 dagar varannan vecka ho sin pappa, men egentligen vill ha det helt jämt mellan båda sina föräldrar, vad gäller?

Barnet har större rum hos pappan, och båda bor nära skola osv. Det funkar alltså bra med sex dagar, men mamman motsäger sig 7 dagar med argumentet att "det finns ett avtal" - gammalt, som skrevs innan barnet var 12 år. (och som bara ger pappan 6 dagar eftersom mamman vägrade 7...)

Så vad gäller? Borde 13-åringens önskan respekteras? Hur borde mamman tänka här?

• Svar på tråden Får en 13-åring välja själv var/hur hon vill bo?
  • Anonym (L)
    olof 45 skrev 2023-03-01 16:34:04 följande:
    Har erfarenhet. Ingen familjerätt eller ens polisen kommer göra ett skvatt om barnet är över 12 och uttrycker sin önskan.

Avtalet är luft värt när barnen är så gamla. Vilket jag tycker är rätt-
    Har en kompis som just nu ligger i vårdnadstvist och det där är ren bullshit. Sluta skriv saker du inte vet något om!
  • olof 45
    Anonym (L) skrev 2023-03-02 10:58:45 följande:
    Har en kompis som just nu ligger i vårdnadstvist och det där är ren bullshit. Sluta skriv saker du inte vet något om!
    Men jag vet ju något om detta!
  • Anonym (B)
    olof 45 skrev 2023-03-02 12:31:16 följande:
    Uppenbarligen inte eftersom det inte stämmer det du skrev  
  • Anonym (L)
    olof 45 skrev 2023-03-02 12:31:16 följande:
    Men tydligen inte?! Jag har även vänner som är nämndemän i tingsrätten och ofta sitter i s k tvistemål och det är inte som du påstår. Man tar HÄNSYN till barnets vilja men man får absolut inte välja själv. Förrän man är 18. 
  • olof 45
    Anonym (L) skrev 2023-03-02 16:14:01 följande:
    Men tydligen inte?! Jag har även vänner som är nämndemän i tingsrätten och ofta sitter i s k tvistemål och det är inte som du påstår. Man tar HÄNSYN till barnets vilja men man får absolut inte välja själv. Förrän man är 18. 
    Läs då igen vad jag skrev.

Vistt kan det finnas domar som säger att umgänget ska se ut på ett visst sätt. men om barnet ändå åker till sin pappa, skulle polis ge handräckning och hämta hem henne. Svar nej. Alltså blir avtal tandlöst efter 12 års ålder. 
  • Anonym (?)
    olof 45 skrev 2023-03-02 16:22:22 följande:

Vistt kan det finnas domar som säger att umgänget ska se ut på ett visst sätt. men om barnet ändå åker till sin pappa, skulle polis ge handräckning och hämta hem henne. Svar nej. Alltså blir avtal tandlöst efter 12 års ålder. 
    En halvsanning.

Om hemmiljön hos förälderna är direkt olämplig, skolgång omölligörs mm kan det bli tal om polishämtning.

Men om en vettig 13-åring vill, i strid mot ett umgängesavtal, bo hemma hos en fullt fungerande föräldrer där skolgång och altt annat funkar så har jag aldrig hört talas om verkställighet av polis. Det brukar dra ut på tiden, en ny umgängestvist starta och till sist nytt schema

• Fliselisan

Saken blir väl den att om en förälder bara vill ha ett barn ett visst antal dagar så kan ingen tvinga denne till mer, även om barnet vill det. Tyvärr. Finns ju föräldrar som har barnet varannan helg och inte vill ha mer, oavsett vad barnet tycker.

• Fliselisan

Inser nu att jag läste inlägget för snabbt! Om dottern vill bo hos dig 7 dagar så kan inget hindra det. Ring familjerätten och fråga. Motsätter sig mamman det får hon vända sig till tingsrätten för en dom i frågan, och kommer allra troligast mest förlora själv på det. 

• Anonym (B)
    olof 45 skrev 2023-03-02 16:22:22 följande:

Man kan begära verkställighet av tingsrättsdom och jo- då kan barnen bli hämtade av polis. Tänker du att en 11-åring kan bli polishandräckt men inte em 12-åring?
  • Anonym (L)
    Anonym (B) skrev 2023-03-02 18:42:04 följande:
    Man kan begära verkställighet av tingsrättsdom och jo- då kan barnen bli hämtade av polis. Tänker du att en 11-åring kan bli polishandräckt men inte em 12-åring?
    Exakt. Finns det en dom på hur tiden ska fördelas så kan det bli poliseskort. Tills man är 18.
Svar på tråden Får en 13-åring välja själv var/hur hon vill bo?