EpicF skrev 2023-06-16 21:16:21 följande:
Grannen.
Att du inte anset att ska skicka sekretessbelagda information med vanligt post får står för dig. De är helt ok enligt lagen.
Ofta fel mottagare? Så ofta tvivlar jag på att det är. Och får man fel post så är det normala att man lägger det i rätt låda. Öppnar är det ett brott, där man kan få böter och upp till två års fängelse.
Ingen har påstått att dessa lyder under sekretesslagstiftningen.
Om du eller någon annan klient vill ha handlingarna på att sätt, ex med rek så får ni be om det. Svårare än så är det inte.
Jag talar bara om vad som gäller men din fattningsförmåga är som vanligt noll och ingenting. Vad jobbar du med egentligen?
Finns ingen lag som uttrycker att det är okej att sända sekretessklassad information med vanlig post. Hänvisa tack! Den lag som finns är socialtjänstlagen och offentlighet och sekretess. Där framgår att socialtjänstutredningar omfattas av sekretess. Det är inget som jag tycker utan det uttrycks i lagen.
Att du tvivlar på att post sorteras fel skiter alla fullständigt i. Alla vet att det förekommer. Jag får titt som tätt grannarnas post. Därför ska utredningar av denna typ behandlas diskret och med försiktighet. De ska inte spridas som konfetti till kreti och pleti. Något du inte förstår.
Jag kommer aldrig "be" någon myndighet att följa svensk lagstiftning. Nej, JO är ingen domstol i formell mening, men de är en statlig myndighet med särskilt uppdrag att granska myndighetsutövningen. De flesta myndigheter tar till sig av deras synpunkter. Allt annat vore jättekonstigt. Du resonerar som en rättshaverist.
Du kan glömma att någon döms till fängelse för att ha öppnat ett kuvert som ligger i deras egen postlåda. För det första måste brottet bevisas och vem ska vittna? Vederbörande tänker knappast anmäla sig själv.
För det andra ska det finnas ett uppsåt, vilket aldrig heller lär gå att bevisa. Inträffar det hela kommer allt ansvar att falla tillbaks till socialtjänsten som inte försäkrat sig om att behörig person har fått deras handlingar. Det går aldrig att komma ifrån och det är så lagen är utformad.