Anonym (för många) skrev 2023-02-25 06:51:21 följande:
För många män är att engagera sig i sina barn = att utföra sin egen hobby och ta med barnen.
Män som vabbar gör i större grad det de själva vill under vabben, jobbar lite ibland, spelar ltie tv-spel osv och låter barnet mer eller mindre sköta sig själv med en film eller mobilspel eller liknande. (Arbetar i skola och eleverna berättar sånt, därav min bedömning att pappor i högre grad ser till sig själva först)
Män, generellt sett (min erfarenhet genom livet) är bättre på att vara ego på gott och ont. Det spiller även över i deras kontakter med barnen (se ovan tex) medan mammor ser till andras behov före sina egna.
Är män då av naturen sämre på föräldraskap? Ja. Men vill de så kan de ändra sig. Bö de ändra sig? Ja, om de vill ha nära och givande relationer i sitt liv.
Vilka tråkiga män du verkar ha omkring dig, eller en tråkig uppfattning vilket ofta bygger på erfarenheter såklart.
Får jag komma med en teori? Jag tänker att du jobbar i skolan, kan det vara så att du har generella drag då som en stark omhändertagande sida, en ledarsida som vill strukturera upp och driva saker? Vad tror du dessa egenskaper främst drar till sig för sorts män?
Tänk på att bara för att du upplever något så är inte hela världen så. Jag har sett många män som är utmärkta föräldrar, som sätter barnen först, sätter gränser och engagerar sig.
Ändå håller jag med TS, det verkar vanligt att tonåringar väljer mödrar.