• EpicF

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Challenger skrev 2023-06-01 04:56:22 följande:

Ordentlig mamma fortsätter att dominera tråden.
    Samtidigt som EpicF spolats ut med badvattnet dyker det plötsligt upp en "jurist" som som inte ens kan stava till lagbok. En slump? Nja...
    Go Ordentlig mamma! Du har mitt fulla stöd! 

Klart du måste stödja dig själv.... 

Och nej, jag är fortfarande här. Bara för att man inte skriver på en dag så innebär det inte att man "spolats ut med badvattnet". 
  • EpicF
    Anonym skrev 2023-06-01 08:07:38 följande:
    Tror du på allvar att NÅGON anser att tråden blev kortvarig?
    Kortvarig? 

Ironi i text är inte lätt, varken att förstå eller få till. Sorry, men du misslyckades och jag missförstod. Finns ingen grund till att skicka för det. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-06-01 15:31:09 följande:
    Varför det?

Tycker du ska prova att misshandla, eller ha ihjäl någon och åberopa därefter legalitetsprincipen. Det står ju inte i lagen att det är förbjudet att slå någon i huvudet, alltså måste det vara tillåtet enligt ditt synsätt.

Precis på samma sätt som det inte står i lagen att det skulle vara förbjudet att posta handlingar till fel person, men väl att det råder sekretess

Du som "jurist" fixar säkert försvaret själv utan biträde! 
    Att tillfoga någon skada är olagligt. Om man slår någon i huvudet så tillfoga man skada vilket innebär att är olagligt. 

Om de medvetet postar sekretessbelagd information fel så har de brutit mot lagen. 

Hur många hp (högskolepoäng) hade du inom juridik, sa du? 
  • EpicF

Ts: Varken juridik, logik eller läsförståelse är din sida. 

Du kan börja med att läsa vad som står i inlägget du vill citera. Sedan läser du inlägget ytterligare nio gånger, så att du verkligen förstår vad som står och vad du ska svara på. Sedan kan du svara. På inlägget. Inte svara på saker som inte står. 

• EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-06-01 22:52:29 följande:
    Nu har du fel igen. Du fattar ingenting. Du förstår inte hur lagar och rättsväsende fungerar.

Jag svarar precis på det jag bedömer som relevant att svara på givet trådens ämne. Förstått??
    Nej, du har fel och förstår inte hur rättsväsendet och lagar fungerar. Och nej, svarar man på inlägg så ska man svara på det som står i inlägget. Inte något annat mumbojumbo. 

I brottsbalken 5 § står det att det är bjuden att kasta stora stenar i huvudet på en annan människa, eftersom det är att tillfoga en annan person kroppsskada. 

"5 § Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, döms för misshandel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. 
    Lag (1998:393)."
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-06-02 08:39:37 följande:
    Jag har rätt och har haft rätt hela tiden. Du däremot är som vanligt ute och cyklar.

Var explicit nämns "stora stenar" i brottsbalken menar du? Inte i det du citerat i vart fall. Enligt dig måste ju handlingen nämnas explicit för att vara brottslig.

Ska vi dra parallellen till mitt fall angående att sprida sekretessbelagd information med vanlig post? Det nämns förstås inte heller att sekretessbelagd information får sändas med vanlig post, eller att det måste sändas REK. Lagstiftningen fungerar inte så. Det är inte metoden man tar fasta på utan resultatet. 

Skadas någon genom hanteringen (kastandet av de stora stenarna) är det brottsligt då det räknas som misshandel, försök till dråp/mord. 
    Läcker den sekretessbelagda informationen pga att socialtjänsten hanterat handlingarna ovarsamt, postat dem till fel person, inte använt sig av rek, varpå brevbäraren lagt dem i fel låda m.m. är det också brottsligt, då socialtjänsten då kan anses ha brutit mot de sekretessregler som nämns i socialtjänstlagen och i offentlighet och sekretesslagstiftningen. 
    Kom tillbaka när du kan läsa och förstå lagtext. Föreslår att du tar och läser en juridik kurs på universitetet. Går inte diskutera med dig när du inte förstår lagens innebörd. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-06-02 12:26:40 följande:
    Blev det jobbigt för dig nu? 
    Tror du någonstans innerst inser att jag har rätt och du har haft fel hela tiden. Jag har för övrigt många poäng från universitetet och jag vare sig särskriver eller lider av dyslexi. Trevlig helg på dig! 
    Nej, varför skulle det bli jobbigt för mig? Det är du som inte förstår lagtexter. 

Nej, man behöver inte lida dyslexi för att man inte förstår lagtexter. Är normalt att man inte alltid förstår. Förövrigt lider jag inte heller av dyslexi. 

Nej, det har du inte. Du har haft fel rakt igenom. 
  • EpicF
    Challenger skrev 2023-06-02 20:36:29 följande:
    Gud vad ägd du blir i eran diskussion!
    Ordentlig mamma lindar dig runt sitt finger och du förstår inte ens vad som händer. Brukar det alltid sluta så för dig?
    Knappast. Snarare hon och du som blir ägd 😅
  • EpicF
    Challenger skrev 2023-06-02 20:43:19 följande:
    Men jag har ju inte ens deltagit i eran diskussion. Jag går bara in och läser. 
    Oja, du deltar. Alla vet det. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-06-03 21:55:30 följande:
    Förstår lagtexter? Jag vet ju hur lagarna är formulerade och hur juridiken fungerar.

Det står inte att du inte får dricka sprit och köra bil. Det står att promillegränsen inte får överskrida 0,2 promille.

Det står inte att du inte får stöta en kniv i bröstet på någon. Det står att du inte får bringa någon om livet.

Det står inte att du inte får skicka sekretessbelagda handlingar med vanlig post. Det står att sekretess (om myndighetsutövningen omfattas av sådan) ska upprätthållas. 

Ditt "visa mig var det står i lagen att man inte får sända sekretessbelagda handlingar med vanlig post" blir därmed bara en bekräftelse på att du inte kan någonting om juridik.  
    Och ändå så har du så fel... 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?