• Anonym (T)

Orosanmälan fet barn

Om man orosanmäler ett barn för att den är fet, ja det är ju att fara illa, är ju livsfarligt med fetma. 

Kommer den få hjälp att gå ner i vikt då?

Hur ser processen ut?

Finns det någon här som jobbar som socialsekreterare?

• Svar på tråden Orosanmälan fet barn
  • Spucks
    Anonym (T) skrev 2023-02-24 17:55:31 följande:
    Men om det som man försöker inte fungerar så får man väl prova något annat eller söka hjälp. Köpa hem chips och choklad och ge trots att man inte lyckas få vikten dit man vill verkar jättekonstigt men jag är ingen expert. Jag hade bett om hjälp av vården om jag inte klarar det själv. Verkar ju inte vara någon överhängande fara i nuläget men att fånga problemet i sin linda.
    Nåja, ett barn ska kunna få lite onyttigt ibland också. Om allt annat passar, blir man inte fet av det. Men i övrigt håller jag med dig - om det man försöker inte funkar, kan man utgå ifrån att man gör något fel och försöker något annat eller se till att få hjälp.
    Och kompisars föräldrar kan man faktist uppmärksamma p
    å problemet och be dem att inte erbjuda onyttiga saker till barnet.
  • Anonym (mastodont?)
    Anonym (T) skrev 2023-02-24 14:07:05 följande:
    Svårare och mer långsökt, och du skriver själv att man inte vet effekterna, men det kanske känns som en bekväm ursäkt för vissa, för att slippa ta tag i problem, äsch, men det där då...vi kan inte göra något åt precis allting, så vi låter även det här vara, låt ungen vara fet bara... lite whatsboutism eller vad det heter, uppfriskande eller hur...
    Jodå, man är medveten om en massa negativa effekter gällande luftföroreningar, men man tror att det är boven bakom ännu fler av våra problem.

Menar heller inget om att man ska strunta i barnens kost bara för att man är medveten om luftföroreningar. Varför antingen eller? Kan man inte göra både och om man är mån om sina barns hälsa? Både ge dem nyttig kost, utan att bli fascist som Core skriver om, men även låta bli att bosätta sig nära motorväg eller innerstadsvägar med tung trafik om man har möjlighet att själv välja sitt boende?
  • Anonym (mastodont?)
    Spucks skrev 2023-02-24 19:21:43 följande:
    Nåja, ett barn ska kunna få lite onyttigt ibland också. Om allt annat passar, blir man inte fet av det. Men i övrigt håller jag med dig - om det man försöker inte funkar, kan man utgå ifrån att man gör något fel och försöker något annat eller se till att få hjälp.
    Och kompisars föräldrar kan man faktist uppmärksamma på problemet och be dem att inte erbjuda onyttiga saker till barnet.
    Du har helt rätt. Bara för att ett barn har övervikt eller även fetma så kan man ju inte helt svälta barnet. Det barnet måste ju också få något gott ibland, lördagsgodis.
    Är man för fascistisk gällande kost är det lätt hänt att barnet börjar smygäta och blir än mer fet. Drar man in alla pengar, alltså varje öre, finns en risk att ett hungrigt barn som inte ätit något sött på en vecka snattar en chokladkaka.

Det är sannerligen inte enkelt.

Dessutom vet väl alla att en minimal skål med chips och en halv kexchoklad en gång i veckan inte är något man går upp av? Det behövs tightare godisutfodringar än en gång i veckan för att det ska hända.
  • Anonym (T)
    Spucks skrev 2023-02-24 19:21:43 följande:
    Och kompisars föräldrar kan man faktist uppmärksamma på problemet och be dem att inte erbjuda onyttiga saker till barnet.
    Som sagt verkar ju inte vara någon fara i nuläget, men vederbörande verkar ju själv inte vara nöjd med resultatet av deras försök så jag skrev utifrån det. Och mina tankar är också att man får nog i det läget akta sig så problemet inte bara blir värre och värre.
  • Anonym (T)
    Anonym (mastodont?) skrev 2023-02-24 19:41:25 följande:
    Jodå, man är medveten om en massa negativa effekter gällande luftföroreningar, men man tror att det är boven bakom ännu fler av våra problem.

Menar heller inget om att man ska strunta i barnens kost bara för att man är medveten om luftföroreningar. Varför antingen eller? Kan man inte göra både och om man är mån om sina barns hälsa? Både ge dem nyttig kost, utan att bli fascist som Core skriver om, men även låta bli att bosätta sig nära motorväg eller innerstadsvägar med tung trafik om man har möjlighet att själv välja sitt boende?
    Det var det du skrev om att man tror som jag tänkte på. Visst kan man göra både och men vad har det med tråden att göra? Vad är din poäng? För ska man börja ta upp alla andra problem som barn kan utsättas för så riskerar vi att i tråden komma ifrån den här frågan eller att den förminskas.
  • Anonym (mastodont?)
    Anonym (T) skrev 2023-02-24 20:09:43 följande:
    Det var det du skrev om att man tror som jag tänkte på. Visst kan man göra både och men vad har det med tråden att göra? Vad är din poäng? För ska man börja ta upp alla andra problem som barn kan utsättas för så riskerar vi att i tråden komma ifrån den här frågan eller att den förminskas.
    Okej, jag lägger ner. Bara barnfetma för hela slanten hädanefter: )
  • Anonym (T)
    Anonym (mastodont?) skrev 2023-02-24 21:31:26 följande:
    Okej, jag lägger ner. Bara barnfetma för hela slanten hädanefter: )
    Ja, det var ju det som var problemet här.
  • Anonym (X)
    Anonym (mastodont?) skrev 2023-02-23 22:12:27 följande:
    Folk skriver så mycket konstigt nu när alla har egna plattformar att officiellt skriva vad än de tycker. Antar att det inte är ett ord som någon typ av fetmaförbund officiellt gått ut med?
    En fixering vid att byta ut ord för att de plötsligt anses kränkande bidrar väl också.

Enorm tycker jag själv är värre än att vara fet, enorm kommer ju senare på "tyngdskalan" än fet gör. Det gör kanske mastodont också, men jag tycker ändå att mastodont låter rätt fint att säga om en fet person. Det är även ett ord som de kan omfamna själva. "Jag är en vacker mastodont på 28 år.." .
    Låter lite mer som att vara en amazon istället för långskånk.

Det är ingen privatperson eller liten grupp som gått ut med detta, man har börjat byta ut ord i sagoböcker som Roald Dahl har skrivit och då ansåg man att fet skulle ersättas med enorm bland annat. 

Men dom fick backa efter kritik, så det blev ingen ändring trots allt.

• Anonym (mastodont?)
    Anonym (X) skrev 2023-02-25 07:12:08 följande:

Det är ingen privatperson eller liten grupp som gått ut med detta, man har börjat byta ut ord i sagoböcker som Roald Dahl har skrivit och då ansåg man att fet skulle ersättas med enorm bland annat. 

Men dom fick backa efter kritik, så det blev ingen ändring trots allt.

Oj då. Kulturcanceln still going strong..: (

Trist att kulturella verk ska göras om. När kommer den hemska tiden då folk anser att man ska riva sönder bitar av målarduken till verk av Goya och Matisse och ersätta med annan färg eller motiv? Usch..
  • Anonym (Min bror)

Min bror är en liten oxe. 12 år, väldigt stor och gigantiskt stark. Även aktiv. Han är med på idrotten i skolan och kan gå mil om dagen. Simmar mycket i perioder. 

Hans vikt har varit föremål för folks oro nästan sedan han föddes. Han föddes stor och har alltid varit stor. När han började skolan började karusellen med orosanmälningar och samtal på riktigt,men inte så mycket hände så länge han bodde med mamma. Mamma gjorde nämligen rätt på pappret. Maten var hemlagad, varierad och näringsriktig. Godis, snacks osv begränsat, särskilt som brorsan inte direkt gillar sånt. Portionerna var, enligt mammas uppgifter, normala. Han rörde på sig och var asstark. Så ofta blev det ett konstaterande att han helt enkelt är stor ändå. Det mamma inte förstod själv tror jag, var att portionerna var långt ifrån normala för vanliga personer. Hon tyckte själv att hon och brorsan åt lite eller lagom när de delade en falukorvsring. Vi kunde dela 4 pers, jag har en syster också, på 1 kg tacofärs med tillbehör, där de två åt minst 2/3 själva. 1 kg pasta gick åt och kanske blev en matlåda över. En fläskkotlett tunnare än 2 cm fanns inte på kartan. Och massor av kolhydrater och massor med sås och massor med onödigt socker. Inte som godis, utan i såsen, i gratängen, i panneringen, I köttbullarna.

Jag tror som sagt att mamma inte förstod att det här inte är normalt. Hon tänkte nog aldrig på sånt som portionsstorlekar och dolt socker, och om något var hon fetträdd, och reagerade aldrig på skillnaden mellan min och brorsans portion. 

Mamman fick en stroke förra sommaren. Hon bor på vårdhem nu vilket är jobbigt och sorgligt. Min lillebror bor hos mig och min familj. Maten är lite annorlunda sammansatt med mindre kolhydrater och mer fett, men frför allt är de mer normalstora. Mellan det och att han är lika aktiv dom alltid, och han växer på längden har han börjat smalna av. Fortfarande väldigt stor, dock.

Orosanmälningar kan Vara bra, men inte alltid det händer något ändå. 

• Anonym (T)
    Anonym (Min bror) skrev 2023-02-25 13:34:22 följande:

Min bror är en liten oxe. 12 år, väldigt stor och gigantiskt stark. Även aktiv. Han är med på idrotten i skolan och kan gå mil om dagen. Simmar mycket i perioder. 

Hans vikt har varit föremål för folks oro nästan sedan han föddes. Han föddes stor och har alltid varit stor. När han började skolan började karusellen med orosanmälningar och samtal på riktigt,men inte så mycket hände så länge han bodde med mamma. Mamma gjorde nämligen rätt på pappret. Maten var hemlagad, varierad och näringsriktig. Godis, snacks osv begränsat, särskilt som brorsan inte direkt gillar sånt. Portionerna var, enligt mammas uppgifter, normala. Han rörde på sig och var asstark. Så ofta blev det ett konstaterande att han helt enkelt är stor ändå. Det mamma inte förstod själv tror jag, var att portionerna var långt ifrån normala för vanliga personer. Hon tyckte själv att hon och brorsan åt lite eller lagom när de delade en falukorvsring. Vi kunde dela 4 pers, jag har en syster också, på 1 kg tacofärs med tillbehör, där de två åt minst 2/3 själva. 1 kg pasta gick åt och kanske blev en matlåda över. En fläskkotlett tunnare än 2 cm fanns inte på kartan. Och massor av kolhydrater och massor med sås och massor med onödigt socker. Inte som godis, utan i såsen, i gratängen, i panneringen, I köttbullarna.

Jag tror som sagt att mamma inte förstod att det här inte är normalt. Hon tänkte nog aldrig på sånt som portionsstorlekar och dolt socker, och om något var hon fetträdd, och reagerade aldrig på skillnaden mellan min och brorsans portion. 

Mamman fick en stroke förra sommaren. Hon bor på vårdhem nu vilket är jobbigt och sorgligt. Min lillebror bor hos mig och min familj. Maten är lite annorlunda sammansatt med mindre kolhydrater och mer fett, men frför allt är de mer normalstora. Mellan det och att han är lika aktiv dom alltid, och han växer på längden har han börjat smalna av. Fortfarande väldigt stor, dock.

Orosanmälningar kan Vara bra, men inte alltid det händer något ändå. 

Nej, det blir nog olika vart orosanmälan leder till beroende på hur det förhåller sig i just det barnets livsförhållanden.
  • Anonym (Fanny)
    Anonym (T) skrev 2023-02-23 19:04:53 följande:
    Ja, risken finns väl om föräldrarna inte vill eller kan samarbeta för barnets bästa.
    Är det barns bästa att drabbas av två hemskheter istället för en?
  • Anonym (T)
    Anonym (Fanny) skrev 2023-02-25 16:28:47 följande:
    Är det barns bästa att drabbas av två hemskheter istället för en?
    I slutändan så kanske det är det, om du nu vill dra det till sin absoluta spets i ett scenarie där föräldrarna skulle vägra samarbeta för barnets bästa.
  • Anonym (Fanny)
    Anonym (T) skrev 2023-02-25 16:42:49 följande:
    I slutändan så kanske det är det, om du nu vill dra det till sin absoluta spets i ett scenarie där föräldrarna skulle vägra samarbeta för barnets bästa.
    Ja, att dubbla elände är ju såklart alltid bra.... seriöst? 

Alla föräldrar har någon brist. Exakt alla. Men nästan aldrig är det värt att traumatisera(och skapa ytterligare problem som ofta dessutom blir en ond cirkel) ett barn för att föräldrarna har någon brist. Min brist är att jag har ett stort sömnbehov och är otrevlig på morgonen och på kvällen om jag är trött. Jag vet att det är ett problem och jag jobbar på det. Ibland lyckas jag hålla ihop ett tag, men sedan trillar jag dit igen. Det är min brist. I övrigt är jag en bra förälder. Mina barn skulle inte tjäna på att flyttas till ett annat hem med  en ständigt glad och trevlig mamma. Skulle de flyttas till ett sådant hem skulle de få gladare morgnar, men helt andra problem(som troligen skulle sitta kvar för alltid) skulle skapas.
  • Anonym (T)
    Anonym (Fanny) skrev 2023-02-25 16:56:16 följande:
    Ja, att dubbla elände är ju såklart alltid bra.... seriöst? 

Alla föräldrar har någon brist. Exakt alla. Men nästan aldrig är det värt att traumatisera(och skapa ytterligare problem som ofta dessutom blir en ond cirkel) ett barn för att föräldrarna har någon brist. Min brist är att jag har ett stort sömnbehov och är otrevlig på morgonen och på kvällen om jag är trött. Jag vet att det är ett problem och jag jobbar på det. Ibland lyckas jag hålla ihop ett tag, men sedan trillar jag dit igen. Det är min brist. I övrigt är jag en bra förälder. Mina barn skulle inte tjäna på att flyttas till ett annat hem med  en ständigt glad och trevlig mamma. Skulle de flyttas till ett sådant hem skulle de få gladare morgnar, men helt andra problem(som troligen skulle sitta kvar för alltid) skulle skapas.
    Det är ju svårt att svara på utan att veta hur det kommer att utveckla sig i den specifika situationen. Men att vägra att hjälp till sitt barn ser jag inte som en brist att jämföra med vad du beskriver.
  • Anonym (Fanny)
    Anonym (T) skrev 2023-02-25 17:03:42 följande:
    Det är ju svårt att svara på utan att veta hur det kommer att utveckla sig i den specifika situationen. Men att vägra att hjälp till sitt barn ser jag inte som en brist att jämföra med vad du beskriver.
    Det behöver inte handla om att vägra hjälpa. Det kan lika gärna handla om en oförmåga, problem hos föräldern, brist på ork etc. Dvs en brist. Är det bra i övrigt så tjänar inte barnen från att tas ifrån sina föräldrar. Alla. Exakt alla missar något i sin barndom. Är det i det stora hela bra kan man missa något. Att skapa trauman är att sabba det mesta. Få människor kommer ut ens lite hela efter något sådant.
  • Anonym (T)
    Anonym (Fanny) skrev 2023-02-25 17:08:17 följande:
    Det behöver inte handla om att vägra hjälpa. Det kan lika gärna handla om en oförmåga, problem hos föräldern, brist på ork etc. Dvs en brist. Är det bra i övrigt så tjänar inte barnen från att tas ifrån sina föräldrar. Alla. Exakt alla missar något i sin barndom. Är det i det stora hela bra kan man missa något. Att skapa trauman är att sabba det mesta. Få människor kommer ut ens lite hela efter något sådant.
    Men det där är en avvägning som de som har det som jobb får göra. Vad som barnet är mest betjänt av i slutändan.
Svar på tråden Orosanmälan fet barn