Inlägg från: Anonym (mastodont?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mastodont?)

Orosanmälan fet barn

Anonym (X) skrev 2023-02-23 19:45:41 följande:

Man får inte skriva att folk är feta längre, man ska använda ordet enorm istället har jag läst.

Folk skriver så mycket konstigt nu när alla har egna plattformar att officiellt skriva vad än de tycker. Antar att det inte är ett ord som någon typ av fetmaförbund officiellt gått ut med?
    En fixering vid att byta ut ord för att de plötsligt anses kränkande bidrar väl också.

Enorm tycker jag själv är värre än att vara fet, enorm kommer ju senare på "tyngdskalan" än fet gör. Det gör kanske mastodont också, men jag tycker ändå att mastodont låter rätt fint att säga om en fet person. Det är även ett ord som de kan omfamna själva. "Jag är en vacker mastodont på 28 år.." .
    Låter lite mer som att vara en amazon istället för långskånk.
  • Anonym (mastodont?)
    Core skrev 2023-02-23 19:49:25 följande:

Det var inte mig du citerade, men påståendet hade övervikt som barn är fel, utan hade övervikt på grund av bristande föräldraskap är mer korrekt

Barnet har det bäddat för en för tidig död, och det är en förälders yttersta ansvar att inte försätta sitt eget barn i den situationen, hur tufft det än må vara. Man är lat och egoistisk om man inte klarar av att ta itu med det problemet 

Är man lika lat och egoistisk som förälder om man placerar sin familj i en bostad i större stad med många trafikerade vägar? Eller på landet men nära en  motorväg?
    Därmed inte sagt att jag skulle påstå att fetma är ofarligt, det är det inte. 
    Det är däremot en enorm skillnad på någon med bmi 27 och någon med bmi 40 eller någon med bmi 55.
    Upp till 30 är helt ofarligt, bättre att som barn (och vuxen) röra sig mycket och ha 30 i bmi än att ha 23 i bmi men vara stillasittande.

lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2014/04/allt-fler-sjukdomar-kan-kopplas-till-luftfororeningar/

Ett kort utdrag från artikeln:

Luftföroreningar, särskilt små partiklar, är en betydande orsak till ohälsa globalt ? på tredje plats efter hypertoni och rökning när det gäller förlorade levnadsår. (Min kommentar: Övervikt var inte med, inte ens riktig fetma är mer bidragande till förlorade levnadsår än luftföroreningar..)

Mest välbelagda är de negativa effekterna på hjärta?kärl och luftvägar, men ny forskning talar för att luftföroreningar även kan öka risken för ateroskleros och ogynnsamma graviditetsutfall.

Även de jämförelsevis låga föroreningshalter som finns i Sverige tycks påverka barns lungfunktion.

Fortsatta åtgärder mot luftföroreningar från vägtrafik, sjöfart och smutsig vedeldning är motiverade.

Om någon är intresserad av att läsa om ett av många spädbarn i Mongoliet med väsande andning, bronkit och fler inneliggande sjukhusbesök i sitt korta liv än en medelmåttig svensk har under sin livstid. Fullt normalt i Ulan Bator, Mongoliet, allt pga av gifter i luften.

time.com/longform/ulan-bator-mongolia-most-polluted-capital/

Lite citat:

Almasbek was initially diagnosed with bronchitis in September. Pneumonia followed, and the family ended up spending most of November and December in hospital. ?We would go to the hospital for ten days of treatment. Then after four or five days at home, we would have to go back again,? she says. ?Last time they took him into intensive care.?

Pneumonia is now the second-leading cause of death for children under five in Mongolia. In Ulan Bator, the capital, respiratory infections have increased at a rate of 270% over the last 10 years and children living in the city have a 40% lower lung function than those living in rural areas, according to UNICEF.

Pollution is responsible for an estimated 9 million premature deaths, or one in six of all deaths worldwide, according to an October 2017 study published in the medical journal The Lancet.

The toxic air could be snuffing out lives in Mongolia even before they begin; preliminary data suggests a 3.5-fold increase in fetal mortality rates between summer and winter and a near-perfect correlation between stillbirths and air toxicity.

Babies and young children are especially vulnerable to pollution because they have small lungs, breathe more rapidly than adults, and their immune systems are not fully developed. For some newborns, their very first breath is toxic: UNICEF staff visiting a western province this winter recorded PM2.5 levels 14 times higher than the WHO?s safe level?inside a hospital?s maternity ward.

Kort film om livet i den giftiga luften i Ulan Bator:
    time.com/longform/ulan-bator-mongolia-most-polluted-capital/

• Anonym (mastodont?)
    Core skrev 2023-02-24 09:27:02 följande:

Yttre faktorer utan progressiv fysisk försämring eller psykosocial påverkan kan vi inte göra mycket åt, bara rusta barnen och lära den om världen. Kost har du direkt ansvar över som förälder, det är du som står DIREKT ansvarig för ditt feta barn. Födan är källan och grunden till att vi lever, och det ligger således i föräldrarnas YTTERSTA ansvar att det sköts. Med det menar jag inte att man ska bli nån nazist med kosten, de flesta barn får väl en billys pizza eller snabbmakaroner ibland, men man måste begränsa intaget, för börjas det redan kommer de som vuxna skylla på att det är genetiskt, att det är nån ämnesomsättningsproblematik i släkten. 

klart man får problem med ämnesomsättningen och kosten om man är det redan som barn 

Ja du har verkligen en poäng i faktiskt allt du skriver.

Visserligen OT men luftföroreningar kommer förmodligen att bli värre även här. Det finns flera platser i Sverige som direkt hotar barns hälsa, även om det "bara" är astma och sämre, men oftast inte ens märkbar försämrad lungfunktion än så länge som hotar och inte svår astma, kronisk bronkit och lunginflammation.

Gemene man är inte lika upplysta än när det gäller luftföroreningars skadliga verkan på hälsan som fetmans. Forskarna tror att det är ännu farligare än man vet idag och orsak till betydligt fler problem.
    Kanske man då lär ha ett ansvar som förälder att inte bosätta sig nära vägar?

Jag som är vuxen och frisk kanske skulle slå till på en br på Hornsgatan när priserna sjunker som en sten? Skämt åsido. 
  • Anonym (mastodont?)
    Anonym (T) skrev 2023-02-24 14:07:05 följande:
    Svårare och mer långsökt, och du skriver själv att man inte vet effekterna, men det kanske känns som en bekväm ursäkt för vissa, för att slippa ta tag i problem, äsch, men det där då...vi kan inte göra något åt precis allting, så vi låter även det här vara, låt ungen vara fet bara... lite whatsboutism eller vad det heter, uppfriskande eller hur...
    Jodå, man är medveten om en massa negativa effekter gällande luftföroreningar, men man tror att det är boven bakom ännu fler av våra problem.

Menar heller inget om att man ska strunta i barnens kost bara för att man är medveten om luftföroreningar. Varför antingen eller? Kan man inte göra både och om man är mån om sina barns hälsa? Både ge dem nyttig kost, utan att bli fascist som Core skriver om, men även låta bli att bosätta sig nära motorväg eller innerstadsvägar med tung trafik om man har möjlighet att själv välja sitt boende?
  • Anonym (mastodont?)
    Spucks skrev 2023-02-24 19:21:43 följande:
    Nåja, ett barn ska kunna få lite onyttigt ibland också. Om allt annat passar, blir man inte fet av det. Men i övrigt håller jag med dig - om det man försöker inte funkar, kan man utgå ifrån att man gör något fel och försöker något annat eller se till att få hjälp.
    Och kompisars föräldrar kan man faktist uppmärksamma på problemet och be dem att inte erbjuda onyttiga saker till barnet.
    Du har helt rätt. Bara för att ett barn har övervikt eller även fetma så kan man ju inte helt svälta barnet. Det barnet måste ju också få något gott ibland, lördagsgodis.
    Är man för fascistisk gällande kost är det lätt hänt att barnet börjar smygäta och blir än mer fet. Drar man in alla pengar, alltså varje öre, finns en risk att ett hungrigt barn som inte ätit något sött på en vecka snattar en chokladkaka.

Det är sannerligen inte enkelt.

Dessutom vet väl alla att en minimal skål med chips och en halv kexchoklad en gång i veckan inte är något man går upp av? Det behövs tightare godisutfodringar än en gång i veckan för att det ska hända.
  • Anonym (mastodont?)
    Anonym (T) skrev 2023-02-24 20:09:43 följande:
    Det var det du skrev om att man tror som jag tänkte på. Visst kan man göra både och men vad har det med tråden att göra? Vad är din poäng? För ska man börja ta upp alla andra problem som barn kan utsättas för så riskerar vi att i tråden komma ifrån den här frågan eller att den förminskas.
    Okej, jag lägger ner. Bara barnfetma för hela slanten hädanefter: )
  • Anonym (mastodont?)
    Anonym (X) skrev 2023-02-25 07:12:08 följande:

Det är ingen privatperson eller liten grupp som gått ut med detta, man har börjat byta ut ord i sagoböcker som Roald Dahl har skrivit och då ansåg man att fet skulle ersättas med enorm bland annat. 

Men dom fick backa efter kritik, så det blev ingen ändring trots allt.

Oj då. Kulturcanceln still going strong..: (

Trist att kulturella verk ska göras om. När kommer den hemska tiden då folk anser att man ska riva sönder bitar av målarduken till verk av Goya och Matisse och ersätta med annan färg eller motiv? Usch..
Svar på tråden Orosanmälan fet barn