Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

FuckGoggleAskMe skrev 2023-06-25 17:53:30 följande:
    Och du har inte lyckats skaka fram någon instruktion etc till socialtjänsten som definierar att post måste skickas på något speciellt sätt för att sekretessen ska upprätthållas. 

Om sekretessbelagda handlingar skickas till obehöriga, upprätthålls inte sekretessen, korrekt. 
    Om sekretessbelagda handlingar stoppas i ett förslutet kuvert, adresseras till rätt adressat och skickas med normal postgång, iakttager de sekretessförpliktelserna, även om adressatens grannar stulit kuvertet eller brevbäraren levererat kuvertet till ICAhandlaren. Såvida det inte finns någon instruktion till socialtjänsten som specificerar att försändelsen måste överlämnas personligen, skickas med rekommenderad post, krypterad epost eller liknande. 
    Instruktion? Du verkar inte förstå hur lagarna är skrivna. 

I Socialtjänstlagen framgår tydligt att det råder sekretess. Lagen räknar inte upp 10 tusen möjliga sätt att sprida sekretessbelagd information och klassar dessa sätt som olagliga. Det står inte att det är förbjudet att vika pappersflygplan av sekretessklassad information och kasta ut genom fönstret. Du drar då slutsatsen att det är lagligt? 

JO har i flera fall riktat kritik mot hur socialtjänsten hanterar sekretessklassade handlingar. Däribland att sända dem med vanlig post. Det är helt enkelt inte okej. 
    Anonym (M) skrev 2023-06-26 21:06:51 följande:
    Skadan är ju ändå skedd och blir inte ogjord oavsett vad personen får för straff.
    Ja, så ligger det till. Skadan går aldrig att få ogjord. Något fängelsestraff för att öppna annans post blir det dessutom aldrig tal om.

Vad gäller sekretesslagen är det en fråga för socialtjänsten att leva upp till. Det ansvaret kan inte delegeras till en brevbärare. 

Sjukhus skickar bara journalkopior med rek. Att socialtjänsten inte gör det är nonchalant och respektlöst. Allt sådant borde anmälas till JO framöver. Ev även polisanmälas. Om åklagare tar upp det är upp till dem, men det är i alla fall en markering. 
    Anonym (M) skrev 2023-06-28 15:19:01 följande:
    Har du anmält att de gjorde det då?
    Nej, nu har det gått så lång tid. Skulle det hända igen skulle jag dock anmäla

Däremot har jag polisanmält anmälaren för falsk tillvitelse, men det lades givetvis ned. Liksom den anmälan jag fick från början på mig som också lades ned. 

Det är ingen som får fängelse. 

Dessutom återfås inte sekretessen om nu någon mot förmodan skulle dömas för felöppnad post. Bevisningen lär vara svår och det krävs i princip att gärningsmannen erkänner och varför skulle någon göra det? Är det ens 1 av 1000 felöppnade brev som går till åtal? Ännu färre som ger fällande dom och fängelse sker aldrig. Så det är ett otroligt dåligt argument.

Anonym (M) skrev 2023-06-28 21:21:41 följande:
    Som om det skulle bli någon skillnad på om TS känner vederbörande! Det är naturligtvis inte relevant alls. Svaret blir detsamma oavsett om det var en inneboende eller en granne längre bort på gatan.
    Som sagt - ingen skillnad. Så det där med huruvida soc skrivit rätt namn och adress har egentligen inte särskilt stor betydelse vad gäller kritiken.

I ett av det fall som JO riktat kritik rör just ett sådant fall där soc postat handlingar hem till en våldsutsatt kvinna. Sambon öppnade posten varpå kvinnan blev ännu mer utsatt. 

Det kan finnas många känsliga ärenden där det är av stor vikt att inga obehöriga får tillgång till materialet.
    Anonym (M) skrev 2023-06-28 15:44:10 följande:
    Vad angav polisen för skäl till att inte gå vidare med det?
    Minns inte ens om jag fick någon motivering. Möjligen stod det att brott inte går att styrka. Lite svagt kan jag tycka. Men anmäla kan man alltid göra. Vissa ärenden kan man tycka ändå borde vara lätta att utreda, men då krävs det ju också att det finns en förundersökningsledare värd namnet som är beredd att lägga två strån i kors.
    Anonym (M) skrev 2023-06-29 17:50:53 följande:
    Åtala sambon för postbrott eller vad det heter så blir allting bra, och socialtjänsten har inte gjort något fel!
    Ha ha, ja eller hur? Snarare skulle allting bli ännu värre för den stackars kvinnan. Det enda raka är förstås att soc på allvar värnar den sekretess som finns. Den lagstadgade Vet inte så mycket om fallet, men i mitt fall vill jag minnas att de flera gånger informerade om att det råder sekretess. Blev därför mycket förvånad när hela utredningen, inkl polisanmälan mot barn (också sekretess då under 15 år) damp ned i brevlådan.
    Tycker socialtjänsten kunde informerat om det också.  
    Anonym (Lis) skrev 2023-06-29 18:12:18 följande:
    Det handlar snarare om att om det skulle gå lätt att polisanmäla alla som gör en orosanmälan så skulle det nog komma in mycket färre anmälningar och fler barn skulle råka illa ut.  
    Det tror jag också. Falsk tillvitelse gäller inte här. 

"Oro" är ett sådant diffust begrepp som vi alla lägger olika värderingar i. 
    Fast motanmäla kan man alltid göra, men väljer polisen att inte inleda någon förundersökning leder det liksom ingen vart. 
    Anonym (M) skrev 2023-06-29 20:49:06 följande:
    Men anledningen att de inte blir åtalade är för att det inte går att föra fram tillräckliga bevis, och inte för att folk inte ska avskräckas att anmäla.

Det här vet jag inte hur det är, men polisen kan ha rätt att försöka spåra vem det var, begära ut info från teleoperatörens loggar tex. Men det beror nog på hur allvarligt brottet är och jag vet inte vad det kan bli för straff om man döms. Men även om man vet eller får reda på vem det är så är ju bevisfrågan kvar, personen måste medvetet ha ljugit vid falsk tillvitelse, eller förstått att det fanns en hygglig risk att uppgifterna var falska, om det gäller vårdslös tillvitelse ( om jag fattat rätt) 
    I mitt fall var uppgiftslämnaren känd, men det hjälper inte ändå. 

Blir man anmäld för något man inte har gjort ska man absolut inkomma med en anmälan om falsk tillvitelse. 

Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?