• Anonym (T)

Orosanmälan fet barn

Om man orosanmäler ett barn för att den är fet, ja det är ju att fara illa, är ju livsfarligt med fetma. 

Kommer den få hjälp att gå ner i vikt då?

Hur ser processen ut?

Finns det någon här som jobbar som socialsekreterare?

• Svar på tråden Orosanmälan fet barn
  • Anonym (V)
    Anonym (T) skrev 2023-02-22 22:37:21 följande:
    Så det är inte farligt för barnet att vara fet? Ingenting att oroa sig för. Vad meningslöst med alla rapporter om riskerna med fetma. För det är ju inte alls livsfarligt. Bara att låta det bero. Låt ungarna vara feta för de far inte illa av det.
    Man kan inte ta alla barn som far lite illa. Det finns regler som gör att det måste vara tillräckligt illa för att ingripa
  • Lynx123

Kanske åtminstone en orosanmälan kan göra föräldrarna mer uppmärksanma på problemet. Alla är inte så medvetna om farorna med barnfetma.

• Anonym (Gäller att ta i tidigit)
    Lynx123 skrev 2023-02-23 07:47:18 följande:

Kanske åtminstone en orosanmälan kan göra föräldrarna mer uppmärksanma på problemet. Alla är inte så medvetna om farorna med barnfetma.

Jag instämmer. Jag tycker Socialtjänsten omgående bör besluta om ett akut omhändertagande med stöd av LVU för alla barn som hyser någon form av övervikt. Det tyder på omsorgsbrist. De kanske bara får chips till middag exempelvis?
  • Spucks
    Anonym (känner du barnet väl?) skrev 2023-02-22 22:14:14 följande:

Känner du barnet väl så du vet att kosten hemma är dåligt?
    Förskolepersonal, bvc eller om barnet går i skolan brukar skolan, skolsköterska osv reagera om det verkar skadligt.

Om du inte känner barnet kan du inte veta om det är medicinskt osv eller barnet att barnet får hjälp med det.

Men om soc ska göra något krävs mer än övervikt, som att barnet inte får riktig mat och annat som barnet behöver.

Hur väl känner du familjen? hur gammalt är barnet?

Varför måste man känna familjen väl och veta vad fetman beror på? Det är myndigheternas uppgift att ta reda på om barnet far illa pga brister hos föräldrarna eller om det är något medicinisk som ligger bakom.
    Om jag regelbundet ser ett grannbarn som jämnt har nya bl
    åmärken och sår över hela kroppen måste jag inte heller först leka detektiv för att få reda på vad det beror på, innan jag anmäler min oro till soc.

För övrigt h
    åller jag med TS, övervikt skadar barn både fysisk och psykisk, och borde därför absolut vara ett skäl för socialen attta en titt på familjen.
  • Anonym (T)
    Anonym (V) skrev 2023-02-23 05:58:36 följande:
    Man kan inte ta alla barn som far lite illa. Det finns regler som gör att det måste vara tillräckligt illa för att ingripa
    Ta? Skrev jag att jag vill att de tar barnet?
  • Anonym (T)
    Anonym (Gäller att ta i tidigit) skrev 2023-02-23 08:51:18 följande:
    Jag instämmer. Jag tycker Socialtjänsten omgående bör besluta om ett akut omhändertagande med stöd av LVU för alla barn som hyser någon form av övervikt. Det tyder på omsorgsbrist. De kanske bara får chips till middag exempelvis?
    Men sluta tramsa, hjälp måste inte handla om det!
  • Anonym (bozilla)

Jag tycker man kan orosanmäla om man ser ett barn fara illa, oavsett om det handlar om extremt dåliga matvanor eller misshandel av andra sorter. 

Det har hänt och händer att barn omhändertas pga att föräldrarna inte kan följa enkla kostråd till ett gravt överviktigt barn och jag känner faktiskt några som har fått hem dietist osv pga överviktiga barn. De senare har inte fått någon orosanmälan vad jag vet, men skolsköterskan har lotsat dem vidare på det spåret. 

Dessutom är det ju så att om det kommer in fler orosanmälningar från andra håll, t ex skola eller vården så blir det sammantaget mer att gå på.

Frågan är bara vad du hade tänkt att skriva/säga i din orosanmälan? Har du en uppfattning om att barnets föräldrar saknar insikt och kunskap för att bidra till ett friskt barn? 

• Anonym (T)
    Anonym (bozilla) skrev 2023-02-23 14:27:24 följande:

Jag tycker man kan orosanmäla om man ser ett barn fara illa, oavsett om det handlar om extremt dåliga matvanor eller misshandel av andra sorter. 

Det har hänt och händer att barn omhändertas pga att föräldrarna inte kan följa enkla kostråd till ett gravt överviktigt barn och jag känner faktiskt några som har fått hem dietist osv pga överviktiga barn. De senare har inte fått någon orosanmälan vad jag vet, men skolsköterskan har lotsat dem vidare på det spåret. 

Dessutom är det ju så att om det kommer in fler orosanmälningar från andra håll, t ex skola eller vården så blir det sammantaget mer att gå på.

Frågan är bara vad du hade tänkt att skriva/säga i din orosanmälan? Har du en uppfattning om att barnets föräldrar saknar insikt och kunskap för att bidra till ett friskt barn? 

Man säger väl att man känner oro för att barnet far illa med den fetman.
  • Anonym (bozilla)
    Anonym (T) skrev 2023-02-23 14:46:10 följande:
    Man säger väl att man känner oro för att barnet far illa med den fetman.
    Man får nog vara lite mer specifik än så. Fetma kan ju bero på så många saker. Barnet kan exvis gå på någon medicin eller ha en sjukdom.
  • Jemp

Ska du också orosanmäla smala barn? Långa? Diabetiker?

Svar på tråden Orosanmälan fet barn