Inlägg från: Anonym (bozilla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (bozilla)

Orosanmälan fet barn

Jag tycker man kan orosanmäla om man ser ett barn fara illa, oavsett om det handlar om extremt dåliga matvanor eller misshandel av andra sorter. 

Det har hänt och händer att barn omhändertas pga att föräldrarna inte kan följa enkla kostråd till ett gravt överviktigt barn och jag känner faktiskt några som har fått hem dietist osv pga överviktiga barn. De senare har inte fått någon orosanmälan vad jag vet, men skolsköterskan har lotsat dem vidare på det spåret. 

Dessutom är det ju så att om det kommer in fler orosanmälningar från andra håll, t ex skola eller vården så blir det sammantaget mer att gå på.

Frågan är bara vad du hade tänkt att skriva/säga i din orosanmälan? Har du en uppfattning om att barnets föräldrar saknar insikt och kunskap för att bidra till ett friskt barn? 

• Anonym (bozilla)
    Anonym (T) skrev 2023-02-23 14:46:10 följande:
    Man säger väl att man känner oro för att barnet far illa med den fetman.
    Man får nog vara lite mer specifik än så. Fetma kan ju bero på så många saker. Barnet kan exvis gå på någon medicin eller ha en sjukdom.
  • Anonym (bozilla)
    Jemp skrev 2023-02-23 15:04:32 följande:

Ska du också orosanmäla smala barn? Långa? Diabetiker?

Fast det är ju en löjlig jämförelse. Fetma är en sjukdom. 

Diabetes hos barn är alltid under kontroll av sjukvården, så där behövs ingen orosanmälan såvida föräldrarna inte missköter sjukdomen. 
    Anonym (T) skrev 2023-02-23 15:08:36 följande:
    Du har fel, man måste inte vara mer specifik. Fetma är konstaterat farligt och det är anledning till oro. Oro är allt som behövs för en orosanmälan. Vad det beror på är inte min sak att utreda. Utan det är socialtjänstens jobb.
    Okej. Då får du också acceptera att just din anmälan inte kommer att ges så mycket tid eller engagemang eftersom det saknas många detaljer om din oro. 

Anonym (Fanny) skrev 2023-02-23 15:19:37 följande:

Och traumat att tas ifrån sina föräldrar är inte farligt och kan påverka barnet för resten av livet? Nej, övervikt är inte bra,  men att ersätta ett ont med ett annat är inte ett bättre alternativ.

Det är ytterst sällan som barn blir omhändertagna pga fetma. Det har dock hänt, så ibland är det uppenbarligen ett alternativ. Då är det egentligen inte pga att barnet är överviktigt, utan pga att övervikten är ett symtom på att föräldrarna inte klarar av att ta hand om barnet och följa enkla kostråd. 
Svar på tråden Orosanmälan fet barn