• Andromeda326

Bf november

Hej! :)

Skapar en tråd för oss med bf i november.

Själv bor jag i göteborg och jag har precis plussat, går detta vägen får vårat 2019-barn ett syskon i november. Mitt bf är 6/11.

Ser fram emot att få dela denna tid med er! Hjärta

• Svar på tråden Bf november
  • Maymom
    Anonym (Elsy) skrev 2023-04-11 20:48:14 följande:

Beklagar verkligen phozie ❤️

Jag är 38 och har inte heller bokat tid för nipt. Har inte ens fått tid för kub. Träffar först bm om en vecka när det redan har gått 11 veckor.  Men det borde de väl hinna boka in?

Har också funderat på nipt men som du känner jag att det är väldigt dyrt. Men jättesvårt val såklart. 

Ja det borde de hinna boka. Jag kommer vara i v14 när jag gör det.
    undrar om man får boka nipt i Blekinge, där ska det vara gratis för oss över 35....
  • Anonym (Elsy)
    Maymom skrev 2023-04-11 21:03:12 följande:
    Ja det borde de hinna boka. Jag kommer vara i v14 när jag gör det.
    undrar om man får boka nipt i Blekinge, där ska det vara gratis för oss över 35....
    Du bor inte i Blekinge? Här i Skåne verkar man fp bekosta det själv. 
  • Blåbärsris123
    Maymom skrev 2023-04-11 20:43:41 följande:

Kämpa på alla ni som också mår dåligt.
    jag fick avbryta frukostbestyret för att spy imorse. Sonen stod bredvid och undrade vad som händer med mamma?
    seg dag med illamående och mer yrsel.
    hade inskrivningssamtal idag och har bokat kub i mitten av maj.

Har lite ångest för att jag borde köra nipt, men det är ju så dyrt... hur resonerar ni andra över 35 År?

Usch vad jobbigt med illamåendet, vet hur det känns🤢🤮 Mina stora barn, 18 och 20, har vi berättat för. De minns hur jag mådde med lillasyster så de hade fattat ändå. 10-åringen vet inget men vi har haft lite annan sjukdom i huset så vi skyller på att det är därför jag är trött och illamående.

Vi bestämde oss direkt för att göra NIPT. Och visst är det mycket pengar, men då får vi ett betydligt säkrare svar flera veckor tidigare än om vi väntar och först gör KUB, som vi ändå troligen får högt på med tanke på åldern. Sen mår jag så jäkla kasst (vilket påverkar hela familjen) så vill inte genomlida detta längre än nödvändigt om något skulle vara fel och vi behöver avbryta. 
  • Maymom
    Anonym (Elsy) skrev 2023-04-11 21:09:03 följande:
    Du bor inte i Blekinge? Här i Skåne verkar man fp bekosta det själv. 
    Nej, det är därför jag undrar om man ändå kan få en tid där.
    här är det också privat som gäller.
    Så dumt, läste att för vården kostar det ca 25 öre mer per person om de skulle utföra nipt direkt istället för kub. Vet inte om det är medräknat då alla test man sparar iom att färre behöver gå vidare med fler tester...
  • Anonym (Elsy)
    Maymom skrev 2023-04-12 07:21:05 följande:
    Nej, det är därför jag undrar om man ändå kan få en tid där.
    här är det också privat som gäller.
    Så dumt, läste att för vården kostar det ca 25 öre mer per person om de skulle utföra nipt direkt istället för kub. Vet inte om det är medräknat då alla test man sparar iom att färre behöver gå vidare med fler tester...
    Man får nog inte det bekostat om man inte bor där😔
    Pratade med min man om nipt igår, han hade inte uppfattat att det fanns men började tänka att det kanske ändå skulle vara värt det. Är rädd atr jag ko  er få dåliga siffror på kub.
  • Maymom
    Anonym (Elsy) skrev 2023-04-12 08:57:29 följande:
    Man får nog inte det bekostat om man inte bor där😔
    Pratade med min man om nipt igår, han hade inte uppfattat att det fanns men började tänka att det kanske ändå skulle vara värt det. Är rädd atr jag ko  er få dåliga siffror på kub.
    Egentligen gäller ju lika vård, men detta tror jag inte räknas.
    Man ska ju kunna välja vård i andra regioner, så det borde gå, men frågan är om de skriver remiss på det..

jag hade 1:7000 med mitt barn när jag var 37. Misstänker att detta kommer bli sämre och orsaka mer oro, främst är det nog min ålder (40) och kanske sämre värden som kommer ge sämre resultat..
  • Anonym (Elsy)
    Maymom skrev 2023-04-12 13:07:56 följande:
    Egentligen gäller ju lika vård, men detta tror jag inte räknas.
    Man ska ju kunna välja vård i andra regioner, så det borde gå, men frågan är om de skriver remiss på det..

jag hade 1:7000 med mitt barn när jag var 37. Misstänker att detta kommer bli sämre och orsaka mer oro, främst är det nog min ålder (40) och kanske sämre värden som kommer ge sämre resultat..
    Nä, man kan ju undra över det med lika vård.. jag hade 1:600 för nio år sedan och känner mig nojig eftersom jag nu är betydligt äldre
  • Anonym (Emma)

I min region ingår både kub och nipt utan kostnad. Men jag har fått till mig att de förmodligen bara kör nipt på mig pga att det var brist på tider på ul till kub. Känns ändå som att nipt ska vara säkrare, så det känns ok. 

Var och lämnade en massa blodprover igår och om några dagar har jag inskrivningssamtal. Kändes så långt bort för några veckor sedan, men tiden har gått fort!

Mitt illamående har börjat bli bättre, kräks inte lika mycket längre. Men det värsta är att jag får hulkningar av min hunds lukt när han kommer för nära och vill gosa. 

• Maymom
    Anonym (Emma) skrev 2023-04-12 19:50:50 följande:

I min region ingår både kub och nipt utan kostnad. Men jag har fått till mig att de förmodligen bara kör nipt på mig pga att det var brist på tider på ul till kub. Känns ändå som att nipt ska vara säkrare, så det känns ok. 

Var och lämnade en massa blodprover igår och om några dagar har jag inskrivningssamtal. Kändes så långt bort för några veckor sedan, men tiden har gått fort!

Mitt illamående har börjat bli bättre, kräks inte lika mycket längre. Men det värsta är att jag får hulkningar av min hunds lukt när han kommer för nära och vill gosa. 

Vilken region är det?😃
    bra att nån mer börjar köra nipt.direkt, men segt att det inte gäller oss alla.
    Att du lämnat prover innan inskrivning känns också speciellt. Spännande att höra vilken region som det skiljer sig så i.😊
  • Anonym (Emma)
    Maymom skrev 2023-04-12 21:21:02 följande:
    Vilken region är det?😃
    bra att nån mer börjar köra nipt.direkt, men segt att det inte gäller oss alla.
    Att du lämnat prover innan inskrivning känns också speciellt. Spännande att höra vilken region som det skiljer sig så i.😊
    Region Öst, jag har bott i en annan region tidigare och upplever också att det är stora skillnader. Här erbjuder man kub för alla, i min gamla region var det bara för 35+.  När jag ringde mvc för att boka första besöket la hon in beställning på prover direkt, var bara att åka förbi vc och lämna. 
Svar på tråden Bf november