• Anonym (Inte kommit längre)

Tonåringar väljer mamma

Bor i Stockholm. Bland akademiker. När de fått barn har pappan tagit stort ansvar, varit pappaledig, vabbar, skjutsat och grejat. 
    När paren skiljer sig när kidsen
    Sen är tonåringar är målet att de ska bo 50 50.
    Men i stort sett i alla fall bor de mer och mer med mamman. 
    Tycker det måste kännas för jävligt för alla pappor som tagit så stor del i barnens liv och väljer de ändå mamma. Där trivs de bäst.
    Vet bara ett fall där det är tvärtom, där vill tonåringarna inte bo med sin mamma.

Ingen av de jag känner är psykiskt sjuka eller har problem som står i vägen...

Varför blir det så här, har vi inte kommit längre i jämställdhet... 

• Svar på tråden Tonåringar väljer mamma
  • Anonym (Ja vad kan det bero på?)
    Anonym (Inte kommit längre) skrev 2023-02-24 20:57:24 följande:

Jo att jämställdheten mellan könen inte kommit längre än så att barnen alltid (nästan) väljer sin mamma framför pappan som engagerar sig lika mycket.

Att pappan successivt tappar vardagskontakt med sina barn som han investerat så mycket i.

Vad har mammorna som pappor då inte har? 

Hur vet du att de har "engagerat sig lika mycket"?

Finns fortfarande många relationer som bara funkar för att kvinnan hela tiden skottar extra och håller reda på allt, och när hon tröttnar på det blir det därefter.

Senaste veckans läsning på valt ställe på nätet berättar bl.a. om en pappa som inte ens kan laga mat som hans eget barn kan äta, för vill han ha bacon med grädde till middag så skiter han i att ettåringen inte ska äta salt enligt BVC och är laktosintolerant.

En annan man tog hem takeaway på alla hjärtans med kött fast hans fru är vegetarian sen 20 år.

Men i sina egna ögon är de männen säkert jätteduktiga för de fixar ju mat!
  • Tukt
    Anonym (Ja vad kan det bero på?) skrev 2023-02-25 00:06:53 följande:
    Hur vet du att de har "engagerat sig lika mycket"?

Finns fortfarande många relationer som bara funkar för att kvinnan hela tiden skottar extra och håller reda på allt, och när hon tröttnar på det blir det därefter.

Senaste veckans läsning på valt ställe på nätet berättar bl.a. om en pappa som inte ens kan laga mat som hans eget barn kan äta, för vill han ha bacon med grädde till middag så skiter han i att ettåringen inte ska äta salt enligt BVC och är laktosintolerant.

En annan man tog hem takeaway på alla hjärtans med kött fast hans fru är vegetarian sen 20 år.

Men i sina egna ögon är de männen säkert jätteduktiga för de fixar ju mat!
    Vladimir Putin, liksom Hitler är också män. Många män gör dåliga saker. Men det betyder per automatik inte att män alltid gör allt dåligt.
    Det är ganska lätt hitta exempel på en tes man tycker känns rätt för en själv som bevis för saker.
    Men även om det är rätt. Vad beror det på? Är det i så fall bara för att män är dåliga rent biologiskt, eller finns det någon annan förklaring till det?
  • Anonym (Alice)

Alltså, från de jag hört som själva bott vv slutade många med det när de började högstadiet/gymnasiet. Ingen orkade hålla på att hoppa fram och tillbaka varje vecka längre i den åldern. Vem de bodde hos berodde främst på vem som bodde närmast skolan/kompisarna, vem som bodde störst etc., inte vem som var den "bästa" föräldern. 

Tycker ärligt talat att de föräldrar som separerat borde ställa in sig på att barnet inte kommer vilja ha vv tills hen blir 18/flyttar hemifrån. Det är helt orimligt att be barnet bo så.

• EnAnonumius
    Anonym (Hjy) skrev 2023-02-24 23:01:06 följande:
    Tonåringar väljer mamma
    Är du kvinna. 
    Sörjer du inte i så fall att du inte har den där tighta relationen till din mor. Kvinna till kvinna. 
    Djup tight relation med förälder handlar mer om personlighet än något så löjligt som  kön ("kvinna till kvinna" och "man till man").

Jag själv är kvinna. Jag hade en bättre relation med min fosterfar än med min biomor när jag växte upp. Det var för att jag kunde prata med min fosterfar när man hade problem och även kunde få hjälp om man behövde det, vilket jag aldrig kunde och fick med min biomor.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (för många)

För många män är att engagera sig i sina barn = att utföra sin egen hobby och ta med barnen. 

Män som vabbar gör i större grad det de själva vill under vabben, jobbar lite ibland, spelar ltie tv-spel osv och låter barnet mer eller mindre sköta sig själv med en film eller mobilspel eller liknande. (Arbetar i skola och eleverna berättar sånt, därav min bedömning att pappor i högre grad ser till sig själva först) 

Män, generellt sett (min erfarenhet genom livet) är bättre på att vara ego på gott och ont. Det spiller även över i deras kontakter med barnen (se ovan tex) medan mammor ser till andras behov före sina egna. 

Är män då av naturen sämre på föräldraskap? Ja. Men vill de så kan de ändra sig. Bö de ändra sig? Ja, om de vill ha nära och givande relationer i sitt liv. 

• Anonym (Mx)
    Anonym (för många) skrev 2023-02-25 06:51:21 följande:

För många män är att engagera sig i sina barn = att utföra sin egen hobby och ta med barnen. 

Män som vabbar gör i större grad det de själva vill under vabben, jobbar lite ibland, spelar ltie tv-spel osv och låter barnet mer eller mindre sköta sig själv med en film eller mobilspel eller liknande. (Arbetar i skola och eleverna berättar sånt, därav min bedömning att pappor i högre grad ser till sig själva först) 

Män, generellt sett (min erfarenhet genom livet) är bättre på att vara ego på gott och ont. Det spiller även över i deras kontakter med barnen (se ovan tex) medan mammor ser till andras behov före sina egna. 

Är män då av naturen sämre på föräldraskap? Ja. Men vill de så kan de ändra sig. Bö de ändra sig? Ja, om de vill ha nära och givande relationer i sitt liv. 

Vilka tråkiga män du verkar ha omkring dig, eller en tråkig uppfattning vilket ofta bygger på erfarenheter såklart.

Får jag komma med en teori? Jag tänker att du jobbar i skolan, kan det vara så att du har generella drag då som en stark omhändertagande sida, en ledarsida som vill strukturera upp och driva saker? Vad tror du dessa egenskaper främst drar till sig för sorts män?

Tänk på att bara för att du upplever något så är inte hela världen så. Jag har sett många män som är utmärkta föräldrar, som sätter barnen först, sätter gränser och engagerar sig. 

Ändå håller jag med TS, det verkar vanligt att tonåringar väljer mödrar.
  • Anonym (korven)
    Drottningen1970 skrev 2023-02-24 21:16:55 följande:

Om barnen ändå väljer mamma så har antagligen pappan inte gjort det som krävs för att skapa ett nära band med sina barn även om han inbillat sig det. 

Det räcker inte med att ta stort ansvar utan om att ta 100% ansvar. 

+1
  • Anonym (korven)
    Anonym (Alfa) skrev 2023-02-24 21:50:16 följande:

Utåt sett kan det nog verka som att man har en jämställd relation, men senast idag fick jag tex förklara vilka två personer var för min man - de var min sons klasskamrater sedan 6 år tillbaka. På sex år har han ännu ingen aning om vad vår sons klasskamrater heter, vilken relation vår son har till dem, han vet inte hans preferenser ifråga om mat, sömn, kläder, frisyrer, vad hans favorityoutubers heter, vilka färger han gillar mm mm. När de spenderar tid tillsammans (de spenderar mycket tid tillsammans) så hand det om min mans största intresse. När jag gör saker med sonen frågar jag vad han vill göra. Ja, listan kan göras oändlig. 

här är du något på spåren.
  • Anonym (korven)
    Anonym (Inte kommit längre) skrev 2023-02-24 21:59:05 följande:
    Där är du nåt intressant på spåret.... 
    hihi vi skrev samma
  • Anonym (för många)

Det kan även vara av andra orsaker: 

Mamman bor närmare skola och vänner. 

Mamma är mer bestämd och har regler som ger trygghet för en tonåring att testa gränserna. 

Eller så är mamma mer curlande än pappa = bekvämt och en del föredrar det framför krav på deltagande i hushållsgöromålen. 

Mamma har mer ordning och reda, tonåringen vet att det alltid finns en plan för mat, att de kan ta hem kompisar utan att behöva skämmas för stök etc. 

Mamman har större bostad, många pappor anser att det är onödigt med större än en tvåa, eller möjligen trea om det finns fler barn, ungarna kan dela rum eller tom sova på soffan tycker de. 

Svar på tråden Tonåringar väljer mamma