• Anonym5890

Orosanmälan från fsk

Hej,
    har ni någon gång blivit orosanmälda av fsk bara för att pedagogerna inte klickat med er/tycker ni varit jobbiga?

• Svar på tråden Orosanmälan från fsk
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Nej) skrev 2023-02-27 12:19:10 följande:
    De förlitar sig på professionalism, kunskap och yrkeserfarenhet för att se vad som är vad. De är ju trots allt vana att se igenom sådant, ställa rätt slags frågor (utan att vara ledande), logiken i berättelserna kanske inte håller ihop osv, man kan till och med behöva ta in barnpsykolog i känsligare fall. Arbetar man med barn är man ofta bra på att genomskåda sådana saker men fsk har varken utrymme eller ens tillåtelse att fråga ut barn kring vad de är utsatta för i hemmet på det sätt som behövs, men självklart sväljer de inte vad som helst med hull och hår heller. Det är bara deras skyldighet att lämna tveksamma fall till soc för utredning.
    Vet inte om du försöker vara ironisk, eller om du verkligen menar det du skriver. 
    Professionalism, kunskap och yrkeserfarenhet. Det är väl precis de faktorer som socialtjänsten allt som oftast anses sakna totalt. Likaså får de ju ständigt kritik för att de ställer just ledande frågor och påståenden till barnen. "Berätta nu hur mamma slår dig...", eller "Visst är det så att mamma slår dig?" "Du berättade tidigare att mamma slår dig. Vill du beskriva hur?" Ja, hur blir svaren då egentligen? Inte mycket till insyn i deras utredningar inte. 
  • Anonym5890

Sjukt läskigt! Det är väl klart då att barn skulle hitta på hur mycket som helst? man kan säga vad som helst till vår son och han kan bara hålla med och tom hitta på massa saker På följdfrågor och gör en ledsen min ?för att man ska tycka synd om honom? sen byter han samtalsämne och tycker det är inte kul längre.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym5890 skrev 2023-02-27 13:52:44 följande:

Sjukt läskigt! Det är väl klart då att barn skulle hitta på hur mycket som helst? man kan säga vad som helst till vår son och han kan bara hålla med och tom hitta på massa saker På följdfrågor och gör en ledsen min ?för att man ska tycka synd om honom? sen byter han samtalsämne och tycker det är inte kul längre.

Jag kan bara hålla med. Ett besviket barn som är lite pist på mamma för att hon inte köper en glass eller godis mitt i vecken, kan lätta göra mamma dum och dumma mamma som går emellan ett bråk i sandlådan kan lätt omvandlas till att mamma slår och sitter då barnet och häver ur sig det till fsk-personal som anser att de har anmälningsplikt, sedan soc och polis som river upp både himmel och helvete. Har garanterat förekommit att barn blivit tvångsplacerade efter sådana incidenter. 

Lägg sedan till en eller flera engagerade socialsekreterare med barnens bästa för ögonen så kan det sluta precis hur som helst. Läskigt är ordet. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-02-27 13:08:10 följande:
    Vet inte om du försöker vara ironisk, eller om du verkligen menar det du skriver. 
    Professionalism, kunskap och yrkeserfarenhet. Det är väl precis de faktorer som socialtjänsten allt som oftast anses sakna totalt. Likaså får de ju ständigt kritik för att de ställer just ledande frågor och påståenden till barnen. "Berätta nu hur mamma slår dig...", eller "Visst är det så att mamma slår dig?" "Du berättade tidigare att mamma slår dig. Vill du beskriva hur?" Ja, hur blir svaren då egentligen? Inte mycket till insyn i deras utredningar inte. 
    Jag är inte ett dugg ironisk. Sedan är det tyvärr som du säger att det finns många socialarbetare som gör precis så också, men man ska komma ihåg att barnen har rätt till en stödperson och man får hoppas att denne också säger ifrån om de märker att frågorna blir ledande.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Nej) skrev 2023-02-27 14:57:47 följande:
    Jag är inte ett dugg ironisk. Sedan är det tyvärr som du säger att det finns många socialarbetare som gör precis så också, men man ska komma ihåg att barnen har rätt till en stödperson och man får hoppas att denne också säger ifrån om de märker att frågorna blir ledande.
    Det kan man ju hoppa/vårdnadshavare, utan en person som socialtjänsten utser och blir avlönad av socialtjänsten. Oberoende?
  • Anonym (S-G)

Du låter paranoid.
    Tror du ofta att personer är emot dig?

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (S-G) skrev 2023-02-27 16:30:07 följande:

Du låter paranoid.
    Tror du ofta att personer är emot dig?

Vem? Jag?

Det stämmer ju att det är socialen som utser tillfällig vårdnadshavare i de situationerna. Varför får inte föräldrarna utse? Klart man kan ifrågasätta om den person som socialen utser är oberoende. På vilka grunder utses den tillfälliga vårdnadshavaren och på vilka grunder? Det är höjt i dunkel. 
  • Anonym (S-G)
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-02-27 16:59:51 följande:
    Vem? Jag?

Det stämmer ju att det är socialen som utser tillfällig vårdnadshavare i de situationerna. Varför får inte föräldrarna utse? Klart man kan ifrågasätta om den person som socialen utser är oberoende. På vilka grunder utses den tillfälliga vårdnadshavaren och på vilka grunder? Det är höjt i dunkel. 
    TS såklart.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-02-27 15:38:20 följande:
    Det kan man ju hoppa/vårdnadshavare, utan en person som socialtjänsten utser och blir avlönad av socialtjänsten. Oberoende?
    Nej det är inte soc som utser personen och det ska så klart inte vara vh om det är någon av dem som är under utredning. Det kan väl vara en moster t ex, eller annan närstående, kanske en vän till familjen som barnet är trygg med. Det är iaf ingen som soc väljer utan en som barnet ska känna sig trygg med.
  • Anonym5890

förstår inte vad ni menar med utser personen

Anonym (Nej) skrev 2023-02-27 20:44:03 följande:
    Nej det är inte soc som utser personen och det ska så klart inte vara vh om det är någon av dem som är under utredning. Det kan väl vara en moster t ex, eller annan närstående, kanske en vän till familjen som barnet är trygg med. Det är iaf ingen som soc väljer utan en som barnet ska känna sig trygg med.
    Utser personen till vadå förstår inte? 
Svar på tråden Orosanmälan från fsk