• Anonym (Inte kommit längre)

Tonåringar väljer mamma

Bor i Stockholm. Bland akademiker. När de fått barn har pappan tagit stort ansvar, varit pappaledig, vabbar, skjutsat och grejat. 
    När paren skiljer sig när kidsen
    Sen är tonåringar är målet att de ska bo 50 50.
    Men i stort sett i alla fall bor de mer och mer med mamman. 
    Tycker det måste kännas för jävligt för alla pappor som tagit så stor del i barnens liv och väljer de ändå mamma. Där trivs de bäst.
    Vet bara ett fall där det är tvärtom, där vill tonåringarna inte bo med sin mamma.

Ingen av de jag känner är psykiskt sjuka eller har problem som står i vägen...

Varför blir det så här, har vi inte kommit längre i jämställdhet... 

• Svar på tråden Tonåringar väljer mamma
  • Anonym (blå)
    Anonym (Alfa) skrev 2023-02-24 21:50:16 följande:

Utåt sett kan det nog verka som att man har en jämställd relation, men senast idag fick jag tex förklara vilka två personer var för min man - de var min sons klasskamrater sedan 6 år tillbaka. På sex år har han ännu ingen aning om vad vår sons klasskamrater heter, vilken relation vår son har till dem, han vet inte hans preferenser ifråga om mat, sömn, kläder, frisyrer, vad hans favorityoutubers heter, vilka färger han gillar mm mm. När de spenderar tid tillsammans (de spenderar mycket tid tillsammans) så hand det om min mans största intresse. När jag gör saker med sonen frågar jag vad han vill göra. Ja, listan kan göras oändlig. 

Jo kan känna igen mig där, mammor är mer engagerade i ens liv. 
  • Citronella

Mamman tar oftast större delen av det sociala ansvaret medan pappan är lekfarbror oavsett hur familjen delar upp det. Att trösta och finnas där för sina barn är inte samma sak som att dammsuga varannan gång. 

• Anonym (Gubbfan)

Det är väl snarare tvärtom? 

Min egen pappa flyttade så långt ifrån oss som det gick så att vi inte skulle kunna bo hos honom och mamma fick ta hand om alla oss ungar som ensamstående bäst hon kunde. Så hälsade han på när det behagade och trodde han kunde styra och ställa. 

• Anonym (var)
    Anonym (Gubbfan) skrev 2023-02-24 22:09:05 följande:

Det är väl snarare tvärtom? 

Min egen pappa flyttade så långt ifrån oss som det gick så att vi inte skulle kunna bo hos honom och mamma fick ta hand om alla oss ungar som ensamstående bäst hon kunde. Så hälsade han på när det behagade och trodde han kunde styra och ställa. 

Hade precis samma med min. Vid skilsmässan var han såååå ledsen och lovade att han skulle bättra sig som förälder. Vilket skämt. Som vuxen har jag knappt någon kontakt med honom.
  • Anonym (Prioriteringar)

Enligt min erfarenhet är män mer egoistiska och prioriterar sig själva före barnen. Det handlar om att ny partner, jobb och fritidsintressen prioriteras före umgänge med barnet/barnen. 

• Anonym (Pas)

En variant på detta. Har en bekant som också prioriterade sig själv för mycket i skilsmässan. Tonåringarna (över15) dissade honom. När hans släkt började ifrågasätta hans egoism började han hitta på att det var exfrun som baktalat och hjärntvättat barnen att inte välja pappa. Han drev detta hårt och mycket. En liten klick likasinnade pappor höll med och de skrev och ville få medlidande. 
    Tonåringarna ... Ja de ville ju då absolut inte ha NÅGON kontakt.

Pappan ville mest få kränka sitt ex. Hon var en hjälte som höll ihop under denna cirkus. 

• Anonym (Yta vs djup)
    Anonym (blå) skrev 2023-02-24 22:00:18 följande:

Vet faktiskt ingen som valt att vara mer hos sin pappa än mamma. Däremot så verkar inte pappan varit lika delaktig som mamman, utan nöjt sig redan när barnen är små att barnen bara är hos honom varannan helg. 

Jag hade också hellre velat bo med mamma om mina föräldrar hade skilt sig, även om pappa tjänar mer och egentligen är säkrare att bo med rent ekonomiskt. Mammor lyssnar mer, är mer mogna och har mer tålamod. 

Nu vet du en. 
  • Anonym (Hjy)
    Anonym (Yta vs djup) skrev 2023-02-24 22:55:31 följande:
    Nu vet du en. 
    Är du kvinna. 
    Sörjer du inte i så fall att du inte har den där tighta relationen till din mor. Kvinna till kvinna. 
  • Anonym (Hjy)
    Anonym (Pas) skrev 2023-02-24 22:54:52 följande:

En variant på detta. Har en bekant som också prioriterade sig själv för mycket i skilsmässan. Tonåringarna (över15) dissade honom. När hans släkt började ifrågasätta hans egoism började han hitta på att det var exfrun som baktalat och hjärntvättat barnen att inte välja pappa. Han drev detta hårt och mycket. En liten klick likasinnade pappor höll med och de skrev och ville få medlidande. 
    Tonåringarna ... Ja de ville ju då absolut inte ha NÅGON kontakt.

Pappan ville mest få kränka sitt ex. Hon var en hjälte som höll ihop under denna cirkus. 

Usch. Har också läst om såna. De vill smutskasta sitt ex. Inte ta tag i och jobba på relationen till de nästan vuxna barnen.. Inte acceptera att de är loosers. 
  • Anonym (Yta vs djup)
    Anonym (Hjy) skrev 2023-02-24 23:01:06 följande:
    Är du kvinna. 
    Sörjer du inte i så fall att du inte har den där tighta relationen till din mor. Kvinna till kvinna. 
    Ja, jag är tjej. Nej, jag sörjer inte. Jag har en helt ok relation med min mamma också även om den inte är lika bra som med min pappa. 
Svar på tråden Tonåringar väljer mamma