• Spucks

Orosanmälan fet barn

Anonym (känner du barnet väl?) skrev 2023-02-22 22:14:14 följande:

Känner du barnet väl så du vet att kosten hemma är dåligt?
    Förskolepersonal, bvc eller om barnet går i skolan brukar skolan, skolsköterska osv reagera om det verkar skadligt.

Om du inte känner barnet kan du inte veta om det är medicinskt osv eller barnet att barnet får hjälp med det.

Men om soc ska göra något krävs mer än övervikt, som att barnet inte får riktig mat och annat som barnet behöver.

Hur väl känner du familjen? hur gammalt är barnet?

Varför måste man känna familjen väl och veta vad fetman beror på? Det är myndigheternas uppgift att ta reda på om barnet far illa pga brister hos föräldrarna eller om det är något medicinisk som ligger bakom.
    Om jag regelbundet ser ett grannbarn som jämnt har nya bl
    åmärken och sår över hela kroppen måste jag inte heller först leka detektiv för att få reda på vad det beror på, innan jag anmäler min oro till soc.

För övrigt h
    åller jag med TS, övervikt skadar barn både fysisk och psykisk, och borde därför absolut vara ett skäl för socialen attta en titt på familjen.
  • Spucks
    Anonym (Inio) skrev 2023-02-23 19:27:37 följande:
    För att barnen far illa av att vara ifrån sina föräldrar. Förstår du verkligen inte det själv?

Du kan ju resonera med dig själv. Skulle du ha velat bli skickad till fosterfamilj om du hade övervikt som barn?
    Varför antar så många här att barn blir omhändertagen så fort föräldrarna gör ett fel och/eller så fort någon gör en befogad orosanmälan? Tror ni ni är de enda som förstår att det är ett hemsk för barn att bli ifråntagen sina föräldrar?
  • Spucks
    Anonym (T) skrev 2023-02-24 17:55:31 följande:
    Men om det som man försöker inte fungerar så får man väl prova något annat eller söka hjälp. Köpa hem chips och choklad och ge trots att man inte lyckas få vikten dit man vill verkar jättekonstigt men jag är ingen expert. Jag hade bett om hjälp av vården om jag inte klarar det själv. Verkar ju inte vara någon överhängande fara i nuläget men att fånga problemet i sin linda.
    Nåja, ett barn ska kunna få lite onyttigt ibland också. Om allt annat passar, blir man inte fet av det. Men i övrigt håller jag med dig - om det man försöker inte funkar, kan man utgå ifrån att man gör något fel och försöker något annat eller se till att få hjälp.
    Och kompisars föräldrar kan man faktist uppmärksamma p
    å problemet och be dem att inte erbjuda onyttiga saker till barnet.
Svar på tråden Orosanmälan fet barn